Citat:
Ursprungligen postat av
dödskniven
Fast nu läser du mig lite som fan läser bibeln. Jag håller med om att det bör kunna ske en individuell bedömning, men jag uppfattade dit tidigare inlägg som att alla som råkar tillhöra en riskgrupp (dvs att du råkar vara överviktig) skulle omfattas av detta. Det anser jag inte är rimligt. Om jag missförstod dig ber jag om ursäkt.
Jag tror att många (ett relativt begrepp i det här fallet) läser larmrapporter, inser att de är överviktiga och även råkar ha högt blodtryck och får ett fruktansvärt stresspåslag och ångesten kommer som ett brev på posten. Ja, du kan bli allvarligt sjuk och i värsta fall dö, men reaktionen står inte i proportion till risken. Det är människor som behöver få hjälp med att hantera sin ångest, inte bli curlade till trygghet. En människa med grav dödsångest ska behandlas för att kunna leva ett normalt och fungerande liv, inte höra att hen aldrig kommer att dö, för det kommer hen. Om något kanske insikten kommer att med en sådani riskgrupp så ligger du även i, och har gjort länge, riskgrupp för allvarliga komplikationer från andra sjukdomar.
Jag pratar absolut inte om övervikt, du missförstod mig eller rättare sagt jag var inte tillräckligt tydlig. Jag pratar om en person med högt blodtryck, hjärtproblem osv. Alla underliggande allvarliga sjukdomar som finns med på Socialstyrelsens framtagna lista för individer i riskgrupp. En anhörig som har flera av de redan nämnda sjukdomarna bör man väl också skydda från att insjukna och dö? Speciellt om personen är 80+.
Nu förstår jag bättre ditt inlägg, du trodde att jag pratade om överviktiga och att de blir mer stressade osv. Det var inte alls det jag gjorde.
Jag anser precis som du att det inte är rimligt att alla tjocka ska få stanna hemma med ersättning.
Jag anser att övervikt är inte ok utan den bör man snarast göra allt för att minska drastiskt. Själv är jag smal och har aldrig haft problem med vikten. Om du nu trodde att jag pratade om mig själv som en stressad, överviktig lärare.