2020-11-01, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Ni lockdownförespråkare måste vara den mest själviska samling människor jag någonsin stött på.

Ni kräver alltså lockdown, vilket i princip ruinerar framtiden för dagens unga generation, tvingar dem att leva sina vuxna liv under ekonomisk depression, skuldsatta, bidragsberoende osv. Allt för att er 92-åriga alzheimersjuka släkting på äldreboendet ska få leva en månad ytterligare (inte för att detta har något samband även om ni i er enfald inbillar er det).

Dagens unga är de som kommer att få betala för vansinnet vi ser ute i världen just nu. Ni som vill se detta vansinne även i Sverige, ni är en skam för mänskligheten, och för Sverige. INGEN, ska behöva begränsa sitt liv för att DU ska känna dig trygg, för att DU ska skyddas från ett virus med skrattretande låg dödlighet. Är du rädd, sitt då hemma och ruttna, jag kommer inte stoppa dig. Men kom inte och kräv att andra ska göra detsamma, ditt egoistiska mähä. Och kom för helvete inte och kräv att dagens unga generation ska få hela sin framtid förstörd (plus hela sin ungdom också eftersom de inte tillåts leva sina liv) bara för att du är rädd.

Patetiska, själviska jävla människor, det är vad ni er.

I din lilla gerontocid det framstår som bara några gamlingar skulle dö. Du missar att problemet är inte att några extra gamlingar ska dö, problemet är att hela sjukvården kommer att explodera i alla fall. Alla ni herd-immunitister, eugenister och "det är bara några gamla tanter som kommer att dö, big-fucking-deal" verkar leva i en proto-fascistisk värld var alla problem kommer att bli lösta om vi tillåter virus att sprida fritt och man blir av med gamlingar och sjuka. Mest okunnig, ogrundad i verkligheten och självisk det är svår att hitta.

Om du skulle bara läsa lite om vad som händer i resten av världen kanske skulle du kunna börja att förstå att Lockdown är tyvärr det ända sätt vi har att undvika bli som Rwanda i 1994.
Senast redigerad av ppcc 2020-11-01 kl. 16:38.
Citera
2020-11-01, 16:36
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja jag tycker också att det är tråkigt att det är så polariserat (personligen ser jag mig varken som alarmist eller förnekare, snarare realist). Jag tycker folk borde ta till sig nya fakta och bli klokare. Detta gäller även mig själv.

Jag känner mig nog också som en realist, men har man fått alarmiststämpeln så har man. Det är väl lite som rasiststämpeln. På ett sätt är det intressant att Sverige inte ändrar kurs, ur ett rent vetenskapligt perspektiv så blir det oerhört intressant att utvärdera det här efteråt. Vi får bara hoppas vi kommer ur det någotsånär oskadda.
Citera
2020-11-01, 16:36
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
I det långa loppet är ekonomin ointressant. Människan är anpassningsbar och vill överleva. Blir vi inte av med pandemin kommer vi att hitta sätt för att leva vidare.

Det stora problemet nu är pandemin. Människor insjuknar, dör, behöver vård. Samhället står inte stilla, men aktiviteterna stannar av. Detta får omedelbara konsekvenser.
Så prio ett är att mildra pandemins effekter, dvs stoppa smittspridningen.

Sen kommer den stora frågan: Kommer det en 3:e, 4:e etc våg?

Vaccin pratas det om. Men kommer det att funka - och framförallt; räcker det till alla?

Nja, är det verkligen det?
Kraschar det ekonomiska systemet ihop fullständigt så kommer det lidandet och dödstalen vida överstiga motsvarande från pandemin.

Annars så skulle vi ju bara kunna stänga ner allt 1-2 år i väntan på vaccin.

Det sa ju också Macron, utan ekonomi - ingen sjukvård.
Citera
2020-11-01, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag känner mig nog också som en realist, men har man fått alarmiststämpeln så har man. Det är väl lite som rasiststämpeln. På ett sätt är det intressant att Sverige inte ändrar kurs, ur ett rent vetenskapligt perspektiv så blir det oerhört intressant att utvärdera det här efteråt. Vi får bara hoppas vi kommer ur det någotsånär oskadda.
Det här är en farlig pandemi och jag tror att vissa blir frustrerade av att de upplever att andra inte tar den på allvar.

Jag tar den på allvar men jag grips inte av panik utan försöker få så mycket kunskap jag kan innan jag bestämmer mig för hur jag ska förhålla mig.

Jag skulle önska att fler tog in generell kunskap först. Men visst, alla tänker inte som jag men de får då en viss fallhöjd från sina positioner när deras förenklade bild bevisas felaktig vilket gör att de förlorar all trovärdighet.
Citera
2020-11-01, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
I det långa loppet är ekonomin ointressant. Människan är anpassningsbar och vill överleva. Blir vi inte av med pandemin kommer vi att hitta sätt för att leva vidare.

Det stora problemet nu är pandemin. Människor insjuknar, dör, behöver vård. Samhället står inte stilla, men aktiviteterna stannar av. Detta får omedelbara konsekvenser.
Så prio ett är att mildra pandemins effekter, dvs stoppa smittspridningen.

Sen kommer den stora frågan: Kommer det en 3:e, 4:e etc våg?

Vaccin pratas det om. Men kommer det att funka - och framförallt; räcker det till alla?
Din rädsla säger dig allt det där.

