2020-12-18, 06:23
Medlem
[quote=DoraF|73995349]
Citat:
Har Coronakommissionen slagit fast att det är de boendes besökare som är orsaken till smittspridningen på särskilda boenden och de höga dödstalen?

Enligt förvaltningsrätten i Stockholm strider besöksförbudet mot grundlagen.

Var någonstans i sommarens scenarier från FHM står det om klustersmitta?
Min fråga var "Vad förmedlas genom nedan beslut?"
Inget annat. Läs posten igen.

------------------
Jag ändrade formulering till "lokal smitta i kluster av viruset"
My bad, där med första formuleringen.

Min sista kommentar i detta utbyte.

-----------------
Edit: Den 15 september fattade regeringen beslut om hävande av besöksförbud på SÄBO.
Stockholms Förvaltningsrätts beslut kom senare i tiden.

Så här gör Stockholm - Nöden har ingen lag

Publicerad 30 november 2020
Besöksförbudet i Stockholm rivs upp av domstol

Stockholm stads tidigare beslut om besöksstopp på äldreboenden var olagligt enligt förvaltningsrätten. Men Stockholm förlänger nu ändå besöksstoppet.

– Det handlar om att rädda liv, säger Anna König Jerlmyr, (M) finansborgarråd i Stockholm.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/besoksforbud-i-stockholm-rivs-upp-av-domstol
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2020-12-18 kl. 06:39.
Citera
2020-12-18, 06:27
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Skrämmande artikel. Är vi där igen? Tegnell var ansvarig när svininfluensan drabbade oss och lurade på Pandemrix på svenska folket. Där X antal ungdomar fick sina liv förstörda. Nu har vi ett nytt virus och Tegnell står åter vid rodret, gör vi om samma misstag igen?
Långtidssjuka i covid-19 i de flesta åldrar kommer att bli ett enormt problem, jag är fullständigt övertygad om det.
Citera
2020-12-18, 06:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Långtidssjuka i covid-19 i de flesta åldrar kommer att bli ett enormt problem, jag är fullständigt övertygad om det.

Långtidssjuka är en riktig rysare, verkar knappt som att regimen har uppmärksammat dessa. Ännu en anledning till att man verkligen måste få ner smittspridningen i samhället på ett minimum.
Citera
2020-12-18, 06:30
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Jag anser att deras metod för scenarier de tar fram är kass.

De matar en matematisk modell med data som är av tveksam art tillsammans med antaganden som visar sig inte stämma. Alltså de trodde inte på en andra våg och de har säkert inte md effekter av vinterperioden som alltid är värre för luftvägsinfektioner tillsammans med hur folk agerar till jul och nyår och hur skolor kommer agera med distansundervisning mm.
För många osäkra parametrar kommer ge fel resultat och då kommer man bara hävda att det är folkets fel som inte följt råden tillräckligt bra.

Jag tror inte det är nått fel på deras modell. Felet är att de matar in fel data. Immuniteten har hela tiden överskattats mångfaldigt. Varför man gjort så är obegripligt.

Det finns naturligtvis stor osäkerhet i andelen immuna men man hade antikropptester från maj som visade drygt 7% immunitet. Varför man valde att ignorera detta resultat och uppskatta immuniteteten åt helvete för hög förstår jag inte?

Jag kan inte se andra orsaker till detta "misstag" än att man helt enkelt är för korkade på FHM för att fylla i modellen med tillgänglig data. Eller att det inte var nått misstag överhuvudtaget utan man ville lugna befolkningen för att få upp spridningen på en högre nivå. Flockimmunitet genom sjukdom var troligtvis fortfaranade målet vid denna tidpunkt.
Senast redigerad av ReijoHervonen 2020-12-18 kl. 06:37.
Citera
2020-12-18, 06:31
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
"Skolor ska hållas öppna", men de kunde gå över till distansundervisning.
Gick förskolan och den obligatoriska grundskolan över till distansundervisning i våras?
Citera
2020-12-18, 06:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Gick förskolan och den obligatoriska grundskolan över till distansundervisning i våras?

