2020-11-01, 17:46
Medlem
Någon som vet hur många fullt friska människor under 50år som dött av covid 19 i Sverige?
Citera
2020-11-01, 17:46
Medlem
arbetets avatar
Ja, det kom ju lägligt. Nu pausas hemtesterna i Stockholm. Vi kanske slipper femsiffrigt nästa vecka då:
Över en natt fördubblades beställningarna av hemtest av covid-19 och skapade en kö på 16 000 tester. Nu pausas hemtesterna och det kan bli en begränsning av hur många som får testa sig i Stockholm.

Socialminister Lena Hallengren (S) reagerar på att testerna stoppas tillfälligt och uppger för SvD att det är ”problematiskt”.
https://www.svd.se/region-stockholm-stoppar-hemtest-for-covid-19

Här ser man hur en massa okynnestestning ställer till det.
Citera
2020-11-01, 17:47
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
Då har vi nog nått vägs ände, du misstror experter och jag misstror politiker😀.

Skämt åsido, min ståndpunkt i den frågan utgår från min egen roll som expert (inom ett helt annat område visserligen) och den kallsinnighet som politiker möter det med, och den ignoranta okunskapen av en massa självutnämnda experter som minsann vet allt bäst komplett sågar vid fotknölarna med premisser byggda på missuppfattningar, okunskap och ”magkänsla” (pratar nu generellt, menar inte att peka ut dig eller så). Min erfarenhet är att en politiker enbart ser till sin egen karriär, och ”allmänheten” väljer att plocka upp de mest obskyra studierna enbart för att det passar deras livsstil. Det är att bädda för katastrof imho. ”Lyssna på forskarna” är en parafras som går att upprepa.

Nu pratar jag inte lågkonjuktur utan om ekonomisk depression, vilket är något helt annat. Som samhället funkar idag fruktar jag en total kollaps om ekonomin kraschar hårdare än den nånsin gjort tidigare. Din ekonomiska analys håller jag med dig om, jag tycker inte heller att vi har ett sunt ekonomiskt system, dopat med stimulanspengar för att hålla den nödvändiga konsumtionen uppe. I någon mån välkomnar jag och ber jag för en revolution och samhällsförändrande reformer, men jag tror att det måste ske under kontrollerade former och inte som nu under fullständig panik och kalabalik.

Min poäng är väl att det egentligen ytterst sällan finns någon konsensus kring saker och ting. Experter tycker sällan lika och vad krävs egentligen för att få kalla sig expert? Under pandemins gång har kritiker försökt beläggas med munkavle med orden "Men är du epidemiolog?". Underförstått att är man inte utbildad inom epidemiologi har man inte rätt att tycka något eller ha någon åsikt. Det intressanta här är ju att personer som ändå är det påfallande ofta inte tycks dela Tegnell och regeringens linje. Sedan tycker jag inställningen är helt fel inom alla områden och inte särskilt demokratisk. Dvs, kan man ingenting om ellära borde man inte få tycka något inom energipolitiken. Har man inte minst magisterexamen i nationalekonomi borde man inte få tycka något om skattepolitiken. Är man inte minst läkare borde man inte få tycka något om sjukvården. Listan kan göras lång. Så vad betyder det där EGENTLIGEN om att man ska lyssna på experterna?

Jag menar - de flesta fattar ju att ju mer isolering och distansering, desto mindre smitta. Ju mer smitta desto fler döda och desto fler kommer få rehab-behov. Ju mer man stänger ned, desto större blir den ekonomiska och kanske även den sociala skadan. Det hela är en balansgång för regeringen. Sedan bör varje politiker lyssna in vad väljarna tycker. Inte minst ur ett demokratiperspektiv. Det finns ingen expertmyndighet som sitter på svaret på alla dessa frågor. Det är möjligt att FHM är bra på hur virus sprids och hur farliga de kan vara. Däremot vet de ju ingenting om statsvetenskap, psykologi eller nationalekonomi. När Tegnell säger att vi inte kan lagstifta om munskydd, för att det blir för dyrt och skapar stora avfallsproblem. Vad har han för grund för det? Jag tycker det låter mest som en högst subjektiv åsikt och inte särskilt mycket som ett expertutlåtande. Jag tror nämligen inte att han är vare sig nationalekonom eller avfallsexpert. Det MÅSTE vara politikerna som fattar det samlade beslutet.
Citera
2020-11-01, 17:48
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Du kan ju inte göra en generell jämförelse med 1918, sjukvården idag är milsvida bättre. Fundera lite på hur många som hade dött om vi inte gjort något och lät sjukvården braka ihop.
Hur mycket har Sverige gjort, egentligen? Vi har inte haft några sociala restriktioner värda namnet, skolorna har varit öppna, folk har handlat obehindrat i affärer, inget maskpåbud, diverse aktiviteter har fortsatt obehindrat, folk äter på restauranger, subway, mcdonalds på ungefär samma sätt som förut. Det enda konkreta som har förändrats är stora evanemang inom sport & underhållning.

Vi har med små undantag levt som vi alltid gjort, under hela pandemins gång. Sjukvården brakade inte ihop i våras, det var ansträngt ja, det var tufft ja, speciellt i vissa städer, men den blev inte helt överbelastad. Och våra kurvor just nu ser riktigt bra ut jämfört med länder som stängde igen. Hur kommer det sig?

