2020-11-01, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Nu har jag inte läst hela alstret som jag länkade till men det lilla jag såg verkade absolut inte totalt ovederhäftigt? Var får du det ifrån?
Det fanns inga belägg för det som påstods.
Citera
2020-11-01, 17:31
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Utan fråga om allt för mycket detaljer, men har du eller känner du någon med verkliga insikiter om att det är som du säger? Hoppas verkligen att du har rätt, men undrar om du verkligen vet, eller om du bara sitter framför datorn och letar efter de mest positiva nyheterna man kan hitta, på liknande sätt som många flashback-experter med ljus och lykta sökt så mycket negativa nyheter som möjligt de senaste nio månaderna?
För från officiellt håll verkar det inte alls lika positivt, Jan Albert sade igår i en aftonbladet-chat att han trodde på bred vaccinering först nästa vinter etc.

Nej jag utgår från vad vaccinforskarna skriver, det är mer rakt på sak än beslutsfattare, men 70+ är ju inte riktigt massvaccinering, kanske 10% kommer att nås av det men det räcker nog för att dra ner dödligheten ganska rejält med tanke på att majoriteten på dom som dör är 80+.

Lite spekulativt ja men när vi nåt samma nivåer som i våras kommer det bli eld i baken på dom som utfärdar vaccinlicenser. Ingen vill tillbaka dit. Ryssarna gjorde helt rätt som startade vaccinering redan i somras.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
"På flera bilder från middagen syns dock gäster med armarna om varandra, och inlägg i sociala medier vittnar om högljudd sång."

Att samlas 18 personer i en vinkällare är väl precis det man INTE ska göra och med +70 i ålder. Idioter.

Ska man gå på restaurang är det mindre sällskap som den egna familjen/hushållet som gäller, med avstånd mellan borden och ingen trängsel.

Det är ju sånt här som är problemet. Folk med den attityden är sådana som blir intervjuade utanför köpcentra, jo det är bra att vi har rekommendationer, fast det gäller alla andra, inte mig. Egoister.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag känner mig nog också som en realist, men har man fått alarmiststämpeln så har man. Det är väl lite som rasiststämpeln. På ett sätt är det intressant att Sverige inte ändrar kurs, ur ett rent vetenskapligt perspektiv så blir det oerhört intressant att utvärdera det här efteråt. Vi får bara hoppas vi kommer ur det någotsånär oskadda.

Jag håller med dig, även jag anser mig vara realist. Jag är inte uppskrämd eller känner panik men min situation framkallar stor oro och oron är baserad på fakta, inte överdriven. Nu vill jag ju inte beskriva situationen eftersom någon möjligen skulle kunna identifiera mig och det vill jag slippa.
Citera
Medlem
Citat:
Du kan ju inte göra en generell jämförelse med 1918, sjukvården idag är milsvida bättre. Fundera lite på hur många som hade dött om vi inte gjort något och lät sjukvården braka ihop.

Visst hade fler dött men ff eg mest gamla o sjuka återigen...

Låt säg att vi inte gjort ett skit åt viruset o skulle låta viruset härja fritt...Inte fan skulle det plötsligt dö massa människor då !
Citera
2020-11-01, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jag håller med dig, även jag anser mig vara realist. Jag är inte uppskrämd eller känner panik men min situation framkallar stor oro och oron är baserad på fakta, inte överdriven. Nu vill jag ju inte beskriva situationen eftersom någon möjligen skulle kunna identifiera mig och det vill jag slippa.
Lugna ner dig. Oro är inte bra för immunförsvaret.
Citera
2020-11-01, 17:37
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Har du någon vettig länk till det där eller är det bara ditt vanliga snömos?
Snömos? Vad är det med dig? Jag har angivit källan, det är svt.se men jag kan länka också.

