Citat:
Ursprungligen postat av
57Emma
Nu börjar din argumentation att urarta, vi diskuterar varken att isolera oss eller andra sjukdomar.
Diskussionen handlar om viruset som uppstod i Wuhan en miljonstad som tillsammans med flera andra miljonstäder i Kina som är satta i karantän pga detta virus, det är extremt kraftiga åtgärder.
Vi har inte hela bilden klar över hur jävla allvarligt och farligt detta virus är.
Men med tanke på Kinas åtgärder så gäller det inte en vanlig influensa som bara gamla och sjuka dör av. Även om WHO fortfarande inte har kommit med åtgärder eller rekommendationer så är det inte fel att varje land tar sitt ansvar för och värnar om sina medborgare. Det är min åsikt när läget ser ut som det gör. Frågar du mig om några veckor kanske mitt svar blir - skit samma vad de gör, nu är det försent.
Du försöker prata bort dig, du förordade flygstopp och karantän för alla ifrån Wuhan, och det har jag bemött.
Vill du diskutera viruset som sådant så blanda inte in flygstopp, det är du som rör dig mellan olika aspekter på händelsen, jag bemöter det du skriver, okej?
Håller med dig, svenska myndigheter skall ta ansvar för vår säkerhet, kan du på vetenskaplig bas visa att så inte sker, tycker mest att du baserar dina åsikter på spekulationer och rädsla, känsloargumentation.
Jag har föreslagit förklaring till att man har isolerat städer i Kina, det kan omöjligt ha gått dig förbi. En förklaring som går ut på att man vill bromsa upp spridningen så att den inte blir ohanterbar.
Sjukvården har begränsat antal vårdplatser, vissa människor behöver sjukhusvård för de symptom de får av smittan. Om man inte begränsar smittspridningen kan man hamna i ett läge där människor som normalt sett överlever vid sjukhusvård kommer att avlida därför att det inte finns vårdplatser till alla som behöver. Det är inte synonymt med att en virussmitta automatiskt innebär livsfara.
Som med många andra sjukdomstillstånd kan skillnaden mellan liv och död bero på om du får vård och behandling eller inte.
Vad tror du själv, om 1,4 miljarder kineser smittas och 300 miljoner behöver kvalificerad vård, finns det vårdplatser så att det räcker?
Du tycks ha svårt för att se sambandet mellan att begränsa smittspridningen och antalet vårdplatser.