2020-05-20, 21:58
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Hur kommer det sig att svt alltid bjuder in forskare som delar FHMs strategi?

Var är Björn Olsen? Har inte sett honom i aktuellt sen detta helvete började?
Han blev tillsagd på skarpen att hålla käften eller förlora uppdrag, bidrag, heder och ära, av personer med makt.

Det har varit smutsiga påhopp, forna kollegor har blivit helt vansinniga. Jag kommer inte medverka i debatten längre, säger professor Björn Olsen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/RRe0y2/tegnell-kritiska-forskare-vi-ville-ha-dialog-inte-ett-skyttegravskrig

Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Det var inga skarpa analyser hon kom med, om hon nu är så påläst. Vad var hon livrädd för? Man led ju med henne när hon knappt fick fram orden.
Antingen fick hon scenskräck de luxe eller så tänkte hon igenom varje svar tre gånger och vägde varje ord på silvervåg av rädsla att låta ett enda kritiskt ord komma över läpparna.

Jag tror på en kombination av dessa två skäl.
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
IVO-granskning på ingång

Ivo granskar efter debatt om syrgas
Mycket bra.

Det är också väldigt bra att det visar andra att anmälningar och kritik faktiskt har effekt, så alla andra som borde anmäla - Ni vet vilka ni är - får ändan ur vagnen och faktiskt gör det.
Senast redigerad av Asmodeusvult 2020-05-20 kl. 22:02.
Citera
2020-05-20, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jag har inga som helst problem med att justera mina skattningar i förhållande till verkligheten.

Jag önskar att samma sak gällde dig....

Vad har jag att justera? Hela min bild av detta har stämt sedan första början, det finns inget att justera när man gång på gång får bevis på att ens linjestämmer.

Att du pratar om verklighet är dessutom väldigt förlöjligande då du är en av de jag skulle hävda här är mest verklighetsfrånvarande, det är dock så det blir när politiska maskotar ska försöka diskutera sakfrågor, de vet inte vad de pratar om överhuvudtaget.
Citera
2020-05-20, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Britton verkar iaf lite ödmjuk, fundersam kring att han och även FHM kanske gjort fel och att det är tråkigt:

Tom Britton är matematikprofessor på Stockholms universitet. Han menar att resultatet är förvånande lågt när DN når honom på onsdagen.

Det betyder antingen att de statistiska beräkningarna som Folkhälsomyndigheten och jag själv gjort är ganska ordentligt fel. Det är möjligt, men i så fall förvånande att de skulle vara så fel. Eller så är det en större del som har varit smittade än som utvecklat antikroppar.

Tom Britton menar att resultatet i antikroppstestet är ett tråkigt besked

https://www.dn.se/nyheter/sverige/tester-73-procent-bar-pa-antikroppar-i-stockholm/

Edit: vet ej hur han "känner" osv. Men att åtminstone kunna säga att man har fel, är alltid en början... Där kan FHM lära sig nåt.

Nämndes något om vad det innebär för antalet döda, som ju Britton också har gjort beräkningar på.

SVTPlay verkar hacka rejält för tillfället så det går inte att titta på programmet.
Citera
2020-05-20, 22:03
Medlem
Varför sa Tegnell flera gånger i dag att vi har en fördubblingstakt på 7-10 dagar när de redan 2:a Maj sa att R är under 1 och har varit det sen 21 April. Vore snyggare om de backade från nåt av påståendena kring detta och andelen smittad befolkning eftersom det inte går ihop.
Citera
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
Possibly a little less assuming everybody hospitalized does not run the risk of death without treatment, but yes — in the event of total hospital collapse, that would be the IFR.

Yes, I assumed that the infection wouldn’t slow. That doesn’t mean those deaths are avoided, just slow-dripped. I still stand behind my calculations for final death counts involved. I used several different IFR’s around 0.8% to 1.2% and adjusted them based on different percentages of the population required for herd immunity. Somewhere around 5% of the country has been infected, you can’t claim my estimates are wrong yet.

