Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Tror ni viruset kan mutera och bli betydligt mindre farligt?
En teori är att det sker något slags naturligt urval på de olika strängar som finns av viruset. De farligaste varianterna dödar sin värd och sprids inte vidare. De mildare varianterna dödar inte sin värd och kan därför fortsätta att spridas. På sikt blir det fler och fler som smittas av de mildare varianterna och bygger antikroppar. På så vis får de elakare varianterna svårare att få fäste, då deras värdar antingen har antikroppar, eller helt enkelt dör. Kan vi få en sådan utveckling och hur lång tid tar det då att driva igenom en sådan process, så att detta virus inte blir mer dödligt än en vanlig influensa? Finns det ens någon relevans i ett sådant resonemang?
Av allt jag läst har jag förstått att det verkar som om det mest vanliga scenariot är att det muterar ner och blir "snällare" med tiden, exakt hur lång tid vet jag ej dock, kanske efter något år? Säkert någon som vet i tråden. Spanskan beskrivs väl som lite av ett undantag, som blev riktigt elakt i andra vågen... Vi kan hoppas på snällare Corona. Men då är det nog inte förrän tidigast kanske nästa år det blir snällare, tror jag.
Även om det skulle bli en "nästan" lika elak våg i höst vore väldigt farligt för oss, med vår låga immunitet och iom att vården är rätt sliten, nu. Och vi har sett hur vår testkapacitet, planeringsförmåga, osv, har varit helt inadekvat i Sverige.