2020-06-04, 08:32
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Äntligen under 300st på IVA

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
Citera
2020-06-04, 08:33
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
"Jag tycker i huvudsak att Sverige valt rätt väg"

Den ödmjuke och mycket empatiske Anders Tegnell kommer till djup insikt när 4542 svenskar dött. Norge 237 döda. Finland 321. Danmark 580.

Hela svenska folket och i synnerhet anhöriga till de 4542 svenskar som gått bort håller med den insiktsfulle Anders Tegnell.
Citera
2020-06-04, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Kanske lätt hänt att man slinker vidare över bron till Sverige ifall man är i Danmark? Danskarna har väl ingen kontroll på utresande, bara på inresande, antar jag.
Ingen vill väl hit frivilligt?
Citera
2020-06-04, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
I en debattartikel i Expressen idag föreslår en professor att Tegnell avgår och att Björn Olsen tar över.

Det finns fler och fler nu som inser Björn Olsens storhet! Och att han är mer lämpad att hantera något sådant här svårt som covid, som inte FHM klarar så bra.

Tycker att du skall släppa ditt trashtalkande av den eminente överläkaren och experten Björn Olsen nu som har lagt många bra förslag och framfört väldigt många bra tankar kring covid. Dina inlägg börjar nog närma sig tassemarkerna kring förolämpning eller förtal, annars föreslår jag att du startar en egen tråd som handlar om ditt till synes personliga hat mot Olsen. Det är väldigt tjatigt och ovärdigt. Han har inte gjort något fel.
Förtal? Anders Tegnell blir dödshotat stup i kvarten i den här tråden, och snöflingorna börjar gnälla om förtal när jag påpekar att Björn Olsen inte är expert på allt.

Det mesta som Björn Olsen säger är efterklokhet, och att slå in öppna dörrar. Det är enkelt att alltid förespråka ”den hårdaste linjen” när man inte befinner sig i ansvarande position, och själv bara behöver fokusera på att lösa en liten del av problemet, och aldrig riskerar att behöva stå till svars för konsekvenserna. En klassisk nörd som saknar förståelse för samhällets komplexitet.
Citera
2020-06-04, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Överansträngning av hjärtat under lång tid är aldrig bra. Kan ju få små o stora infarkter typ.

Jag hade tagit Treo maxdos om jag haft såna symptom. Men är ingen läkare o har bara läst studier som säger att syreupptagningsförmågan påverkas av att blodet levrar sig lättare pga viruset.

Sjukt att alla smittade inte får ta blodprov o få behandling för effekterna av virusets härjningar.

Nu läste jag på och tar man med än 1/4 dels treo dagligen så kan man få stroke.
Jag förstår att det var ett smart försök att tysta mig i debatten men jag överlevde
Citera
2020-06-04, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Bort med Tom Britton också! Han har ju nu räknat o sagt det är ok att Stockholmare sprider smittan i sommar.

Ja jag läste något om att han sa att det kan bli en ökning men att den inte borde bli så stor, vad jag förstod var han dock väldigt försiktig och inte ville prata rena siffror denna gång..

Jag hoppas att det blir kloka reserekommendationer nu, är dock lite orolig för att många svenskar nästan verkar slutat lyssna på rekommendationer. Kan väl bli så i och med att detta pågått rätt länge nu...
Citera
2020-06-04, 08:41
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Demonstranterna kommer sprida smitta i sina bekantskapskretsar. Så det blir nog ökad smitta med ökad dödlighet i olika kluster kanske inom vissa etniciteter.

Möjligheten är påtaglig att dom kommer att straffas för detta genom att dom själva blir smittade eller att få skuld och skam genom att dom smittar anhöriga.
Synden lär straffa sig själv.
Citera
2020-06-04, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Inte en liten klick norrmän med agenda som det verkar.

Du vet ju precis som jag att det inte är den första rapporten,

Indierna larmade ju om det efter ett par veckor att det fanns strängar av HIV i detta virus och många har sagt att viruset använder HIV förmåga att finta immunförsvaret.

Indien medicinerar ju sjuka i corona med HIV medicin och dom har mycket låga dödstal.
Citera
2020-06-04, 08:43
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Restriktionerna för att få en plats på IVA kan ju ha hårdnat ytterligare. För en månad sedan gällde, att var man över 60, eller som yngre människa så pass funktionshindrad att man inte kunde duscha sig själv, så fick man ingen plats utan fick självdö hemma. (På många ställen - men inte överallt.) Nu kan de ju ha ändrat så att åldersgränsen går vid 55. Alternativt att man har ett lättare funktionshinder som nedsatt syn eller hörsel, eller ett lindrigt rörelsehinder.

Då blir det färre patienter som kvalificerar sig till en plats, och så kan man avveckla krisavtalet, skicka tillbaka sjuksköterskorna till deras vanliga avdelningar, gå ner från stabsläge...
Tror du ens på det själv? Borde det inte stå anhöriga i kö till tidningarna och beklaga sig att deras älskade förälder inte får den vård de ska ha?
Citera
2020-06-04, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Förtal? Anders Tegnell blir dödshotat stup i kvarten i den här tråden, och snöflingorna börjar gnälla om förtal när jag påpekar att Björn Olsen inte är expert på allt.

Det mesta som Björn Olsen säger är efterklokhet, och att slå in öppna dörrar. Det är enkelt att alltid förespråka ”den hårdaste linjen” när man inte befinner sig i ansvarande position, och själv bara behöver fokusera på att lösa en liten del av problemet, och aldrig riskerar att behöva stå till svars för konsekvenserna. En klassisk nörd som saknar förståelse för samhällets komplexitet.

En läkare som sedan Mars konsekvent krävt att man har samma strategi som resten av världen.
Annars hade du rätt
https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2020/03/sverige-bor-byta-strategi-for-att-bromsa-spridning-av-coronaviruset/
Citera
2020-06-04, 08:45
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw

Vad tycker du om Anders Tegnell?
Citera
2020-06-04, 08:45
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porky123
Verkar vara typ sant att blodgrupp 0 har mindre benägenhet att bli jätte sjuk i covid19 enligt tv4 nyheterna. Finns studien att ta del av någonstans?
Den första preliminära rapporten från Kina är den mest detaljerade även om den kom redan den 11 mars. De senare rapporterna från andra länder bekräftar bara den rapporten.

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.03.11.20031096v2.full.pdf+html

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.03.11.20031096v2
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in