Fjant är du, dödstalen är försumbara bland vanlig befolkning. Detta faktum fattade Tegnell redan i februari när resten av världen fick panik. Paniken kommer att kosta miljontals liv i svält, självmord osv.. Denna panik hade varit ännu värre om du eller någon anna galenpanna hade styrt Sverige. Du har noll trovärdighet, tillika som övriga prepper-nollor här.
Citera
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schwedenland
En mycket obehaglig kvinna. Verkar gå i Tegnells ledband. Bortförklaringarna var plågsamma att höra och jag tog nästan fram skämskudden. Värst var snacket om att covid var mindre smittsamt än man trodde. Undrar just hur många imbecilla människor som hörde henne påstå detta och som p g a det hon sa kommer att springa runt och trängas i affären och caféer mm i helgen 😟

Var hon där för att boosta karriären eller upplysa tittarna? Makalöst kasst framträdande och "analys".

Synd att Anders Holmberg inte jobbade idag. Han hade nog tryckt upp Briton mot väggen. Briton skötte sig bra men kom lindrigt undan för att reportern var helt kass.
Citera
2020-05-20, 22:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Å andra sidan. Turkmenistan inga åtgärder. Ändå ingen massdöd. Samma med Vitryssland

Obekväm sanning att konfronteras med om man är alarmist. Allt mer tyder på att lockdown och hårda åtgärder spelar väldigt lite roll, ungefär som munskydd på ICA. Det är kosmetiskt, man vill visa att man är handlingskraftig.

Vårt största misstag är att vi har misslyckats med att skydda de äldre. Det kan man göra utan att stänga ner samhällen.
Citera
2020-05-20, 22:04
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Tror du på allvar att Anders Tegnell är den som själv bestämmer allt?

Jag vet inte hur mycket Anders Tegnell bestämmer. Men jag misstänker att det är ganska mycket. Han är åtminstone inte oskyldig till massdöden som pågår i Sverige. Och han är inte oskyldig till den ekonomiska kris som epidemin har medfört.

Jag vet inte hur många, utöver Anders Tegnell, som har deltagit i att utforma Sveriges strategi mot Covid-19. Johan Giesecke har varit inblandad.

Kan du fylla på med fler upplysningar i frågan?
Citera
2020-05-20, 22:05
Medlem
HGs avatar
Undrar hur det går med alla 100000 tester per vecka som regeringen lovade för två veckor sedan?

"Det finns kapacitet för att testa 100 000 i veckan – men för att nå dit behöver regionerna öka takten betydligt. Det säger socialminister Lena Hallengren (S) på en pressträff under fredagen.
– Även om det görs ansträngningar så måste det gå snabbare, säger hon."

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/hallengren-kritisk-mot-regionerna-oka-takten
Citera
2020-05-20, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Obekväm sanning att konfronteras med om man är alarmist. Allt mer tyder på att lockdown och hårda åtgärder spelar väldigt lite roll, ungefär som munskydd på ICA. Det är kosmetiskt, man vill visa att man är handlingskraftig.

Vårt största misstag är att vi har misslyckats med att skydda de äldre. Det kan man göra utan att stänga ner samhällen.

Jag tror inte Turkmenistan och Vitrysslands siffror skall tas som officiell sanning dock.
Citera
2020-05-20, 22:06
Medlem
20% ledig kapacitet hos sjukvården uppstår när man låter 90% av de Covid-19 sjuka som bor på äldreboende dö hemma.
Skicka hem resten så att vi kan skryta om 100% ledig sjukhus kapacitet.

https://ekuriren.se/nyheter/artikel/90-procent-vardas-inte-pa-sjukhus--dor-pa-aldreboendet/4lq2m88l
Citera
2020-05-20, 22:07
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Jag tror inte Turkmenistan och Vitrysslands siffror skall tas som officiell sanning dock.

Nej, det har du rätt i. Vi hade dock märkt om det var en massdöd i Vitryssland, var så säker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in