2020-02-23, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
157 nya fall i Italien på väldigt kort tid alltså. Och svenska MSM tidningar som t.ex. AB har inte ens med detta, eller något alls rörande viruset, någonstans på sin synliga tablå.

Att svenska myndigheter och media mörkar och beter sig väldigt underligt borde det iaf inte råda några tvivel om vid det här laget.

Kanske de inte mörkar, utan det kanske faktiskt inte är så illa som ni vill. Varför skulle media tysta ner det? Det är ju sådana här nyheter media älskar. De snarare förstora upp det än mörkar det. Att de skulle mörka det är inte logiskt öht.
Citera
2020-02-23, 19:09
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Det är ju det jag säger, hysterin och åtgärderna är i princip alltid MYCKET värre än själva orsaken till hysterin och åtgärderna. Det är därför det vore bra om man slutar upp med alla överdriva åtgärder och inse att detta inte är värre än en vanlig influensa.

Det beror iofs inte på hysteri att svenska företag börjar lida brist på komponenter från Kina. Åtgärderna som Kina vidtagit med stängda arbetsplatser mm har snarare varit nödvändiga för att bromsa smittspridningen.
Citera
2020-02-23, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Det är inte alls säkert att handsprit neutraliserar viruset. Därför kan det vara farligt med sådana kampanjer.
Grundlig handtvätt med ordentlig tvål är vad jag personligen skulle rekommendera.

Just coronavirus har visat sig känsliga för handsprit. De har ett hölje, och höljet går sönder i kontakt med handsprit. Andra virus, calicivirus till exempel, överlever handsprit utan problem, men till och med FHM medgav att informationen i sig var korrekt. Problemet var att nämna coronavirus just nu, för människor kan bli skrämda.

https://www.1177.se/Vastra-Gotaland/aktuellt/aktuellt-i-vastra-gotaland/coronavirus/

https://www.aftonbladet.se/a/GGbxGB
Citera
2020-02-23, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja det finns definitivt länder som kommer att tjäna på Coronaviruset. De jag främst tänker på är Ryssland och Nordkorea. Putin har flera gånger varnat för att västvärlden kommer att gå under. Jag påstår inte att Ryssland ligger bakom detta, men jag tror inte att de kommer att drabbas. De kommer att stänga gränserna helt i något läge och inte ta några som helst risker. Det blir intressant att följa utvecklingen i Korea. Om Sydkorea inte kan stoppa epidemin så kan det rubba styrkebalansen på halvön.

Jag har ryskspråkiga vänner som harberättat att i inhemsk.media framför ryssarna olika teorier om viruset som går ut på att viruset är skapat av väst, USA, Nato i syfte att försvaga Ryssland men tack och lov har den ryska staten överlista virusskaparna och lyckats försvara befolkningen.
Citera
2020-02-23, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nej det gäller ju inte allmänheten. Jag menar att man ska ta det som profylax om man arbetar nära smittade för att, om olyckan är framme, få en mildare infektion.

Fast finns det några vetenskapliga belägg för att det fungerar? Kan ju vara så att effekten avtar om man tar det under längre tid. Sen brukar det väl alltid vara biverkningar.
Citera
2020-02-23, 19:12
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det skulle inte finnas en chans att kunna upprätthålla någon form av karantän eller ordning i områden som Rinkeby, Tjärna Ängar eller Rosengård. Hur skulle det gå till...

Militär och hemvärn är tränade för att kunna sättas in i såna situationer om det behövs.
Nu tror jag att den risken är försvinnande liten att det kommer hända.
Citera
2020-02-23, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Kanske de inte mörkar, utan det kanske faktiskt inte är så illa som ni vill. Varför skulle media tysta ner det? Det är ju sådana här nyheter media älskar. De snarare förstora upp det än mörkar det. Att de skulle mörka det är inte logiskt öht.

Folkhälsomyndigheten har tidigare sagt att fler fall kan väntas i Sverige. Varför skulle annars 8-10 lab sätta upp diagnostiken?

Hur många vet vi först efteråt, men min prediktion är fortsatt max 20 fall tom maj. Sedan klingar det av fram till sommaren.
Citera
2020-02-23, 19:13
Medlem
.
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Fast finns det några vetenskapliga belägg för att det fungerar? Kan ju vara så att effekten avtar om man tar det under längre tid. Sen brukar det väl alltid vara biverkningar.
Jag har länkar några gånge i tråden studier som visar att antiviraler har visat effekt på SARS-CoV-19.

Vad gäller biverkan kan du läsa i fass:

https://www.fass.se/LIF/product?userType=0&nplId=20160701000168
Citera
2020-02-23, 19:14
Medlem
GROKNAK.Ankbondens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Militär och hemvärn är tränade för att kunna sättas in i såna situationer om det behövs.
Nu tror jag att den risken är försvinnande liten att det kommer hända.
Alla tre soldater? Jamen dåså...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Hur mycket desinficerar ni egentligen? det räcker väl att göra det man varit i kontakt med i samband när man kommit hem samt efter toabesök. Att desinficera i tid och otid om man inte lämnat hemmet kan ju aldrig vara bra

I varje fall HELT onödigt. Insatt sjukvårdspersonal som utbildar i "självbehandling" i hemmet, typ ta spruta, lägga om sår, använda kateter osv menar på att det som gör detta på sjukhus löper infektionsrisker trots alla regler där, medan de som gör det i hemmiljö praktiskt taget inte löper någon som helst risk.
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Just coronavirus har visat sig känsliga för handsprit. De har ett hölje, och höljet går sönder i kontakt med handsprit. Andra virus, calicivirus till exempel, överlever handsprit utan problem, men till och med FHM medgav att informationen i sig var korrekt. Problemet var att nämna coronavirus just nu, för människor kan bli skrämda.

https://www.1177.se/Vastra-Gotaland/aktuellt/aktuellt-i-vastra-gotaland/coronavirus/

https://www.aftonbladet.se/a/GGbxGB
Tack för klargörandet! Reklamdebaclet handlar bara om käbbel utifrån missriktad välvilja.
Citera
2020-02-23, 19:15
Medlem
Mellan 700 miljoner-1,5 miljarder (varav 300 000 svenskar) beräknades fått H1N1 eller svininfluensan 2009 varav uppemot så många som 575 000 sägs ha strukit med.

Det är väl självklart att Covid även kommer att komma till Sverige i någon utsträckning. Ligger denna corona-hysteri i att detta virus är mycket mer dödligt än just H1N1 2009 för jag förstår inte riktigt grejen? Var det denna alarmism 2009 också?

Eftersom vi nu är ”beredda” borde smittspridningen kunna begränsas en del, men det är klart att även hederliga svenska medborgare kommer att duka under. Det dör alltid folk under influensaperioder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in