2020-01-27, 03:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkylatorn95
Om C-viruset hamnar i Stockholm så är det början på slutet för Sverige. Alla tusentals som färdas kommunalt inom stockholmsområdet är enormt. En person på en buss skulle lätt kunna smitta 90-100% beroende på färdtid, ventilation och kontakt.

Att då bära viruset, på exempelvis en SL buss eller rent av ett SJ tåg ifrån Stockholm till Göteborg (ca 5-6 timmar). Förstå då virusets utbredning och potential till att spridas runt som en löpeld. Särskilt när inkubationstiden är 2 veckor. Du smittar alla runtomkring dig utan symptom.

Om nu de fallen i Malmö är positiva kan jag till 100% säkerhet säga att vi kommer se mer än en fördubbling av detta redan inom några dagar.

HELVETE

När du åker kommunalt, går du och stoppar fingrarna i munnen på alla medresenärer eller ser det som ett normalt beteende?

Viruset sprids inte i luften, så fort det blir allmänt känt och folk tvättar händerna och slutar äta mat med händerna kommer viruset att sluta spridas mellan människor.

Vi hade lite info om viruset på flygplatsen förra veckan, då var det ingen big deal. Bara fortsätta hålla god hygien som något kineser inte har...
Citera
2020-01-27, 03:47
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArthurFleck
Finns en artikel i Samhällsnytt om svenske Mickael, en svensk snubbe som just nu befinner sig i Kina och som har varit i den där staden Wuhan och som bär på Corona-viruset. Dom har lagt ut skärmdumpar av mailkonversation mellan han och ansvarig smittskyddsläkare i Region Skåne. Den ansvarige smittskyddsläkaren skriver att det inte är någon fara så länge man inte nyser?! Kan det verkligen stämma som dom säger här? Är dom farligt naiva på svenska myndigheter som vanligt, eller är det kanske lite uppblåst hysterik om det här viruset?

Jag läste det också, han har även lagt ut det på sin Facebooksida. Stämmer det så är det skandal. Han hade själv frågat kinesiska myndigheter, de rekommenderade isolering på 14 dagar därför var han så förvånad över svaret från svenska myndigheter att det inte finns några restriktioner alls
Citera
2020-01-27, 03:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benke-guzz
När du åker kommunalt, går du och stoppar fingrarna i munnen på alla medresenärer eller ser det som ett normalt beteende?

Viruset sprids inte i luften, så fort det blir allmänt känt och folk tvättar händerna och slutar äta mat med händerna kommer viruset att sluta spridas mellan människor.

Vi hade lite info om viruset på flygplatsen förra veckan, då var det ingen big deal. Bara fortsätta hålla god hygien som något kineser inte har...

Enligt mina källor så är viruset högst luftburet. Oavsett hur väl jag tar hand om min hygien så är det oundvikligt att ej bli sjuk under influensatiderna i en storstad som stockholm. Luften ventileras ej helt fri ifrån sjukdomsframkallande partiklarna som virusen besitter, samt att när du tvingas stå tätt intill varandra likt makrillar på tunnelbanan i 20 minuter - kan du ge dig fan på att du andas in cirkulerande partiklar ifrån ett inkubationsoffer som indirekt smittar alla andra.
Citera
2020-01-27, 04:04
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Nu börjar din argumentation att urarta, vi diskuterar varken att isolera oss eller andra sjukdomar.
Diskussionen handlar om viruset som uppstod i Wuhan en miljonstad som tillsammans med flera andra miljonstäder i Kina som är satta i karantän pga detta virus, det är extremt kraftiga åtgärder.
Vi har inte hela bilden klar över hur jävla allvarligt och farligt detta virus är.

Men med tanke på Kinas åtgärder så gäller det inte en vanlig influensa som bara gamla och sjuka dör av. Även om WHO fortfarande inte har kommit med åtgärder eller rekommendationer så är det inte fel att varje land tar sitt ansvar för och värnar om sina medborgare. Det är min åsikt när läget ser ut som det gör. Frågar du mig om några veckor kanske mitt svar blir - skit samma vad de gör, nu är det försent.

Du försöker prata bort dig, du förordade flygstopp och karantän för alla ifrån Wuhan, och det har jag bemött.

Vill du diskutera viruset som sådant så blanda inte in flygstopp, det är du som rör dig mellan olika aspekter på händelsen, jag bemöter det du skriver, okej?

