2020-11-01, 15:58
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Nej, det hade vi inte, och då hade vi mycket väl kunnat missa fall också. Många som dött i lunginflammation i Taiwan, en del av dessa kan vara covid. Följer iofs inte Taiwans medier, men med så lite tester har jag svårt att tro att det idag får lika stort medieutrymme där som det får i Europa. Det innebär också att alla möjliga fall kan missas, både lindriga och allvarliga. Det går helt enkelt inte att dra några slutsatser av antalet fall, om bara 0,4% av befolkningen blivit testad på 9 månader.

Nu görs det ju tester av antikroppar i Taiwan så kan vi nu utesluta att covid19 spridits allmänt där?

"The organizers of the mass testing for Wuhan coronavirus antibodies carried out on 10,000 residents of central Taiwan on Thursday (Aug. 27) announced that four high-risk individuals, or 0.083 percent of those tested, have been found to have antibodies for the Wuhan coronavirus."

https://www.taiwannews.com.tw/en/news/3996009
Citera
2020-11-01, 16:03
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Ni lockdownförespråkare måste vara den mest själviska samling människor jag någonsin stött på.

Ni kräver alltså lockdown, vilket i princip ruinerar framtiden för dagens unga generation, tvingar dem att leva sina vuxna liv under ekonomisk depression, skuldsatta, bidragsberoende osv. Allt för att er 92-åriga alzheimersjuka släkting på äldreboendet ska få leva en månad ytterligare (inte för att detta har något samband även om ni i er enfald inbillar er det).

Dagens unga är de som kommer att få betala för vansinnet vi ser ute i världen just nu. Ni som vill se detta vansinne även i Sverige, ni är en skam för mänskligheten, och för Sverige. INGEN, ska behöva begränsa sitt liv för att DU ska känna dig trygg, för att DU ska skyddas från ett virus med skrattretande låg dödlighet. Är du rädd, sitt då hemma och ruttna, jag kommer inte stoppa dig. Men kom inte och kräv att andra ska göra detsamma, ditt egoistiska mähä. Och kom för helvete inte och kräv att dagens unga generation ska få hela sin framtid förstörd (plus hela sin ungdom också eftersom de inte tillåts leva sina liv) bara för att du är rädd.

Patetiska, själviska jävla människor, det är vad ni er.

Inget slår den unga generationen i att vara patetisk. Den mest patetiska generationen i mänsklighetens historia. Begår självmord om knullappen strular eller mobilen är urladdad.
Citera
2020-11-01, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
En halvering av avståndet gör mycket mer än så i skillnad i smittdos. Minst 4x, troligen en bra bit över 10x. Jag gjorde en snabb teoretisk modell på detta och hamnade då på runt 16x. Många antaganden i den modellen, men den är mer rätt än att bara räkna linjärt i alla fall.

Edit: insåg att jag glömde en parameter i den beräkningen (tiden), med ett antagande om att man minskar den exponerade tiden med 2x också så har vi nu 32x I skillnad tack vare att munskydden stoppar 50% av virusen från att spridas.

Avstånd spelar väldigt liten roll om du sitter med mask i dåligt ventilerat utrymme. Luften måste bytas ut.
Citera
2020-11-01, 16:10
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det länkade är knappast en vetenskaplig artikel. Det ser var och en som är van att läsa vetenskap.

Det har jag inte påstått heller. Du kan sluta citera mig, tack! (dina egna ord).
Citera
2020-11-01, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det fanns ju spekulationer om att ju större dos desto sjukare blir man.

Ja det är sant men du måste räkna med 10-potenser.
Citera
2020-11-01, 16:13
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Naturligtvis ska det vara rimligt, men om du anser det rimligt att en anhörig som är t ex lärare med en multisjuk familjemedlem hemma, ska utestängas från att få ersättning från FSK bara för att denna inte redan är anställd som assistent till sin anhörige, tycker jag att ditt resonemang är orimligt.

Det rör sig inte om väldigt många som är i en sådan situation. Många med sköra anhöriga kan utföra sitt arbete hemifrån och behöver därför ingen hjälp.

Jag tycker att du uttrycker dig märkligt när du säger att man inte ska förvärra ångesten? Hur är det att förvärra ångesten, vilken faktiskt grundar sig på fakta, om man låter dessa människor vara hemma för att skydda sin anhörige?

Fast nu läser du mig lite som fan läser bibeln. Jag håller med om att det bör kunna ske en individuell bedömning, men jag uppfattade dit tidigare inlägg som att alla som råkar tillhöra en riskgrupp (dvs att du råkar vara överviktig) skulle omfattas av detta. Det anser jag inte är rimligt. Om jag missförstod dig ber jag om ursäkt.

