2020-02-23, 19:16
Medlem
Jag börjar faktiskt bli uppriktigt orolig. Sökte vård på närakuten igår eftersom jag haft tungt att andas i ett par veckor samt varit dunderförkyld och dålig sedan förra helgen. För det första tog det två dagars försök att komma fram på telefon till vårdcentralen utan framgång och sedan igår SEX timmars ringande till 1177 innan jag till slut kom fram och fick en akuttid. Tre dagar för att ens få kontakt med någon på telefon alltså, övervägde själv att bara åka dit och börja banka på dörren tills jag fick hjälp, men ligger lite emot min natur så jag avvaktade. Men jag förstår faktiskt folk som dyker upp på vårdcentralerna när man inte lyckas få kontakt med någon på något annat sätt!
Jag blev sedan hemskickad, fortfarande med lättare andningssvårigheter, efter att ha blivit informerad om att det är så här årets influensa beter sig. Jag har dock inte haft så värst hög feber så vete sjutton om det är influensa. Jag åkte in för att jag tyckte symptomen påminde om lunginflammationen jag hade för två år sedan, men den gången såg de heller ingenting vid första besöket utan först 5 dagar senare.
Vad jag vill få fram med detta är att under samtalet med 1177 och besöket på vårdcentralen där jag träffade både sköterska och läkare var det INGEN som ens frågade om ev kopplingar till Asien, eller någon som varit där, trots att jag sökte för luftvägsbesvär och monsterförkylning.
Så jag är orolig nu, riktigt riktigt orolig. Sverige kommer inte upptäcka ev fall förrän folk börjar trilla ihop både till höger och vänster ute på gatorna.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Hur många vet vi först efteråt, men min prediktion är fortsatt max 20 fall tom maj. Sedan klingar det av fram till sommaren.

Hur har du räknat ut det då?
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moldova
Skulle svenska myndigheter med sina polisreserurser kunna hålla en motsvarande Lock Down i smittspridningspreventivt syfte ens i ett litet brukssamhälle? För att inte tala om runt ett av våra utanförskapsområden?

https://mobile.twitter.com/livecrisisnews/status/1231594689133936640
Det handlar nog inte bara om resurser, utan också om motivation, inställning och attityd.

För att raljera lite: här snackar man igenom det över en pizza och läsk, delar ut värdegrundscertifierade armband, visar upp sig på Pride, analyserar kränkthetskoefficienten i aktioner etc.
Att då växla upp till nåt som liknar undantagstillstånd gör man inte i en handvändning.
Och nej, Italien är inte helt icke-PK, men man kan skilja på saker och ting.
Citera
2020-02-23, 19:17
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Fast finns det några vetenskapliga belägg för att det fungerar? Kan ju vara så att effekten avtar om man tar det under längre tid. Sen brukar det väl alltid vara biverkningar.
Vad gäller SARS-COV-2 finns inga vetenskapliga belägg för att profylax skulle skydda - antivirala medel (+klorokinfosfat) har bara använts på personer som redan har en konstaterad smitta och i vissa fall påverkat infektionen i positiv riktning..
Citera
2020-02-23, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GROKNAK.Ankbonden
Alla tre soldater? Jamen dåså...
Hemvärnet har c:a 22000 soldater.
Citera
2020-02-23, 19:19
Medlem
Givet hur smittsamt det här viruset verkar vara tycker jag att det är märkligt få rapporterade fall i Indien och centralasien särskilt Pakistan som har mycket kinesiska företag och projekt.
Mörkar de? Är det nåt i miljön eller kulturen som begränsar spridningen heller har de bara tur än så länge?
Citera
2020-02-23, 19:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Kanske de inte mörkar, utan det kanske faktiskt inte är så illa som ni vill. Varför skulle media tysta ner det? Det är ju sådana här nyheter media älskar. De snarare förstora upp det än mörkar det. Att de skulle mörka det är inte logiskt öht.

Är du så naiv så du fortfarande inte fattat att media styrs av folk i bakgrunden med pengar? Folk som även har stort inflytande över myndigheter och politiker. Har dessa ett intresse av att lägga locket på för att förhindra/skjuta upp panik så kommer media också göra så, oavsett förlorade intäkter. Du måste förstå att det potentiellt är mycket större saker på spel nu än lite artikel-intäkter.

Och MSM-media har väl gjort allt annat än att förstora upp det hela än så länge? De har konstant intervjuat samma personer som endast upprepar budskap om hur lugnt läget är och att alla ska fortsätta som vanligt. De har flyttat artiklar om viruset från sina tablåer. Att 157 nya fall blossat upp så nära som i Italien (varav en stor andel är i kritiskt läge) inte skulle vara en nyhet ens värd att ha med på startsidorna är ju helt absurt.

Borde ringa några klockor t.o.m. hos dig när du ser media missa dessa tillfällen att mjölka artiklar. De styrs "KANSKE" av någon annan agenda?
Citera
2020-02-23, 19:21
Medlem
Ollonets avatar
Känns lite illavarslande och tråkigt att coronaviruset kan spridas genom ventilationssystemet.
Citera
Medlem
Vad händer om viruset sprids bland någon av alla som är gömda i Sverige? Kommer de medverka till smittspårning?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Vad gäller SARS-COV-2 finns inga vetenskapliga belägg för att profylax skulle skydda - antivirala medel (+klorokinfosfat) har bara använts på personer som redan har en konstaterad smitta och i vissa fall påverkat infektionen i positiv riktning..
Men antiviraler fungerar bäst i början på infektionen. Du menar alltså att det är bättre att börja medicinera när man vet att man är smittad, med tanke på att antiviraler fungera som bäst om man får dem så tidigt som möjligt under ett infektionsförlopp?
Citera
2020-02-23, 19:22
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Militär och hemvärn är tränade för att kunna sättas in i såna situationer om det behövs.
Nu tror jag att den risken är försvinnande liten att det kommer hända.
Och visst är svensken foglig och rättar in sig i ledet.
Men, men ... Polisen är underbemannad, försvaret är snudd på skrotat och svensken är inte van vid kriser.
Och det blir ju samtidigt fritt fram för busar på andra håll.
Citera
2020-02-23, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Expressen skriver om corona idag senast 14.22.

https://www.expressen.se/nyheter/experter-varnar-pandemi-ar-nara-/

DN har coronaviruset som en egen kategori flera artiklar idag

https://www.dn.se/om/det-nya-coronaviruset/

Egen kategori hittar folk bara om de söker själva. Jag menar det media väljer att ha på första plats. DN har just nu att hårdare straff inte fungerar, samt stabsläge på SÖS. Expressen har brand i Hagsätra och Sarah Sjöströms samarbete med Huawei.
Aftonbladet har problemen på SÖS och en häst som knuffade omkull ryttaren. SvD USA-valet och SÖS.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in