En havererad ekonomi skapar ju större lidande än en otyglad pandemi, det borde du inse.
Citera
2020-11-01, 16:50
Medlem
arbetets avatar
Både barn och vuxna kan vara källa eller sprida smittan vidare i hushåll enl. CDC:

Transmission of SARS-COV-2 Infections in Households — Tennessee and Wisconsin, April–September 2020
/.../These findings suggest that transmission of SARS-CoV-2 within households is high, occurs quickly, and can originate from both children and adults. Prompt adoption of disease control measures, including self-isolating at home, appropriate self-quarantine of household contacts, and all household members wearing a mask in shared spaces, can reduce the probability of household transmission.
https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/69/wr/mm6944e1.htm?s_cid=mm6944e1_w
Citera
2020-11-01, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det här är en farlig pandemi och jag tror att vissa blir frustrerade av att de upplever att andra inte tar den på allvar.

Jag tar den på allvar men jag grips inte av panik utan försöker få så mycket kunskap jag kan innan jag bestämmer mig för hur jag ska förhålla mig.

Jag kan hålla med dig med om du med farlig menar

1) Ekonomiskt; stänger vi ned så får vi på sikt otroligt mycket lidande.
2) Att inte sjukvården kollapsar; så att Cancerpatienter e.d. inte får vård eller att folk inte får en chans till medicinering (att vi låter folk dö helt enkelt i prioriteringar)

Om långvariga (okända) komplikationer kan uteslutas så är pandemin inte särskilt farlig i övriga avseenden.
Citera
2020-11-01, 16:53
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baradino
Nja, smittspårningen har väl brakat ihop i alla regioner som infört tuffare restriktioner igen? Har jag fel blir det väldigt intressant att följa.

Funkar inte smittspårningen är ju smittspridning bara en gissning. Jag vet att folk inte uppför sig som i april, åtminstone inte i Stockholm så spridning utanför skolan är en ”LITEN” felkälla..
Ja jag tänker inte direkt på smittspårning utan rent generellt om man kan skönja en större minskning eller ökning av smittade.🤷🏼‍♀️
Citera
2020-11-01, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Det var just det som var min poäng, att munskydd gör nytta om de används på rätt ställen. Dvs där andra lösningar inte fungerar. En skola i Göteborg har krav på munskydd I korridorerna efter att många elever smittats I dessa vid ett utbrott för några veckor sedan. I klassrummen behöver de inte munskydd då ingen (åtminstone väldigt få) smittades just där. Detta har säkerligen med ventilationen att göra också.

Som sagt, vilken nytta munskydd ger i vardagssituationer är inte klarlagt. Andningsskydd reducerar aerosoler, OM de är tillpassade utan läckage, med 99% eller liknande. Munskydd reducerar fukt, aerosoler, partiklar runt 50 %. Om du nyser eller hostar i armvecket så begränsar du räckvidden av det du sprider. Å andra sidan, om du nyser och hostar mer än av damm/tillfälligt är det tecken på att du är sjuk och ska stanna hemma istället.

Luftomsättning, ventilation är betydligt viktigare.
Citera
2020-11-01, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barnstein
Jag kan hålla med dig med om du med farlig menar

1) Ekonomiskt; stänger vi ned så får vi på sikt otroligt mycket lidande.
2) Att inte sjukvården kollapsar; så att Cancerpatienter e.d. inte får vård eller att folk inte får en chans till medicinering (att vi låter folk dö helt enkelt i prioriteringar)

Om långvariga (okända) komplikationer kan uteslutas så är pandemin inte särskilt farlig i övriga avseenden.
Ja den är farlig på så sätt att smittade patienter lider och dör och att detta påverkar samhället negativt.
Citera
2020-11-01, 16:57
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ppcc
I din lilla gerontocid det framstår som bara några gamlingar skulle dö. Du missar att problemet är inte att några extra gamlingar ska dö, problemet är att hela sjukvården kommer att explodera i alla fall. Alla ni herd-immunitister, eugenister och "det är bara några gamla tanter som kommer att dö, big-fucking-deal" verkar leva i en proto-fascistisk värld var alla problem kommer att bli lösta om vi tillåter virus att sprida fritt och man blir av med gamlingar och sjuka. Mest okunnig, ogrundad i verkligheten och självisk det är svår att hitta.

Om du skulle bara läsa lite om vad som händer i resten av världen kanske skulle du kunna börja att förstå att Lockdown är tyvärr det ända sätt vi har att undvika bli som Rwanda i 1994.
Imbeciller är ni! Vi stängde inte ner världen 1918 (spanskan), 1957(asiaten), eller när HIV dök upp. Men när ett respiratoriskt virus som har samma karaktär som influensa och förkylning med en total dödlighet på mellan 0.1-0.3% (drivet av åldringar) under pandemins första våg(dödligaste), så ska vi offra precis allt? Välstånd ska väck? Välfärd ska väck? Socialt liv ska väck? Små företag ska väck? Allt normalt liv ska väck? Ungas framtid ska väck? Barns utbildning ska väck?

Nej du, de enda fascisterna här är ni! Som låter irrationell rädsla och okunnighet förstöra för alla. Ni står redan på helt fel sida av historien och kommer bli dömda hårt.
Citera
2020-11-01, 17:02
Medlem
Hexen666s avatar
Cancer deaths could “dwarf” those from Covid-19 Cancer Society says, as concerns about access to healthcare grows

Sånt här kommer vi få se mycket av framöver. Oerhört tragiskt! Lockdown räddar liv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in