Vet ej men man stänger inte skolan bara för att man går över till distansundervisning, vanlig missuppfattning det där.
Citera
2020-12-18, 06:35
Avslutad
Citat:
Ett tips: läs texten.
Jag föreslår att du läser hela dialogen mellan mig och Merwinna, så att du sätter inlägget i ett sammanhang.
Förhoppningsvis klarnar det vad jag ville ha sagt med inlägget.

Jag har läst era inlägg och det är uppenbart att du hävdar att Tegnell argumenterade för han varnade för en andra våg redan i juli. Du har fått mängder med länkar som motbevisar dig från Hanna W men allt du har till svar är att hon är bra på att googla.

Jag har läst texten, står över huvud taget ingenting där om att Tegnell varnar att det skulle bli en värre andra våg till hösten. Var ser du det?
Senast redigerad av text-tv-202 2020-12-18 kl. 07:16.
Citera
2020-12-18, 06:35
Avslutad
Citat:
Tegnell dömde ut en andra våg i Sverige vilket bl.a Björn Olsen också gjorde.

Korrekt.
Citera
2020-12-18, 06:36
Medlem
DoraFs avatar
[quote=Hanna-Wigh|73995384]
Citat:
Min fråga var "Vad förmedlas genom nedan beslut?"
Inget annat. Läs posten igen.

------------------
Jag ändrade formulering till "lokal smitta i kluster av viruset"
My bad, där med första formuleringen.

Min sista kommentar i detta utbyte.

-----------------
Edit: Den 15 september fattade regeringen beslut om hävande av besöksförbud på SÄBO.
Förvaltningsrättens beslut i Stockholm kom senare i tiden.

Så här gör Stockholm - Nöden har ingen lag

Publicerad 30 november 2020
Besöksförbudet i Stockholm rivs upp av domstol

Stockholm stads tidigare beslut om besöksstopp på äldreboenden var olagligt enligt förvaltningsrätten. Men Stockholm förlänger nu ändå besöksstoppet.

– Det handlar om att rädda liv, säger Anna König Jerlmyr, (M) finansborgarråd i Stockholm.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/besoksforbud-i-stockholm-rivs-upp-av-domstol
I sak förändrar tidpunkten för domen ingenting.
Regeringen kan inte heller fatta beslut som strider mot grundlagen.
Rätten ansåg att det strider mot grundlagen att förbjuda människor att ta emot besökare i sitt eget hem.
Citera
2020-12-18, 06:41
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Långtidssjuka är en riktig rysare, verkar knappt som att regimen har uppmärksammat dessa. Ännu en anledning till att man verkligen måste få ner smittspridningen i samhället på ett minimum.
Ja, det är horribelt och något man från FHMs håll helt ignorerat trots tidiga varningar. De 22 forskarna skrev en artikel om ” en flodvåg av långtidssjuka” i somras tror jag det var.
Citera
2020-12-18, 06:43
Medlem
Citat:
I sak förändrar tidpunkten för domen ingenting.
Regeringen kan inte heller fatta beslut som strider mot grundlagen.
Rätten ansåg att det strider mot grundlagen att förbjuda människor att ta emot besökare i sitt eget hem.
Förklara varför regeringen inte kan fatta beslut mot vad "någon" anser strider mot grundlagen.

Vem skulle hindra regeringen?

Av min tidigare länkade artikel framkom att Stockholm inte tänkte följa förvaltningsrättens beslut.
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2020-12-18 kl. 07:14.
Citera
2020-12-18, 06:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Har du någon källa på detta och när det kan ha reviderats? Har skrivit det i tråden och en användare ifrågasatte mig starkt. Vill gärna ha korrekta siffror för den skull.

Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Titta på jerka11s siffror. De låter rimliga för mig.

Finns ganska mkt skrivet på detta. Trender är sjunkande mortalitet på IVA. Så 20% generisk är troligen högt räknat.

Men se ex: https://www.socialstyrelsen.se/om-socialstyrelsen/pressrum/press/halvering-av-andelen-doda-bland-dem-som-sjukhusvardats-for-covid-19/

Alt per klicka fram för olika grupper via https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in