Citat:
Ursprungligen postat av
karlkula12
Man kan aldrig räkna med andra nationer i tider av kris. Att de nordiska länderna nu väljer att inte välkomna oss kommer bli ett blödande sår för framtida samarbeten i regionen. Det kommer en tid när pandemin är över. Förhoppningsvis förlåter aldrig svenska politiker detta beslut och inser att Sverige är Sverige och att man aldrig någonsin kan lita på andra nationer än sin egen.
Hördu, du.
Utgående från smittläget så ser det ut som om Finland fördröjde beslutet att öppna upp mot närliggande länder i samma eller bättre läge med ca två veckor.
Jag undrar varför? Kanske för att man hoppades på att också Sverige skulle vara intresserade av att ingå i ett nordiskt-baltiskt samarbete för att hålla smittan i schack.
Jag kan jämföra med hur de baltiska länderna sinsemellan gradvis och planerat lyfte begränsningar och öppnade sinsemellan under maj månad. Första juni som avskaffande av alla restriktioner framstod som planen redan i början av maj. Estland var sedan omotiverat generösa och inkluderade också Finland redan från början av juni. Finland drog och drog på sina beslut, nästan så man litet skämdes med tanke på att smittläget söderöver var så mycket bättre än hos oss.
Jag är totalt övertygad om att om Sverige ändrade kurs och satsade hårt på smittspårning och isolering och karantän av smittade och exponerade så skulle ni släppas med mycket snabbt. Av diplomatiska skäl skulle man antagligen t.o.m. tumma litet på smittskydds-kriterierna (nya fall per capita två senaste veckorna - tror inte Finland har detta officiellt fastslaget, men vi ser ut att följa de länder som har dylika).
Jag är också ganska övertygad om att efter en kursändring i Sverige skulle nog begäran om hjälp inte falla för döva öron. För en finländare är det ju ofattbart att läsa om brister i utrustning nu, så här många månader senare.
(Finland har ju faktiskt redan gjort specialarrangemang till Sveriges fördel vid gränsen i norr genom att tillåta arbetspendling över gränsen. Det är bara att titta på en karta över smittan i Finland så ser man att det inte varit helt gratis. I gengäld lovade visst er minister att Sverige nog kunde hjälpa norraste Finland med intensivvårdsplatser om det blev riktigt kärvt - i dagens läge har vi 4 personer i Nyland på intensiven, i norr (Uleåborgs specialdistrikt) en person i sjukhusvård övht, så vi lär inte direkt behöva hjälp där så länge vi håller smittan nere.)
Det finns ju ingen orsak för länder som tagit i ordentligt mot smittan, engagerat hela befolkningen i talko och dugnad, att öppna gränserna mot det land där man fortfarande tror att det räcker om man stannar hemma när man känner sig sjuk.