Citat:
Ursprungligen postat av
Maharaja79
Av allt jag läst har jag förstått att det verkar som om det mest vanliga scenariot är att det muterar ner och blir "snällare" med tiden, exakt hur lång tid vet jag ej dock, kanske efter något år? Säkert någon som vet i tråden. Spanskan beskrivs väl som lite av ett undantag, som blev riktigt elakt i andra vågen... Vi kan hoppas på snällare Corona. Men då är det nog inte förrän tidigast kanske nästa år det blir snällare, tror jag.
Även om det skulle bli en "nästan" lika elak våg i höst vore väldigt farligt för oss, med vår låga immunitet och iom att vården är rätt sliten, nu. Och vi har sett hur vår testkapacitet, planeringsförmåga, osv, har varit helt inadekvat i Sverige.
Ja, spanskan lär ha varit hemsk. Min mormor hade två syskon. Bägge dog tydligen i spanska sjukan för 100 år sedan.
Jag är också rädd för andra vågen som högst troligt kommer i höst. Det känns onekligen som att folk börjar slappna av nu. I början av pandemin höll exempelvis många föräldrar sina barn hemma. Jag har hört rapporter som säger att mellan 25-50% av föräldrarna höll sina barn hemma i strid mot FHM och Skolverkets anvisningar. Nästan alla dessa barn är nu tillbaks i skolan. I början av pandemin med varningar om samhällsspridning var det nästan tomt på många krogar och uteserveringar. Jag brukar åka förbi ett populärt ställe som för cirka en månad sedan var helt tomt. Nu ikväll såg det nästan fullbelagt ut. Det verkar nästan som att många tycks ha blåst faran över. Ändå ser jag inte särskilt mycket i sak som förändrats till det bättre. Vi är ju långt ifrån flockimmunitet. Det enda bättre som jag tror har hänt är att spridningen på äldreboenden tycks ha gått ned. Det förklarar den lägre dödligheten, inte att vi skulle passerat någon slags peak av spridning ute i samhället.
Jag befarar dessvärre att den andra vågen kommer bli grym. Det är när folk börjar slappna av som det blir farligt. Med en befolkning av Stockholms storlek är dessutom en förändring från 100 IVA-patienter till 1000 IVA-patienter egentligen en fis i rymden. Vi bor över 2 miljoner människor här. En sådan 10-dubbling låter massiv i relativa antal till behovet idag, men i relation till folkmängden är det ingenting. Får vi under kort tid 30 tusen smittade och 5% av dessa behöver IVA-vård betyder det ett behov av 1500-platser och då slår vi i taket flera gånger om. De prioriteringar som vården skulle tvingas till i ett sådant läge vill jag inte ens tänka på, men jag tror att ett sådant scenario är fullt realistiskt, troligen även sannolikt.
Att sitta och analysera samhällsspridning genom att titta på huruvida vi har 70, 100 eller 130 döda senaste dygnet ger egentligen inte särskilt mycket. Egentligen ingenting alls. Det är mer slumpmässigt utfall beroende på olika former av klustersmitta.