2020-06-03, 22:15
Medlem
Narutoshippchops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Det är en skam det som sker nu i Stockholm med tusentals samlade på sergelstorg. Diverse vänsteraktivister som kallar de som inte vill medverka med hänsyn till Corona för rasister i DN. ” alla får bestämma sig för om det är värt risken att bli sjuk” säger någon 25 åring. Trots månader av information har det alltså inte gått in att unga ska undvika att sprida smittan för att skydda riskgrupper. ”Black lives matter” - tydligen inte om de svarta finns i någon riskgrupp. Jävla egoister. Det märks att IQ nivån i Sverige åker störtlopp

Kunde inte sagt det bättre själv. Och nu i skrivande stund har en granne smällt upp et stort jävla partytält i trädgården och har en massa gäster över. Fy fan. Folk har noll IQ!!!!
Citera
2020-06-03, 22:20
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
Ny omfattande studie om blodgrupp och kopplingen till covid19:

"Among six genes at 3p21.31, SLC6A20 encodes a known interaction partner with angiotensin converting enzyme 2 (ACE2). The association signal at 9q34 was located at the ABO blood group locus and a blood-group-specific analysis showed higher risk for A-positive individuals (OR=1.45, 95% CI, 1.20 to 1.75, P=1.48x10-4) and a protective effect for blood group O."

https://www.x-mol.com/paper/1267981918570835968
Bekräftar en kinesisk rapport från mars om vem som insjuknar i smittan. Inressant att det börjar komma ett flertal studier.
Citera
2020-06-03, 22:21
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag känner två pers som testats positiva för antikroppar som inte känt av viruset ALLS. Men det kanske är så att just jag råkar känna de enda två i världen som haft viruset i kroppen utan att ens märka det.

Känner också några.

Det är ju just detta som är så märkligt och skrämmande med detta virus; vissa dör och några känner knappt av det. Tror att denna problematik gör att många inte tror att de har viruset om de endast är lite förkylda - man tror att måste man vara nära döden för att ha covid.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Duger Yale? Antagligen inte för dig...

An analysis of the ongoing Ebola outbreak reveals that transmission of the virus occurs in social clusters,

https://www.sciencedaily.com/releases/2014/12/141216140745.htm
Tack för att du länkade bra information. Då har jag lärt mig nåt nytt om Ebola. Men det är ganska solklart att COVID-19 inte smittar på det sättet som beskrivs, utan snarare som en influensa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Assault12
Stämmer 2200 smittade?

Precis vad jag undrar också, jag hittar inte ens någon nyhet om detta?! Hänger det möjligtvis ihop med att vi börjat testa mer? Det är ju en enorm siffra annars.
Citera
2020-06-03, 22:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tyranitar
Precis vad jag undrar också, jag hittar inte ens någon nyhet om detta?! Hänger det möjligtvis ihop med att vi börjat testa mer? Det är ju en enorm siffra annars.
Precis, inte ett ord på nyheterna. Vad fan händer? Jobbar själv inom akutsjukvården, känns sådär.
Citera
2020-06-03, 22:27
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
En mycket märklig tolkning.

Det var en fråga om jag ska tolka det så med tanke på att du skrev följande:

Citat:
Lätt att vältra över ansvaret på äldreomsorgen när det var Folkhälsomyndigheten och Arbetsmiljöverket, båda regeringens myndigheter, som tillsammans verkade för att ta bort kravet på munskydd.

---
Sveriges paradgren, att skylla ifrån sig till nästa.

I stället för att svara med att det är märkligt, kan du svara med vad du tycker. Jag tycker att en fungerande verksamhet ska klara sitt uppdrag utan att någon annan behöver berätta för dem vad som krävs.

Äldreomsorgens uppdrag är att sörja för att äldre med bistånd till särskilt boende får sina behov tillgodosedda och att tillvaron på boendet är värdig och trygg.

Är det din uppfattning att det varit så under den rådande pandemin? Är det din uppfattning att äldreomsorgens representanter kan friskriva sig ansvar genom att hävda att ingen berättade för dem hur de ska bedriva verksamhet i en krissituation? Anser du att äldreomsorgen är att betrakta som en fungerande verksamhet som säkerställer de boendes behov, värdighet och trygghet?
Citera
2020-06-03, 22:29
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Det är många som bär ett ansvar för hur det ser ut.
Inklusive vi medborgare/väljare.

Det ligger ett stort ansvar på medborgarna, och där har det nog varit en hel del brister. Man kan inte bara förlita sig på myndigheter; följer man inte rekommendationer eller inte respekterar rådande läge, så medverkar man till smittspridning. Svenska folket kanske inte heller har skött detta så bra.
Citera
Medlem
Denna information verkar gått många förbi i tråden, så jag upprepar det igen:

COVID-19: Immunity to coronaviruses may last just six months, says new study
(Källa: Euronews)

Ändå undrar jag om kvällens händelse på Sergels Torg var iscensatt på något sätt. Att de ska komma att säga att det var "point of no return" eller något sådant tramsigt.

Men det är aldrig för sent att stoppa spridningen. Vi kan fortfarande gå in i en lock-down några veckor, som resten av världens alla länder, utom Tanzania och några få undantag. Det kanske är enda vägen nu att gå.
Citera
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Assault12
Precis, inte ett ord på nyheterna. Vad fan händer? Jobbar själv inom akutsjukvården, känns sådär.

Det var ett labb som gjorde tester i flera dagar som fick problem med systemet och skickade in 7 dagars tester i ett svep
Citera
2020-06-03, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tyranitar

Var det inte så att de adderat till resultat från en test de nyligen gjort på vårdpersonal?
Därför är siffran hög
Citera
2020-06-03, 22:30
Medlem
Förtidspensionärer, bidragstagare och pensionärer som röstar rött har kanske insett att de har röstat för sin egna för tidiga död.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in