Citat:
Ursprungligen postat av
KnackeredVonAnka
Naturligtvis ska det vara rimligt, men om du anser det rimligt att en anhörig som är t ex lärare med en multisjuk familjemedlem hemma, ska utestängas från att få ersättning från FSK bara för att denna inte redan är anställd som assistent till sin anhörige, tycker jag att ditt resonemang är orimligt.
Det rör sig inte om väldigt många som är i en sådan situation. Många med sköra anhöriga kan utföra sitt arbete hemifrån och behöver därför ingen hjälp.
Jag tycker att du uttrycker dig märkligt när du säger att man inte ska förvärra ångesten? Hur är det att förvärra ångesten, vilken faktiskt grundar sig på fakta, om man låter dessa människor vara hemma för att skydda sin anhörige?
Fast nu läser du mig lite som fan läser bibeln. Jag håller med om att det bör kunna ske en individuell bedömning, men jag uppfattade dit tidigare inlägg som att alla som råkar tillhöra en riskgrupp (dvs att du råkar vara överviktig) skulle omfattas av detta. Det anser jag inte är rimligt. Om jag missförstod dig ber jag om ursäkt.
Jag tror att många (ett relativt begrepp i det här fallet) läser larmrapporter, inser att de är överviktiga och även råkar ha högt blodtryck och får ett fruktansvärt stresspåslag och ångesten kommer som ett brev på posten. Ja, du kan bli allvarligt sjuk och i värsta fall dö, men reaktionen står inte i proportion till risken. Det är människor som behöver få hjälp med att hantera sin ångest, inte bli curlade till trygghet. En människa med grav dödsångest ska behandlas för att kunna leva ett normalt och fungerande liv, inte höra att hen aldrig kommer att dö, för det kommer hen. Om något kanske insikten kommer att med en sådan riskgrupp så ligger du även i, och har gjort länge, riskgrupp för allvarliga komplikationer från andra sjukdomar.