Håller med dig, svenska myndigheter skall ta ansvar för vår säkerhet, kan du på vetenskaplig bas visa att så inte sker, tycker mest att du baserar dina åsikter på spekulationer och rädsla, känsloargumentation.

Jag har föreslagit förklaring till att man har isolerat städer i Kina, det kan omöjligt ha gått dig förbi. En förklaring som går ut på att man vill bromsa upp spridningen så att den inte blir ohanterbar.

Sjukvården har begränsat antal vårdplatser, vissa människor behöver sjukhusvård för de symptom de får av smittan. Om man inte begränsar smittspridningen kan man hamna i ett läge där människor som normalt sett överlever vid sjukhusvård kommer att avlida därför att det inte finns vårdplatser till alla som behöver. Det är inte synonymt med att en virussmitta automatiskt innebär livsfara.

Som med många andra sjukdomstillstånd kan skillnaden mellan liv och död bero på om du får vård och behandling eller inte.

Vad tror du själv, om 1,4 miljarder kineser smittas och 300 miljoner behöver kvalificerad vård, finns det vårdplatser så att det räcker?

Du tycks ha svårt för att se sambandet mellan att begränsa smittspridningen och antalet vårdplatser.
Citera
2020-01-27, 04:06
Medlem
Minst en ung frisk person uppges ha dött i sviterna av det.

ännu värre..

this may come too late to ward off a major public health crisis, infectious disease experts have warned. Yi Guan, a senior Hong Kong-based virologist who helped identify the cause of the Sars virus, said he was much more worried about this disease, and feared the window for controlling its spread might already have closed.

Advertisement
“I’ve never felt scared. This time I’m scared,” Yi, who heads the University of Hong Kong’s state key laboratory of emerging infectious diseases, told China’s influential Caixin magazine.

He visited Wuhan expecting to find the city on a “war footing” but instead was met with chaos and incompetence.

“I don’t think the local government has done what it should do,” he said. “They haven’t even been handing out quarantine guides to people who were leaving.”

https://www.theguardian.com/science/2020/jan/26/coronavirus-from-food-market-to-global-panic-response-mistakes
Citera
2020-01-27, 04:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lanternlight
Det har redan varit 10 misstänkta fall i Sverige alla har avskrivits. Två av dem har till och med varit i Skåne.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/nytt-misstankt-fall-av-coronavirus-i-skane

Jag förstår inte hur de kan uttala sig så självsäkert i detta tidiga skedet.... Det bara blir värre i Kina..
Citera
2020-01-27, 04:11
Medlem
Ansiktsmasker, sen imorgon blir det konserver och tappa upp vatten på petflaskor.

Jag stannar gärna hemma frågan är om nära och kära är lika kloka....
Citera
2020-01-27, 04:12
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benke-guzz

Har alla handskar på sig? Nej. Om viruset lever kvar i några dagar så innebär det att hela världen kan bli smittad pga resenärerna. Det är just det som sker. Det räcker att du inte tvättar händerna så är det kör.
Citera
2020-01-27, 04:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
SARS och MERS glömde du visst i ditt svar, men det passade ju såklart inte i ditt resonemang.
SARS muterade till ofarligare smitta. Har jag tagit upp pajas
Citera
2020-01-27, 04:14
Medlem
Kina förbjuder all handel med vilda djur, iallafall temporärt.
https://www.scmp.com/news/china/society/article/3047716/china-bans-wildlife-trade-killer-wuhan-coronavirus-spreads
Förhoppnings blir förbudet permanent.

Enligt en läkare i Wuhan som jag känner så är dödsfallen hittills främst bland äldre och sjuka, men även för friska yngre så är det jobbiga symptom. Brist på sängar samt att väldigt många måste diagnostiseras är de största problemen.
Personalen som behandlar de sjuka har i nuläget bra skyddsutrustning men innan man förstod allvaret så behandlades folk på feberkliniker av personal med endast munskydd.
Citera
2020-01-27, 04:16
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbacksuger4
Ansiktsmasker, sen imorgon blir det konserver och tappa upp vatten på petflaskor.

Jag stannar gärna hemma frågan är om nära och kära är lika kloka....

Stanna hemma.

Min matleverans kommer på förmiddagen. Känner obehag att ta emot den. Hoppas de kan lämna skyddsartiklarna i postboxen.
Citera
2020-01-27, 04:17
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbacksuger4
SARS muterade till ofarligare smitta. Har jag tagit upp pajas

Det visste man väl inte inledningsvis att det skulle göra, inga stängda flygplatser såvitt jag känner till, vi klarade oss.

Och MERS?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in