2020-02-28, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkaren
Är det någon som har bra beskrivning hur man ska agera vid mask-användning, skyddshandskar, tvätta händerna för att inte få virus på t.ex kran-handtaget, på ansiktsmasken när man tar av den, hur jag än vrider och vänder på det så får jag inte till det, måste man vara 2 personer, eller sätta på kranen med foten eller något sånt, påsättning och avtagning av engångshandskar kan man inte heller göra själv. Hur fan gör man om man är själv ?

Varför behöver du rustas som vid steril operation? Finns inget logiskt behov till allt detta om man inte jobbar med sjuka. Tvätta händerna som folk, torka av dina handtag och kranvred lite oftare, undvik folksamlingar, åk inte kollektivt.
Citera
2020-02-28, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Jag förstår att den inte lär försvinna. Men ifall det minskar under sommaren under varma tider kan det ju vara bra för forskare att skynda på att skapa ett vaccin eller iaf för samhällen att förbereda sig på när den kommer tillbaka. Undrar bara om den kommer att minska under sommaren? Och kommer det att vara en säsongsinfluensa så att säga? Hur blir man smittad om man är inomhus dock? Hur muterad tror du att den blir?

Rörande mutationer så är det ett RNA-virus. Det innebär att det muterar kraftigt. De flesta mutationer är dock inte kapabla att sprida sig vidare, men att en hund i Hong Kong smittats med SARS-CoV2 kan bero på ytterligare mutation. Eller inte.

Jämför man med uinfluensan så brukar de flesta oliak influensorna (de är rätt många ändå) ha muterat så pass att man inte längre är immun efter sjukdom eller vaccin efter ca fem år. Men det varierar kraftigt. Det finns exempel på influensor som muterat tillräckligt redan till året efter.
Citera
2020-02-28, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Rörande mutationer så är det ett RNA-virus. Det innebär att det muterar kraftigt. De flesta mutationer är dock inte kapabla att sprida sig vidare, men att en hund i Hong Kong smittats med SARS-CoV2 kan bero på ytterligare mutation. Eller inte.

Jämför man med uinfluensan så brukar de flesta oliak influensorna (de är rätt många ändå) ha muterat så pass att man inte längre är immun efter sjukdom eller vaccin efter ca fem år. Men det varierar kraftigt. Det finns exempel på influensor som muterat tillräckligt redan till året efter.

Hunden är inte smittad.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Natalz2
Om du menar Shincheonji Church of Jesus så har den ingenting med Katolska kyrkan att göra. Men du kanske refererar till något annat?

Jag läste en text kring Sydkorea och i samma text refererade dom till stängda katolska kyrkor. Läste om nu och inser att det inte fanns en koppling, även om det var lätt att göra den då det kom i samma stycke.

Tack för infon.
Citera
Medlem
Citat:

Fyfan. Det låter som det finns inget stopp på detta. Låter nästan som om den kommer att död på all mänsklighet ju mer jag läser om den.
Citera
2020-02-28, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mialterego
Ponera att ni kommer till jobbet på måndag. Någon eller några hostar. Du kanske jobbar som lärare, läkare, ekonom, knegare w/e.

Vad för rättigheter har man? Kan man bara säga till sin arbetsgivare "fuck this". Kan man säga till de/dom som hostar att gå hem?

Den enskildes skyldighet att förebygga smittspridning
1 § Var och en skall genom uppmärksamhet och rimliga försiktighetsåtgärder medverka till att förhindra spridning av smittsamma sjukdomar.

2 § Den som vet eller har anledning att misstänka att han eller hon bär på en smittsam sjukdom är skyldig att vidta de åtgärder som krävs för att skydda andra mot smittrisk.

Den som vet att han eller hon bär på en allmänfarlig sjukdom är skyldig att lämna information om smittan till andra människor som han eller hon kommer i sådan kontakt med att beaktansvärd risk för smittoöverföring kan uppkomma.
Citera
Medlem
Citat:
Han hade ju dessutom symptom när han var på jobbet, så han smittade garanterat!
"Den anställda vid ögonkliniken på Oslos universitetssjukhus som bekräftats bära på det nya coronaviruset kan ha kommit i kontakt med över hundra personer, rapporterar NRK."
Norges siffror kan komma att öka fort
Citera
Medlem
pailins avatar
Citat:
Bär mask. Tvätta händerna hela tiden. Ordentligt. Ha näsdukar när du öppnar dörrar mm

Tack bäste pisseman. Men det gör jag redan. Städstaben på skolan har bidragit med allt vad det gäller handsprit/ytdesinfektion. Använder handskar hela dagen med tanke på alla smutsiga böcker i omlopp. Handspritar mig oerhört många gånger per dag. De kommer in i kluster liksom, hostar och nyser, jag suckar och skyler mig så gott det går.
Citera
2020-02-28, 21:28
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuraStina
Den där muppen Tegnell måste vara helt galen. Vadå "hålla smittan borta ett tag till"?? Sen då, släpps den lös? Har alla dött då inklusive Tegnell? Varför stänger man inte gränserna och börjar kontrollera folk på flygplatserna? Varför sätts kända smittade i hemkarantän??

Folkhälsomyndighetens statsepidemiolog Anders Tegnell i intervju med SVT Nyheter:
– Vi har fått några fall till i Sverige, som hittats snabbt och effektivt av regionerna och smittskydden, och där man nu jobbar med att smittspåra. Det ser lugnt ut så här långt, man har bra kontroll på de här fallen och gör en aktiv smittspårning. Än så länge håller vi smittan borta från Sverige, de här enskilda fallen har vi sagt kommer att komma. Det viktiga är att vi hittar dem tidigt, smittspårar dem och hindrar fortsatt spridning i samhället.
Tror ni att det kommer öka?
– Ja, det är väl hyfsat sannolikt att det kommer flera fall under de närmaste dagarna och veckorna, med tanke på smittspridningen i Italien där uppenbarligen ganska många svenskar exponerats. Så länge vi hittar dem snabbt, smittspårar och ha dem under kontroll är vår bedömning att vi kan hålla smittan borta ett tag till.
Det är alltså mannen som på fullt allvar hävdar att "Vi kan ta emot flera hundra importfall utan att det innebär att vi har en spridning i Sverige".

Hade en ledande myndighetsperson sagt så i Italien hade han fått gå snabbare än ögat.

https://omni.se/kan-ta-emot-hundra-fall-utan-att-vi-har-spridning/a/2GkOWB
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Fyfan. Det låter som det finns inget stopp på detta. Låter nästan som om den kommer att död på all mänsklighet ju mer jag läser om den.
Det stämmer inte. Det är problem framför oss, men det är inte något som vi inte klarar.
Citera
Medlem
pailins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pailin
Tack bäste pisseman. Men det gör jag redan. Städstaben på skolan har bidragit med allt vad det gäller handsprit/ytdesinfektion. Använder handskar hela dagen med tanke på alla smutsiga böcker i omlopp. Handspritar mig oerhört många gånger per dag. De kommer in i kluster liksom, hostar och nyser, jag suckar och skyler mig så gott det går.

Har masken iväskan men inte använt den ännu dock.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Askregn
Jaha, okej då stämmer det väl kanske inte, minns bara att någon skrev det här mycket tidigare i tråden. Det du skriver låter som en logisk anledning!

Jag har rest mycket i asien och så länge man är i städerna så har de bra standard. Däremot inte alltid så bra standard på byggkonstruktionerna, som i detta fallet. Hittade denna information i någon artikel i en tidning från Hong-Kong, de förklarade varför SARS spreds så mycket i Hong Kong och varför de direkt tömde de hyreshus där smittade bott...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in