När jag citerar svt.se nöjer jag mig med att skriva det sist i mitt inlägg, jag skriver alltid från min iphone och det är djävligt kluddigt att citera, gå tillbaka och kopiera igen och sedan infoga. Det är den simpla sanningen.
Citera
2020-11-01, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
"På flera bilder från middagen syns dock gäster med armarna om varandra, och inlägg i sociala medier vittnar om högljudd sång."

Att samlas 18 personer i en vinkällare är väl precis det man INTE ska göra och med +70 i ålder. Idioter.

Ska man gå på restaurang är det mindre sällskap som den egna familjen/hushållet som gäller, med avstånd mellan borden och ingen trängsel.

"– Det är väldigt sorgligt och trist och tråkigt, säger värdinnan Alexandra Charles, som själv väntar på ett coronahemtest."

"Även kändiskocken och författaren Alexandra Zazzi, 54, har insjuknat efter middagen och har satt sig själv i karantän med förkylningssymptom och förlorat luktsinne. "

Kändiskock förlorar luktsinnet...det får bli dumstrut istället för kockmössa för Zazzi i fortsättningen.

Vad det blir för Alexandra Charles, känd för sitt engagemang för äldre kvinnors hälsa, återstår att se. En urna i värsta fall.

Senast redigerad av B.R.Donut 2020-11-01 kl. 17:41.
Citera
2020-11-01, 17:39
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Visst hade fler dött men ff eg mest gamla o sjuka återigen...

Låt säg att vi inte gjort ett skit åt viruset o skulle låta viruset härja fritt...Inte fan skulle det plötsligt dö massa människor då !

Det har vårdats 23K+ på sjukhus för covid19, utan den vården hade det sett riktigt illa ut, plus att vården hade havererat.
Citera
2020-11-01, 17:43
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Det jag tycker är underligt att man inte sett meddelanden om att bolagen fått fullt med frivilliga på sina försök. Det är flaskhalsen och nu finns det stor konkurrens om försökskaniner. Man har också stora krav på försökskaninerna. De ska vara friska, av alla möjliga åldrar och raser och det ena med det andra. Och så kan kaninjävlarna hoppa av.

I början så rusade alla till Kina men Kina fick de ner smittotalen och jag minns att några USA-bolag la ned sina projekt där då de kunde inte få ihop tillräckligt med frivilliga och då det gäller vaccin så hade det varit ganska meningslöst i ett land där viruset inte längre sprids.

Många av bolagen testar nu i Brasilien, USA, Indien, Ryssland och Europa där det inte råder brist på virus. Men man måste förhandla med alla länders berörda myndigheter innan man får sätta igång. Det verkar ha gått snabbt för de största bolagen i alla fall.

Har sett sammanställningar hur stora bolagens försök är tänkta att bli men jag har inte sett några uppgifter om att de fått fullt upp. Konstigt då det vanligtvis i andra sådana här försökssammanhang går ut pressmeddelanden om att nu har vi rekryterat fullt.

Jag spekulerar att man har både hängslen och livrem nu och inte har nån övre gräns för tester och tar in alla som passar och vill. Har inte hört att antalet skulle vara för litet för att generera resultat. Det är ju dessutom beroende på hur många smittade det är i området som man testar. Många smittade gör att man inte behöver lika många i utvärderingen. Säg att 10% har blivit smittade i området och man har 10000 försökspersoner så är det 1000 personer som man kan använda i statistiken, men är bara 1% smittade så behövs 100000personer för att få samma antal smittade. Ju fler smittade desto snabbare resultat.
Citera
2020-11-01, 17:43
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det fanns inga belägg för det som påstods.
Så referenserna till WHO, The Lancet osv är inte pålitliga?
Citera
2020-11-01, 17:44
Medlem
Citat:
Det har vårdats 23K+ på sjukhus för covid19, utan den vården hade det sett riktigt illa ut, plus att vården hade havererat.

Jo om vi låtit smittan härja fritt så hade ju såklart några dött pga sjukvårdsplatser så kanske 7000 döda istället för 6000...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in