Jag tror att många (ett relativt begrepp i det här fallet) läser larmrapporter, inser att de är överviktiga och även råkar ha högt blodtryck och får ett fruktansvärt stresspåslag och ångesten kommer som ett brev på posten. Ja, du kan bli allvarligt sjuk och i värsta fall dö, men reaktionen står inte i proportion till risken. Det är människor som behöver få hjälp med att hantera sin ångest, inte bli curlade till trygghet. En människa med grav dödsångest ska behandlas för att kunna leva ett normalt och fungerande liv, inte höra att hen aldrig kommer att dö, för det kommer hen. Om något kanske insikten kommer att med en sådan riskgrupp så ligger du även i, och har gjort länge, riskgrupp för allvarliga komplikationer från andra sjukdomar.
Citera
2020-11-01, 16:13
Medlem
Citat:
Det har jag inte påstått heller. Du kan sluta citera mig, tack! (dina egna ord).
Sluta svamla om vem som kan läsa en artikel och vem som inte kan det.

Så är vi överens sedan .
Citera
2020-11-01, 16:16
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Sluta svamla om vem som kan läsa en artikel och vem som inte kan det.

Så är vi överens sedan .

Jag sa att jag betvivlar att förnekare läser den. Det är beklämmande att vi är så polariserade att vi tjafsar om sånt här. Viruset bryr sig inte det minsta om vad vi tycker eller käbblar om.
Citera
2020-11-01, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Du har rätt, jag ska tänka på det till nästa gång. Ja, det ska bli intressant att se hur det utvecklar sig under den närmaste tiden. Det bör ju bli relativt tydligt om skolorna står för en stor del av spridningen eller inte.
Men det du länkade var ju ingen artikel . . . . det var på sin höjd ett paper som byggde på en litteraturöversikt.

För att förekomma Dunning-Kruger; Ja en artikel kan även den bygga på en litteraturöversikt men då ser den inte ut som detta, nu länkade, alster.
Citera
2020-11-01, 16:19
Medlem
Citat:
Jag sa att jag betvivlar att förnekare läser den. Det är beklämmande att vi är så polariserade att vi tjafsar om sånt här. Viruset bryr sig inte det minsta om vad vi tycker eller käbblar om.
Ja jag tycker också att det är tråkigt att det är så polariserat (personligen ser jag mig varken som alarmist eller förnekare, snarare realist). Jag tycker folk borde ta till sig nya fakta och bli klokare. Detta gäller även mig själv.
Citera
2020-11-01, 16:22
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
I det långa loppet är ekonomin ointressant. Människan är anpassningsbar och vill överleva. Blir vi inte av med pandemin kommer vi att hitta sätt för att leva vidare.

Det stora problemet nu är pandemin. Människor insjuknar, dör, behöver vård. Samhället står inte stilla, men aktiviteterna stannar av. Detta får omedelbara konsekvenser.
Så prio ett är att mildra pandemins effekter, dvs stoppa smittspridningen.

Sen kommer den stora frågan: Kommer det en 3:e, 4:e etc våg?

Vaccin pratas det om. Men kommer det att funka - och framförallt; räcker det till alla?
Ja så är det ju, vi pratar inte mänsklighetens försvinnande här. Vi har ju redan börjat anpassa oss efter nya omständigheter. Och det kommer såklart att få effekter på såväl ekonomi som smitta i det långa loppet. Ur ett strikt utilitaristiskt perspektiv så vore kanske det bästa att låta smittan sprids sig och låta de som dör dö. Dock är vi människor för känslostyrda för att kunna fatta ett sådant beslut, och det är nog klokt. Problemet är ju att det är begränsat till den nu levande generationen att genomleva detta, i bästa fall lever mänskligheten i tusentals år till. Då är det här ju bara ett mindre hack i kurvan.

Även om ett vaccin dröjer (och det tror jag
ändå kommer ett bra vaccin förr eller senare) så tror jag ändå att den höga smittspridningen vi har nu kommer att dämpas vid eventuella tredje och fjärde vågor, även om immuniteten skulle sjunka över tid så kommer vi nog ha en ganska hög procent immunitet i Europa i mars. Spekulationer från min sida naturligtvis, men det är vad jag tycker låter rimligast
Citera
2020-11-01, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
Fast nu läser du mig lite som fan läser bibeln. Jag håller med om att det bör kunna ske en individuell bedömning, men jag uppfattade dit tidigare inlägg som att alla som råkar tillhöra en riskgrupp (dvs att du råkar vara överviktig) skulle omfattas av detta. Det anser jag inte är rimligt. Om jag missförstod dig ber jag om ursäkt.

Jag tror att många (ett relativt begrepp i det här fallet) läser larmrapporter, inser att de är överviktiga och även råkar ha högt blodtryck och får ett fruktansvärt stresspåslag och ångesten kommer som ett brev på posten. Ja, du kan bli allvarligt sjuk och i värsta fall dö, men reaktionen står inte i proportion till risken. Det är människor som behöver få hjälp med att hantera sin ångest, inte bli curlade till trygghet. En människa med grav dödsångest ska behandlas för att kunna leva ett normalt och fungerande liv, inte höra att hen aldrig kommer att dö, för det kommer hen. Om något kanske insikten kommer att med en sådan riskgrupp så ligger du även i, och har gjort länge, riskgrupp för allvarliga komplikationer från andra sjukdomar.
Många läser larmrapporter i form av clickbait från AB et al. ja!

Många av dessa larmrapporters innehåll blir sedan trådsanningar i denna tråd, helt klart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in