2020-02-23, 19:23
Medlem
Om det är människor som ligger bakom detta så tror inte jag att det primärt handlar om att sälja vaccin. Detta kan handla om att minska jordens befolkning eller så är det en form av krigföring.
Jag tror det kommer att ha stor effekt på befolkningen. Inta bara för att många dör, men barnafödandendet kommer att minska kraftigt när folk isolerar sig och inte vågar ha fysiska kontakter. Jag tror ingen i Wuhan vill skaffa barn nu om man säger så.
Citera
2020-02-23, 19:24
Medlem
Italien fick över 150 rapporterade fall på en helg och Indien t.ex har legat på 3 rapporterade fall på någon vecka, det är något som inte stämmer.
Citera
2020-02-23, 19:25
Medlem
Artikel i norska VG om Italiens smitta:
Citat:
100 corona-smittede i Italia: Tar drastiske grep for å hindre spredning
Italienske myndigheter vil bøtelegge innbyggere dersom de entrer eller forlater smitteområder.
https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/K37XdM/100-corona-smittede-i-italia-tar-drastiske-grep-for-aa-hindre-spredning
Citera
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Absolut kommer andra sjukdomar att få betydligt högre dödlighet när det normala sjukvårdssystemet har brutit samman. Detta gäller för alla medicinska problem.

Frågan är om det finns ordentlig skyddsutrustning att tillgå på alla sjukhus och om det finns det så kommer det snabbt att ta slut. Det verkar också vara så att man naturligtvis kan bli smittad med bra skyddsutrustning. Något som alla nu som arbetar inom vården inser och kanske ger lägre arbetsmoral när smittan slår till.
Undrar hur man kommunicerar med all skyddsutrustning.
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Hemvärnet har c:a 22000 soldater.

CBRN-plutonen är ett specialförband inom Hemvärnet och en nationell resurs.
Det finns totalt fyra plutoner stationerade i Göteborg, Malmö, Umeå och Stockholm.

Så ca 100 pers med rätt skyddsutr. och saneringsutr.
Citera
2020-02-23, 19:26
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
I varje fall HELT onödigt. Insatt sjukvårdspersonal som utbildar i "självbehandling" i hemmet, typ ta spruta, lägga om sår, använda kateter osv menar på att det som gör detta på sjukhus löper infektionsrisker trots alla regler där, medan de som gör det i hemmiljö praktiskt taget inte löper någon som helst risk.

Det låter bra. Visst skall man ha det rent runt omkring sig men går det till överdrift så löper man större risk att smittas av diverse bakterier och virus.
Citera
2020-02-23, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Egen kategori hittar folk bara om de söker själva. Jag menar det media väljer att ha på första plats. DN har just nu att hårdare straff inte fungerar, samt stabsläge på SÖS. Expressen har brand i Hagsätra och Sarah Sjöströms samarbete med Huawei.
Aftonbladet har problemen på SÖS och en häst som knuffade omkull ryttaren. SvD USA-valet och SÖS.

De har corona artiklar på förstasidan och som en egen kategori med länk från förstasidan.
Att de ävenskriver om andra saker är väl inte så konstigt.
Mitt svar var ursprungligen riktat till en foliehatt som hävdade att svensk media inte skriver om corona över huvud taget vilket är en lögn.
Citera
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Italien fick över 150 rapporterade fall på en helg och Indien t.ex har legat på 3 rapporterade fall på någon vecka, det är något som inte stämmer.

Mm det är skumt. Indien har nog många smittade, men vem bryr sig om fattiga av lägsta kastet dör i slummen?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Vad gäller SARS-COV-2 finns inga vetenskapliga belägg för att profylax skulle skydda - antivirala medel (+klorokinfosfat) har bara använts på personer som redan har en konstaterad smitta och i vissa fall påverkat infektionen i positiv riktning..

Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
.
Jag har länkar några gånge i tråden studier som visar att antiviraler har visat effekt på SARS-CoV-19.

Vad gäller biverkan kan du läsa i fass:

https://www.fass.se/LIF/product?userType=0&nplId=20160701000168

Efter att ha läst om detta anti-virala (under)medel i FASS (biverkningar etc.) så avstår jag mer än gärna. Verkar vara rätt tunga grejer det där.
Citera
Medlem
GROKNAK.Ankbondens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Om det är människor som ligger bakom detta så tror inte jag att det primärt handlar om att sälja vaccin. Detta kan handla om att minska jordens befolkning eller så är det en form av krigföring.
Jag tror det kommer att ha stor effekt på befolkningen. Inta bara för att många dör, men barnafödandendet kommer att minska kraftigt när folk isolerar sig och inte vågar ha fysiska kontakter. Jag tror ingen i Wuhan vill skaffa barn nu om man säger så.
Knulla är ju det enda de kan göra just nu. Kinesiska staten delade ut kondomer till befolkningen haha. Men visst...one night stands från baren lär inte ske ofta, Men hustru och man lär ju göka på rätt bra i karantän.
Citera
2020-02-23, 19:28
Medlem
severustheemperors avatar
"CBRN-plutonen är ett specialförband inom Hemvärnet och en nationell resurs.
Det finns totalt fyra plutoner stationerade i Göteborg, Malmö, Umeå och Stockholm."

Så ca 100 pers med rätt skyddsutr. och saneringsutr.
För att bevaka och hålla ordning om det brakar löst......

Snacka om att vänsterns hat mot försvarsmakten har gjort oss sårbara....
Citera
2020-02-23, 19:28
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det är ingen konspiration bakom förstår du väl. Läs historia. Sånt här kommer och går.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in