2020-02-28, 14:30
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Är inte det mycket märkligt att det smittar mellan flera arter? Då måste väl ursprubgsdjuret också ha varit en hund?
https://i.ibb.co/vk4Cn2P/sketch-1582896547991.png

Jag säger inte att det är så det har hänt, men mycket sjukt händer i Kina. Kan du tänka dig att sälja försöksdjur fulla med virus till folk som äter dem, i vissa fall delar råa?

Källa: nypost, länk samma som i min föregående post
Citera
2020-02-28, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag reagerade också på det. Steffe sa ju igår att Krishanteringsrådet skulle kallas in. Jag trodde att det var idag de skulle träffas. Men det är alltså inte förrän på måndag. Det går väl inte att ha ett möte på fredagar i det här landet... Folk checkar ju ut för helg efter morgonfikat. Och att träffas på en lördag och söndag är väl än mer omöjligt.

Nåväl. Jag ska inte bara raljera. Förhoppningsvis använder de enskilda myndigheterna tiden fram till måndag att ta fram underlag på hur situation samt förbereder förslag på åtgärder.

Jag misstänker att politikerna inte har fått krismedvetande ännu.

Vad dom gör, och inte gör, dokumenteras nu, och bevaras väl för framtiden.
Citera
2020-02-28, 14:31
Medlem
Redas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Nu har Erdogan öppnat portarna för migranter från mellanöstern som vill till EU. Hur många av dem kommer från Iran o är smittade? Hur många smittade kan det vara i Syrien där många Iranier rör sig?
Portarna är nog inte öppna än, utan detta är ett hot från Odågan för att pressa EU på pengar.
Citera
2020-02-28, 14:32
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
Tur att världen inte snurrar i enlighet med dina känningar då. Detta med tvåfasigt förlopp är rykten. Att man skulle smitta andra i 6 veckor trots negativt provsvar - också rykten. Om allt i den här tråden eller andra ryktesspridande forum skulle vara sant skulle hela världen vara sjuk och miljoner döda redan. Luftburen människoskapad SARS/HIV hybrid som är tvåfasig, stannar i kroppen förevigt, överlever på ytor tills jordens undergång, smittar typ av ögonkontakt och dödar 99% av alla smittade.

Älskar den här tråden den andas galghumor. Herpes bär nästan alla på bryter ut då och då men rätt harmlöst.
Nu får vi corona, som bryter ut då och då men då dör man antagligen till slut vid fjärde utbrottet. Men det kan bli orsak till en ny människoart som överlever viruset, Homo Sapien Coroniensis.
Citera
2020-02-28, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkylatorn95
Jag känner det i luften. Den nalkandes domedagen når oss alla snart. Jag har försökt varna mina nära och kära med det är hopplöst - de skrattar bara åt mig eller tycker att jag överreagerar. Jag har inga planer på att lämna min byggnad på minst 30 dagar, men jag undrar hur fan det kommer bli bara inom de närmsta dygnen/nästa vecka.

Smittan är redan här och härjar för fullt nu. Sedan snackas det om ett dubbeltinsjuknande av C-viruset i form utav ett två-fasigt förlopp. Flera källor därute menar också att du kan smitta andra upp till 6 veckor efter tillfrisknandet.

Mina vänner, fiender - detta är början på undergången.

Jag känner det i luften. Jag gör verkligen det.

Så fort jag vet om en som är smittad så går jag dit...Bättre att få det före alla andra då medicin finns samt allt fungerar, sen kan man fullständigt skita i smittan i alla fall och inrikta sig på att plundra butiker (har redan mat hemma men skojar lite)
Citera
2020-02-28, 14:33
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Det är nog många med milda symtom Kina inte upptäckt, lunginflammation borde räknas som allvarlig sjukdom.

Kineserna använde ju lungröntgen för att screena covid-19 då false negative var mycket lägre vid röntgen. Det betyder väl då att alla de anser vara smittade har lunginflammation?

Sen är det ju intressant fallstudie med Corona Princess båten där alla passagerare följts över tid. Där är ju antalet allvarliga under 10 procent än sålänge. Borde gå att få ut bra statistik där när alla antingen dött eller tillfrisknat.
Citera
2020-02-28, 14:34
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Nu har Erdogan öppnat portarna för migranter från mellanöstern som vill till EU. Hur många av dem kommer från Iran o är smittade? Hur många smittade kan det vara i Syrien där många Iranier rör sig?

Lägg till frågan hur många är smittade i diktaturens Turkiet?

Coronaviruset kan spritt sig vild i dessa stora flyktingläger.

Eftersom Erdogan i dag har total kontroll över massmedia lär det knappast något vi får veta, men vi kommer att märka det om smittan fått fäste i Turkiet...
Citera
2020-02-28, 14:35
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Jag var på Arlanda någon gång vid 8.50 idag. En fredag och en arbetsdag, ja, ni som har rest vet hur det brukar se ut vid den tiden. Jag kan säga att det kanske var 60-70% färre människor vid avgångshallen än vad det brukar vara...

Klockan 9 en vardag, vilka resenärer är det som du saknar?
Inrikesflygen med arbetsresande har gått för ca 1-2 timmar sedan.
Charter går väl inte på så trevlig tid.
Citera
2020-02-28, 14:35
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
Säger inte att det är omöjligt jag säger att allt vansinne som tas upp i denna tråd omöjligt kan vara sant samtidigt, det blir parodiskt till slut.

Visst är det så. Men jag anser att man ska utgå från att detta virus kan vara tvåfasigt samt kommer att belasta vården något enormt. Utifrån detta får man sedan göra en egen bedömning om det är värt att riskera att bli smittad.
Citera
2020-02-28, 14:36
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål
Lägg till frågan hur många är smittade i diktaturens Turkiet? Coronaviruset kan spritt sig vild i dessa stora flyktingläger. Efterso Erdogan i dag har total kontroll över massmedia lär det knappast något vi får veta, men vi kommer att märka det om smittan fått fäste i Turkiet...

Tids nog läcker det väl ut? Ja, Turkiet borde inte vara förskonat.... Har ju täta relationer med Iran
Citera
2020-02-28, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Ett riktigt ekonomiskt nedställ väntar. Pratat med de som har hotell och konferenser i Sverige. Avbokningarna har tagit rejäl fart. Så det blir knapert på många arb platser framöver.

På matvaruaffärerna är det dock lugn handel m chips o ölkorv i fokus va jag kan se. Inte tomt på hyllorna.

Jag jobbar själv i en matbutik, i centrala Stockholm. Man ser en och annan som köper på sig ett litet extra lager av vissa artiklar. Det syns även i statistiken, i beställningssystemet. Många är bortresta och ändå säljer vi nästan i takt med en vanlig vecka (inom vissa produktkategorier). Tror det ser annorlunda ut på måndag, när alla är hemma igen.

Själv har jag storhandlat deluxe, men jag blir väl en av de första att ryka, med det här yrket!
Citera
2020-02-28, 14:38
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pressombudsmannen
Tycker synd om alla fårskallar här som får panik av mainstreammedias skrämselpropaganda.

Förstår att din idol är Tegnell. Men faktaresistens brukar inte löna sig i det långa loppet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in