2020-05-20, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Nämndes något om vad det innebär för antalet döda, som ju Britton också har gjort beräkningar på.

SVTPlay verkar hacka rejält för tillfället så det går inte att titta på programmet.

Det han sa som gjorde att jag fick lite mer sympati för Britton på något sätt, det var följande:

Om allt det här lidandet hade berott på många smittade hade det såklart varit bättre eftersom det då skulle betytt att vi inte hade så lång bit kvar, säger han.

Att han pratade just om lidandet, det fick mig att haja till. Det är nämligen nästan ingen i offentliga sammanhang som har pratat i de termerna, av lidande. Det tyder på empati i alla fall, vilket jag kunde respektera.

Sorry nu var det inte riktigt svar på din fråga.
Nej, det framkom inget i artikeln ifall han hade ändrat sina beräkningar för antal döda. Har ej sett tv-intervjun, men någon här inne nämnde att han och/eller den andra experten i programmet, sa att de behövde göra nya beräkningar på siffrorna, som jag förstod det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Fjant är du, dödstalen är försumbara bland vanlig befolkning. Detta faktum fattade Tegnell redan i februari när resten av världen fick panik. Paniken kommer att kosta miljontals liv i svält, självmord osv.. Denna panik hade varit ännu värre om du eller någon anna galenpanna hade styrt Sverige. Du har noll trovärdighet, tillika som övriga prepper-nollor här.

You just don’t get it, and that’s okay. Time will tell.
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/immunologen-om-antikroppstesterna

Läkaren om antikroppstesterna: ”Man kan vara immun trots negativt resultat”

Den analys Petter Brodin syftar till handlar om att testerna togs i april, och därför kan resultatet visa hur det såg ut i Sverige runt vecka 15 – inte nu. Han menar också att testerna kanske inte ger hela bilden av hur många som faktiskt har varit smittade av corona:

– Det kan vara så att man har en mild infektion och väldigt svaga mätbara antikroppar, men det betyder inte att man saknar immunitet. Man kan alltså ha viss immunitet trots att antikroppstestet är negativt.

Petter Brodin förklarar det möjliga mörkertalet med att antikroppstestet inte är perfekt, och att antikroppar inte är det enda skyddet kroppen har.

De vita blodkropparna minns nämligen viruset och svarar snabbt vid en ny infektion. Det syns inte i testerna, men är en viktig faktor att ta med när resultatet analyseras.
Citera
Medlem
ncr04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Å andra sidan. Turkmenistan inga åtgärder. Ändå ingen massdöd. Samma med Vitryssland
Samma med Nordkorea! Och precis som Turmenistan 0 döda. Visar med tydlighet att inga åtgärder är det enda som funkar mot det här luriga viruset.
Citera
2020-05-20, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Var hon där för att boosta karriären eller upplysa tittarna? Makalöst kasst framträdande och "analys".

Synd att Anders Holmberg inte jobbade idag. Han hade nog tryckt upp Briton mot väggen. Briton skötte sig bra men kom lindrigt undan för att reportern var helt kass.

Fast Britton är ju matematiker. Han använder sig av de data som finns tillgängliga. Om FHM presenterar siffror som inte stämmer, så kan man ju inte beskylla Britton för det?!
Eller?

Om någon ber mig räkna ut totalen av två personers ålder, men anger fel siffror, så kan jag ju aldrig räkna rätt hur jag än bär mig åt..
Citera
2020-05-20, 22:10
Medlem
Det måste vara oerhört jobbigt att inse att ens sverigebild kraschar.
Jag ser att det fortfarande finns nicks i tråden som verkligen går all in på att Sverige skall vara som vi kommer ihåg det på 70/ en bit in på 80 talet.
Men det tåget gick för länge sedan.
Face the facts, svärje har förvandlas till det sämsta landet i Europa, och riket är förlorat för all framtid.
Citera
2020-05-20, 22:11
Medlem
tjallepetters avatar
SVT 19 JULI 2013.

"Sveriges beredskap har allvarliga brister om en allvarlig influensapandemi bryter ut. Influensaforskaren Björn Olsen är kritisk både till medicinlager och vaccinavtal som Sverige har inför en pandemi.
– Det är inte en fråga om utan när en ny influensapandemi kommer spridas, säger han.

På Smittskyddsinstitutet anser man däremot att beredskapen är tillräcklig. Anders Tegnell, statsepidemiolog vid Smittskyddsinstitutet, håller inte med Björn Olsen i kritiken."

– Vi har ganska bra förutsättningar att hantera nästa pandemi, säger han och tillägger att svenska myndigheter dragit stora lärdomar både från hanteringen av svininfluensan och fågelinfluensalarmet innan dess.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/sveriges-beredskap-ratt-kass

Huuuur kan man ha tillit till någon som haft fel hela denna pandemi och som hade fel redan för 7 år sedan? Är svenskar verkligen så hjärndöda?
Förstår varför Björn Olsen inte är välkommen hos svt längre.
Citera
2020-05-20, 22:11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ncr04
Samma med Nordkorea! Och precis som Turmenistan 0 döda. Visar med tydlighet att inga åtgärder är det enda som funkar mot det här luriga viruset.

Sluta vara löjlig. Vitryssland är ett rätt liberalt och förhållandevis modernt land där speciellt den unga befolkningen är väldigt uppkopplad. Hade det varit en massdöd o Vitryssland så hade vi garanterat märkt det. Vi märkte förfan döda i Iran, ett samhälle som är mycket längre bort och mer stängt mot o världen än Vitryssland.

