Citat:
Ursprungligen postat av
aw
Ok, men Anders Tegnell sa ju inte ens vad som var rätt eller fel? Han antydde inte ens att han visste svaret.
Han uttalade sig otroligt försiktigt, och sa att det KANSKE finns aspekter i det, som sociala orättvisor (ej genus) då fattiga KANSKE inte kan jobba hemma i samma utsträckning. Därför måste man ”i alla fall tänka igenom” en sån fråga innan man ger råd som myndighet, så att man skapar en miljö där alla får samma chans att skydda sig från viruset. Helt vanlig eftertänksamhet.
Därefter landade FHM ändå i att ge rådet att jobba hemma, trots sociala orättvisor, så jag förstår inte problemet.
Problemet ligger i att du blev upprörd över att Björn Olsen uttalade sig om någonting som låg utanför det begränsade område som du ansåg att Björn Olsen ska hålla sig till. Däremot har du inga problem att Anders Tegnell uttalar sig i frågor som ligger utanför själva smittskyddet.
Citat:
Ursprungligen postat av
aw
Det är lite skillnad i värdighet från när Björn Olsen säger ”Det är hål i huvudet. Sverige är ett mellanmjölksland där ingen vågar säga ifrån. Självklart borde inte demonstrationen fått tillstånd. Det är tjänstefel om Anders Tegnell kände till det utan att ta upp det på PK”. Björn Olsen låter som ett troll.
Var läser du det där?
Jag läser i
Aftonbladets artikel att Björn Olsen kritiserar arrangörerna mer än myndigheterna för demonstrationen. När Björn Olsen säger att demonstrationen inte borde ha tillåtits, så riktar han kritik mot att arrangörerna lät demonstrationen genomföras. Har du mer insikt i detta? Jag vet att Aftonbladet är långtifrån pålitliga.
Ville Björn Olsen att Anders Tegnell rakt ut skulle säga "upprätthåll förbudet mot folksamlingar"? Eller ville Björn Olsen att Anders Tegnell bara skulle upplysa om det olämpliga med stora folksamlingar?
Citat:
Ursprungligen postat av
aw
Förtal?

Anders Tegnell blir dödshotat stup i kvarten i den här tråden, och snöflingorna börjar gnälla om förtal när jag påpekar att Björn Olsen inte är expert på
allt.
Det mesta som Björn Olsen säger är efterklokhet, och att slå in öppna dörrar. Det är enkelt att alltid förespråka ”den hårdaste linjen” när man inte befinner sig i ansvarande position, och själv bara behöver fokusera på att lösa en liten del av problemet, och aldrig riskerar att behöva stå till svars för konsekvenserna. En klassisk nörd som saknar förståelse för samhällets komplexitet.
Nyss kritiserade du Björn Olsen för att han uttalade sig i en fråga som du ansåg låg utanför hans område. Nu kritiserar du honom för motsatsen, att han inte ägnar sig tillräckligt åt frågor utanför hans egna egna område.
Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Angående Björn Olsen, så har han ju rätt. Som vanligt. Eller vad menar du? Det ska naturligtvis inte förekomma några demonstrationer nu. Vanliga regler och -friheter kan inte gälla just nu; det är annat som är viktigare.
Till stor del instämmer jag, men jag vill påpeka en viktig aspekt. Smittskydd är en angelägenhet som kräver att myndigheterna har möjlighet att göra stora ingrepp i medborgarna liv. När sådana ingrepp görs, så har myndigheterna ett ansvar att så snabbt som möjligt ge medborgarna sina friheter tillbaka. Där har Sverige misslyckats fullständigt.
Att förbjuda folksamlingar är ett allvarligt ingrepp i medborgarnas rättigheter, och myndigheterna bör därför sträva efter att skyndsamt kunna avskaffa förbudet igen . Myndigheterna borde ha försökt att kväsa epidemin så fort som möjligt när förbudet mot folksamlingar infördes, så att förbudet hade kunnat hävas utan onödiga dröjsmål. Det är inte acceptabelt att myndigheterna inför ett förbud mot folksamlingar, och låter förbudet löpa på obestämd tid, utan att myndigheterna gör verkliga försök att stoppa epidemin.
Ifall epidemin hade hanterats korrekt från början, så hade demonstrationen kunnat genomföras utan problem nu i juni. (Jag anser att demonstranterna så långt som möjligt ska kunna uttrycka sina åsikter, men jag ställer mig inte bakom demonstrationens budskap. Jag har tröttnat att vi vita människor ständigt piskas med anklagelser om "rasism". Vita människors rasism har angetts som orsak till alla möjliga problem som plågar andra folkslag, runt om i Världen. Vi vita människor måste sluta att göra avbön för arvssynden "rasism".)