Jag är ledsen men jag kan inte se hur man kan rättfärdiga dom åtgärder man nu gör i vissa länder. Det är klart att man ska göra något, och det har Sverige gjort, på ett sätt som är tolererbart i förhållande till risken av själva viruset. Men andra länder överreagerar grovt. Med förödande konsekvenser.
Citera
2020-11-01, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja jag tänker inte direkt på smittspårning utan rent generellt om man kan skönja en större minskning eller ökning av smittade.🤷🏼‍♀️

Jag förstår att det var så du tänkte. Jag var inne på att förklara varför det är svårt att se kopplingen mellan utfall och skolstängningar... Ifall du inte gör analysen mer komplex då.
Citera
2020-11-01, 17:50
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Jag pratar absolut inte om övervikt, du missförstod mig eller rättare sagt jag var inte tillräckligt tydlig. Jag pratar om en person med högt blodtryck, hjärtproblem osv. Alla underliggande allvarliga sjukdomar som finns med på Socialstyrelsens framtagna lista för individer i riskgrupp. En anhörig som har flera av de redan nämnda sjukdomarna bör man väl också skydda från att insjukna och dö? Speciellt om personen är 80+.

Nu förstår jag bättre ditt inlägg, du trodde att jag pratade om överviktiga och att de blir mer stressade osv. Det var inte alls det jag gjorde.
Jag anser precis som du att det inte är rimligt att alla tjocka ska få stanna hemma med ersättning.

Jag anser att övervikt är inte ok utan den bör man snarast göra allt för att minska drastiskt. Själv är jag smal och har aldrig haft problem med vikten. Om du nu trodde att jag pratade om mig själv som en stressad, överviktig lärare.

Då är jag med. Jag kan tycka att det är rimligt att göra en individuell bedömning, men de som är i den riktiga riskgruppen, dvs 80+, eller 70+ för den delen, är väl pensionerade i princip hela bunten. Jag tror att andelen yrkesaktiva lärare som befinner sig i en dödlig riskgrupp är väldigt få, hur anhörigsituationen ser ut är ju svårare att sia om. Oavsett, är en person så rädd kanske den ska välja att bo ensam ändå, den anhöriga i fråga riskerar ju att dra med sig nåt hem från mataffären eller vad som. Och återigen, det är ju inte som att en massa folk helt plötsligt befinner sig i en riskgrupp, de har ju varit det även innan utan att kräva anhörigvård trots att de riskerar att dra med sig smitta från arbete eller annat. Situationen för en multisjuk åldring har ju inte förändrats direkt mycket egentligen, det finns många vanliga sjukdomar som de kan smittas och dö av
Citera
2020-11-01, 17:56
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
En kort fråga, varför finns inte den immuniteten i Europa nu som du menar kommer att finnas i mars?
Det kan jag inte svara på. Om mitt resonemang stämmer så var det nog färre smittade i våras än vad som antogs, och om vi får prata tur i oturen så kom pandemin hit vid ”rätt” tidpunkt och smittan bromsades tidigt pga vårväder och sommarsemestrar. När nu en andra våg om vi pratar om det kom så fanns inte så många immuna och smittspridningen Kunde ta fart igen. Om den däremot fortsätter fyra-fem månader till (vilket jag är rädd att den kommer att göra) så kommer vi nog ha en betydligt högre andel immuna vid en eventuell tredje våg. Men det åtnjuter bara gissningar från min sida
Citera
2020-11-01, 17:56
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Jo om vi låtit smittan härja fritt så hade ju såklart några dött pga sjukvårdsplatser så kanske 7000 döda istället för 6000...

Jag gissar på betydligt fler, men den exakta summan vet ju ingen.
Citera
2020-11-01, 17:58
Medlem
Citat:
Snömos? Vad är det med dig? Jag har angivit källan, det är svt.se men jag kan länka också.

När jag citerar svt.se nöjer jag mig med att skriva det sist i mitt inlägg, jag skriver alltid från min iphone och det är djävligt kluddigt att citera, gå tillbaka och kopiera igen och sedan infoga. Det är den simpla sanningen.
Jag menar en källa till någon vetenskap för det där.

Om inte; Snömos.
Citera
2020-11-01, 17:59
Medlem
Citat:
Så referenserna till WHO, The Lancet osv är inte pålitliga?
De slog inte fast att barn smittar. Nu tror jag att de gör det men inte med ledning av det där.
Senast redigerad av NurseRatched 2020-11-01 kl. 18:03.
Citera
2020-11-01, 18:00
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Din rädsla säger dig allt det där.

En havererad ekonomi skapar ju större lidande än en otyglad pandemi, det borde du inse.

Det kan du inte veta. Varken ekonomiska slutsiffror, vårdskulden och de långsiktiga skadorna har vi siffror på än.
Citera
2020-11-01, 18:01
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
Då är jag med. Jag kan tycka att det är rimligt att göra en individuell bedömning, men de som är i den riktiga riskgruppen, dvs 80+, eller 70+ för den delen, är väl pensionerade i princip hela bunten. Jag tror att andelen yrkesaktiva lärare som befinner sig i en dödlig riskgrupp är väldigt få, hur anhörigsituationen ser ut är ju svårare att sia om. Oavsett, är en person så rädd kanske den ska välja att bo ensam ändå, den anhöriga i fråga riskerar ju att dra med sig nåt hem från mataffären eller vad som. Och återigen, det är ju inte som att en massa folk helt plötsligt befinner sig i en riskgrupp, de har ju varit det även innan utan att kräva anhörigvård trots att de riskerar att dra med sig smitta från arbete eller annat. Situationen för en multisjuk åldring har ju inte förändrats direkt mycket egentligen, det finns många vanliga sjukdomar som de kan smittas och dö av

Det är väl inte helt otänkbart att en 55-åring är gift med en som är 80, det förekommer ju faktiskt. Hur ska detta lösas tänker du? En av dem ska flytta?

Det är väldigt stor skillnad mellan vanlig influensa som man kan vaccinera sig mot och covid-19, ett helt nytt virus?

Jag hävdar fortfarande att dessa personer bör tillåtas att vara hemma med ersättning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in