I Vitryssland går folk och tittar på fotboll, de går på restaurang, hos frisören, de går till nattklubbar och pubar. Inga stängda skolor. Och ändå ingen massdöd.
Citera
2020-05-20, 22:12
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
För övrigt håller jag inte med dig om dina konstateranden. De som dött har inte nödvändigtvis halva foten i graven och de som ligger på intensiven är inte per definition gamla eller överviktiga.
Tja, jag vet inte, men rent krasst känns det som att man har BÅDA fötterna i graven om man har dött, det är min ståndpunkt i alla fall.
Citera
2020-05-20, 22:13
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Av allt jag läst har jag förstått att det verkar som om det mest vanliga scenariot är att det muterar ner och blir "snällare" med tiden, exakt hur lång tid vet jag ej dock, kanske efter något år? Säkert någon som vet i tråden. Spanskan beskrivs väl som lite av ett undantag, som blev riktigt elakt i andra vågen... Vi kan hoppas på snällare Corona. Men då är det nog inte förrän tidigast kanske nästa år det blir snällare, tror jag.

Även om det skulle bli en "nästan" lika elak våg i höst vore väldigt farligt för oss, med vår låga immunitet och iom att vården är rätt sliten, nu. Och vi har sett hur vår testkapacitet, planeringsförmåga, osv, har varit helt inadekvat i Sverige.

Ja, spanskan lär ha varit hemsk. Min mormor hade två syskon. Bägge dog tydligen i spanska sjukan för 100 år sedan.

Jag är också rädd för andra vågen som högst troligt kommer i höst. Det känns onekligen som att folk börjar slappna av nu. I början av pandemin höll exempelvis många föräldrar sina barn hemma. Jag har hört rapporter som säger att mellan 25-50% av föräldrarna höll sina barn hemma i strid mot FHM och Skolverkets anvisningar. Nästan alla dessa barn är nu tillbaks i skolan. I början av pandemin med varningar om samhällsspridning var det nästan tomt på många krogar och uteserveringar. Jag brukar åka förbi ett populärt ställe som för cirka en månad sedan var helt tomt. Nu ikväll såg det nästan fullbelagt ut. Det verkar nästan som att många tycks ha blåst faran över. Ändå ser jag inte särskilt mycket i sak som förändrats till det bättre. Vi är ju långt ifrån flockimmunitet. Det enda bättre som jag tror har hänt är att spridningen på äldreboenden tycks ha gått ned. Det förklarar den lägre dödligheten, inte att vi skulle passerat någon slags peak av spridning ute i samhället.

Jag befarar dessvärre att den andra vågen kommer bli grym. Det är när folk börjar slappna av som det blir farligt. Med en befolkning av Stockholms storlek är dessutom en förändring från 100 IVA-patienter till 1000 IVA-patienter egentligen en fis i rymden. Vi bor över 2 miljoner människor här. En sådan 10-dubbling låter massiv i relativa antal till behovet idag, men i relation till folkmängden är det ingenting. Får vi under kort tid 30 tusen smittade och 5% av dessa behöver IVA-vård betyder det ett behov av 1500-platser och då slår vi i taket flera gånger om. De prioriteringar som vården skulle tvingas till i ett sådant läge vill jag inte ens tänka på, men jag tror att ett sådant scenario är fullt realistiskt, troligen även sannolikt.

Att sitta och analysera samhällsspridning genom att titta på huruvida vi har 70, 100 eller 130 döda senaste dygnet ger egentligen inte särskilt mycket. Egentligen ingenting alls. Det är mer slumpmässigt utfall beroende på olika former av klustersmitta.
Citera
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag vet inte hur mycket Anders Tegnell bestämmer. Men jag misstänker att det är ganska mycket. Han är åtminstone inte oskyldig till massdöden som pågår i Sverige. Och han är inte oskyldig till den ekonomiska kris som epidemin har medfört.

Jag vet inte hur många, utöver Anders Tegnell, som har deltagit i att utforma Sveriges strategi mot Covid-19. Johan Giesecke har varit inblandad.

Kan du fylla på med fler upplysningar i frågan?

Nej, men jag är relativt säker på att det är fler på FHM än Tegnell
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/immunologen-om-antikroppstesterna

Läkaren om antikroppstesterna: ”Man kan vara immun trots negativt resultat”

Den analys Petter Brodin syftar till handlar om att testerna togs i april, och därför kan resultatet visa hur det såg ut i Sverige runt vecka 15 – inte nu. Han menar också att testerna kanske inte ger hela bilden av hur många som faktiskt har varit smittade av corona:

– Det kan vara så att man har en mild infektion och väldigt svaga mätbara antikroppar, men det betyder inte att man saknar immunitet. Man kan alltså ha viss immunitet trots att antikroppstestet är negativt.

Petter Brodin förklarar det möjliga mörkertalet med att antikroppstestet inte är perfekt, och att antikroppar inte är det enda skyddet kroppen har.

De vita blodkropparna minns nämligen viruset och svarar snabbt vid en ny infektion. Det syns inte i testerna, men är en viktig faktor att ta med när resultatet analyseras.

https://directorsblog.nih.gov/2020/05/07/study-finds-nearly-everyone-who-recovers-from-covid-19-makes-coronavirus-antibodies/

Not at all.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in