2020-01-26, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BummingAround
Vad tror ni om min teori...
Det som skiljer från tidigare epidemier/pandemier är väl att nätet o dess aktörer är mkt mer utbrett idag - även om detta utbrott skulle innebära moderata antal dödsfall men många infekterade är väl myndigheterna mest rädda för panikfaktorn och allt det skulle medföra, det tar inte många dagar/veckor innan ett samhälle kan kollapsa. Sjukvård o ordningsmakt består av människor som i worse case scenarier skyddar sina närmaste först, infrastruktur fallerar o anarki utbryter - är detta orsaken att MSB o hälsomyndigheterna bara låtsas som det duggregnar lätt o vi skall koncentrera oss på Bingolotto?

Man är nog ganska auktoritetsstyrda i den här situationen. Vem är den svenske tjm eller politiker som vågar trycka på knappen före WHO:s experter? Men när de gör det snart blir det liv i luckan.
Citera
2020-01-26, 10:13
Medlem
Finns det några bekräftade uppgifter på kritiska tillstånd utanför Kina? Alla verkar vara stabila och må bra under omständigheterna.
Citera
2020-01-26, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SDI
Hut är det med risken för mutationer av viruset? Känns också som att informationen mörkas för att inte skapa panik, åtgärderna känns stora i förhållande till den officiella sjukdomsbilden.

Det finns en risk och chans, Viruset kan mutera och bli antingen "snällare" eller elakare mot människor.
Citera
2020-01-26, 10:15
Medlem
KaffeFnasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itazon
Inkubationstid upp till fjorton dagar. Den är redan här. Att ha kontroller på flygplatser är ungefär lika effektivt som att förbjuda plastkassar i Sverige är för miljön.

Svårt att modellera hur många som bär smittan i Sverige, men om det inte har kommit in ett officiellt fall inom veckan kanske vi klarar oss, men jag skulle inte sätta några pengar på det.

Kan ju säga som så här, finns väldigt många kineser som studerar i Sverige, och snart flyger de hit för vårterminen.
Citera
2020-01-26, 10:17
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gotlaborj
Kan du snälla förklara hur ditt inlägg har någon som helst substans till det inträffade?
Viruset finns inte i Sverige. Bilden du beskriver låter som en självbild och ingenting som kan appliceras mot gemene svensk.

Ja, vi förstår att du är äcklig. Vad är din poäng? Nämnda saker är väl självklara saker att man gör om man har vett och etikett. Det låter som du lyfter fram saker din snuskiga familj gör.

Vore nog bra om fler här i Sverige blev vuxna så kanske en virus av detta slag vi hur denna tråden inte blir en katastrof om/när det kommer hit.
Förra årets influensa låg bakom 500 dödsfall här i Sverige.
Kunde varit betydligt färre om folk vaccinerade sig och undvek sprida skiten vidare.
Detta virus från Wuhan kan plocka 1000 tals här i Sverige.
Var det svårt att förstå? Ja uppenbarligen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Men nigga plz. Bara för att du inte vill framstå som en alarmist behöver du inte göra dig själv korkad för det? Du känner INGEN som t ex har med sig telefonen på muggen?

MRSA, streptokocker och E.coli ÄR extremt problematiska oavsett hur situationen ser ut i Kina eller något annat ställe.

Ursäkta, vad har det med föregående inlägg att göra?

Du känner ingen som skakar hand med andra? Självfallet finns det bakterier och virus som kan spridas enkelt, men sakerna personen rabblade upp nog äckelsaker som ligger nära hans islamfamilj. Inget som gemene svensk gör.

Vidare så tar jag inte med mig telefonen in på toaletten. Möjligen att jag med mig en koran om jag har ont i dasspapper.
Citera
Medlem
Såhär skrev en vän till mig boende i en av kinas större städer när ja frågade om de är galet många sjuka eller om de e överdrivet

Det är en del men känner själv ingen. Jag tror inte det är nån större fara. All västmedia gillar att skriva ofördelaktiga saker om Kina.
Citera
2020-01-26, 10:18
Medlem
Ur Expressen: "På söndagen varnar Kinas hälsokommissionsminister Ma Xiaowei att virusets förmåga att spridas har blivit starkare. Ma Xiaowei säger under en presskonferens att viruset har utvecklats, och att kinesiska myndigheter ännu inte har all information gällande riskerna som virusets mutationer utgör."

Stäng ner all flygtrafik till och från Kina tills detta lagt sig, hur svårt kan det vara?
Citera
2020-01-26, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Vore nog bra om fler här i Sverige blev vuxna så kanske en virus av detta slag vi hur denna tråden inte blir en katastrof om/när det kommer hit.
Förra årets influensa låg bakom 500 dödsfall här i Sverige.
Kunde varit betydligt färre om folk vaccinerade sig och undvek sprida skiten vidare.
Detta virus från Wuhan kan plocka 1000 tals här i Sverige.
Var det svårt att förstå? Ja uppenbarligen.

Ja, det finns allt för mycket snuskiga svenskar som inte bör få leva, varav du och din kompanjon är två som skulle drabbas om det kom hit. Tycker virus är ganska rättvisa. Döda personer som inte tar hand om sin hygien.<3
Citera
2020-01-26, 10:20
Medlem
Även SARS uppkom från att kineser ätit smutsiga vilda djur.

Här kanske ökenreligionerna har en poäng, man kanske bör klassificera djur som ”smutsiga” och ”rena”?

Svininfluensan kom väl av grisar? Ett djur som ökenreligionerna klassat som smutsigt. Även hunden är ju smutsig enligt dessa och hundar mumsar de gott på i Kina.
Citera
2020-01-26, 10:21
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gotlaborj
Ursäkta, vad har det med föregående inlägg att göra?

Du känner ingen som skakar hand med andra? Självfallet finns det bakterier och virus som kan spridas enkelt, men sakerna personen rabblade upp nog äckelsaker som ligger nära hans islamfamilj. Inget som gemene svensk gör.

Vidare så tar jag inte med mig telefonen in på toaletten. Möjligen att jag med mig en koran om jag har ont i dasspapper.
Vad var det du inte förstod? Även om du är duktiga Glenn och inte faller för panikstämningen kan du inte börja ignorera sjukvårdens tips om saker som kan komma att vara livsfarliga vid rätta omständigheter. Du raljerade om att folk är äckliga och bor i svinstior när faktum är att man inte behöver vara äcklig och bo i en svinstia för att dra på sig något som kan ge dödliga följder. T ex det här med din smartphone.

Du är inte så jävla ball som du vill verka. Tvätta händerna och håll käften.
Citera
2020-01-26, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Nu skjuter jag ju från höften, men Corona är väl luftburet? Spelar det någon roll då att man inte tvättar händerna?

Nja två effekter av tvätta händerna 1 Du kan få bort virus som fastnat på händerna som du senare får in ögon, näsa eller mun. 2 Du får bort andra bakterier så du inte blir sjuk och riskerar att få ett sämre immunförsvar.

Så fortsätt tvätta händerna med tvål och vatten (i minst 30 sek). Glöm inte ovansidan och mellan fingrarna. Tvätta före och efter maten samt efter du har varit ute och speciellt träffat folk som har visat förkylnings-symtom. torka händerna på egen handduk eller engångshanddukar

På tal om smutsiga kineser. Jag tror inte folk är mycket bättre här. Jag läste en undersökning om att endast 10 procent tvättade händerna efter de hade varit på WC.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in