2020-05-20, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
99% rycker Tegnell gör ett bra jobb och dessa läser inte Flashback utan Aftonbladet. Och säger Aftonbladet att 88 döda/dygn är la7ga siffror så är det låga siffror.

Jag syftar på Tegnells status i denna tråd endast.
Citera
2020-05-20, 21:50
Medlem
dajevlars avatar
Jag är besviken på de som forskat på detta och liknande på heltid i alla år med våra skattepengar, och nu när det verkligen gäller... så är det ingen som vet... ingen kan svara... antikroppar hit och dit, uppskattad volym, testande, statistik.... Årligen har vi pumpat in MILJARDER för detta !!!!

Snälla, om ni inte KAN - gå tillbaka, erkänn - ni vet inte, ni kan inte... nån annan borde göra det isåfall....

Så oavsett insatta medel, så kan alltid nåt oförutsett komma och då är man skadeslös... bra företagsidé... "DET visste jag inte", utanför avtalet då....

Vadå - är det detta världens undergång, eller ?

Nånstans borde det väl finnas nån som kan lösa detta SherlockWise!
Senast redigerad av dajevlar 2020-05-20 kl. 21:55.
Citera
2020-05-20, 21:51
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag kan verkligen inte avgöra vilken strategi som är bäst. Men jag är övertygad om att Anders Tegnell inte är rätt person att bestämma vägen framåt. Anders Tegnell måste bort. Han är förbrukad.

Anders Tegnell behöver ersättas med någon som går att lita på. Helst ska den personen inte ha alltför starka vänskaps- eller lojalitets-band till Anders Tegnell.

Tror du på allvar att Anders Tegnell är den som själv bestämmer allt?
Citera
2020-05-20, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Självklart, det var ju precis det som hände med spanska sjukan. Men problemet med den nuvarande ("italienska") varianten av SARS-COV2 är att den:

1. Är väldigt effektiv på att fästa vid celler i människas luftvägar.

2. Covid-19 är inte en speciellt dödlig sjukdom för flertalet insjuknade.

3. Symptomen för covid-19 kan vara ytterst milda, kanske helt asymtomatiska hos vissa smittade.

Därför lär det dröja länge innan den nuvarande varianten av SARS-COV2 blir utkonkurrerad av en mildare mutation.

Hur vet du det? Inte ens FHM vet ju hur många som varit insjuknade nu, varenda prognos de gjort har varit felaktig senast nu hur många som har mätbar immunitet, detta inkluderar dessutom dina "beräkningar" som du så stolt skyltar med var och varannan dag- eller i alla fall "resultatet" för själva beräkningsunderlaget har du aldrig presenterat även om de flesta förstår att de finns någonstans mellan fesringen och tarmkanalen på dig.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morozz
Om det de säger stämmer så är det ungefär som de sagt fast lite sämre.
– Det är inte 7 procent nu. Vi ligger någonstans på 20 procent plus i Stockholm,

Ja, och det är ju helt logiskt av Anders Tegnell. Att Britton nu är skakad beror väl på två saker:

Som matematiker vill han väl lita på sina matematiska modeller.

Han drog väll på lite väl mycket i sina tidigare skattningar.

Däremot så har inte Anders Tegnell, som empirisk forskare, några som helst problem med att anpassa sina modeller när empiriska fakta talar emot tidigare modelleringar.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Det märkliga är att de offentligt går ut och säger att de inte fungerar och är onödiga sedan i hemlighet, tillsammans med försvaret, köper in 19 miljoner för ett värde av en halv miljard från ett land MSB varnar oss för.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dOV14O/avslojar-regionerna-koper-kinesiska-andningsmasker-for-halv-miljard

Sjukvården och viktiga personer behöver munskydd till sommaren 2020 och då går Svenska myndigheter in och köper munskydd. Bara en tidsfråga innan vi ser Corona-Bob Tegnell bära munskydd som skydd mot Kinesiska sjukan.
Man förbereder sig för hösten 2020 när våg två kommer.
Citera
2020-05-20, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Vad gjorde Mia Philipson i studion förutom att verka livrädd?

Vad var hon livrädd för? Ryker karriären om man bara antyder minsta kritik mot svenska strategin? Helt galet. Hon var extremt kass. 0 trovärdighet.
En mycket obehaglig kvinna. Verkar gå i Tegnells ledband. Bortförklaringarna var plågsamma att höra och jag tog nästan fram skämskudden. Värst var snacket om att covid var mindre smittsamt än man trodde. Undrar just hur många imbecilla människor som hörde henne påstå detta och som p g a det hon sa kommer att springa runt och trängas i affären och caféer mm i helgen 😟
Citera
2020-05-20, 21:55
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Det är i virusets intresse att mutera och bli mindre dödlig. Ett virus som tar död på sina värdar är inget bra virus som kommer överleva länge.

Riktigt dödliga smittor dör ju ut såsmåningom därför, eller muterar till en mildare form som överlever. Men det kan ta flera hundra år som med digerdöden.

Coronavirus verkar dock stabila. Den enda riktiga mutationen som skett var innan den spreds till människa. Sedan dess finns någon liten förändring de inte ens vill kalla mutation.
Citera
2020-05-20, 21:56
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Hur vet du det? Inte ens FHM vet ju hur många som varit insjuknade nu, varenda prognos de gjort har varit felaktig senast nu hur många som har mätbar immunitet, detta inkluderar dessutom dina "beräkningar" som du så stolt skyltar med var och varannan dag- eller i alla fall "resultatet" för själva beräkningsunderlaget har du aldrig presenterat även om de flesta förstår att de finns någonstans mellan fesringen och tarmkanalen på dig.

Jag har inga som helst problem med att justera mina skattningar i förhållande till verkligheten.

Jag önskar att samma sak gällde dig....
Citera
2020-05-20, 21:57
Medlem
Vem får ihop den här ekvationen. 7% smittade i Stockholm vecka 16 och sen dess ska R vara mindre än1 i Stockholm!!!
Vad är det för matematik FHM använder?
Finns det nån som har en förklaring till det här ?
Citera
Avslutad
Å andra sidan. Turkmenistan inga åtgärder. Ändå ingen massdöd. Samma med Vitryssland
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Tror ni viruset kan mutera och bli betydligt mindre farligt?

En teori är att det sker något slags naturligt urval på de olika strängar som finns av viruset. De farligaste varianterna dödar sin värd och sprids inte vidare. De mildare varianterna dödar inte sin värd och kan därför fortsätta att spridas. På sikt blir det fler och fler som smittas av de mildare varianterna och bygger antikroppar. På så vis får de elakare varianterna svårare att få fäste, då deras värdar antingen har antikroppar, eller helt enkelt dör. Kan vi få en sådan utveckling och hur lång tid tar det då att driva igenom en sådan process, så att detta virus inte blir mer dödligt än en vanlig influensa? Finns det ens någon relevans i ett sådant resonemang?

Av allt jag läst har jag förstått att det verkar som om det mest vanliga scenariot är att det muterar ner och blir "snällare" med tiden, exakt hur lång tid vet jag ej dock, kanske efter något år? Säkert någon som vet i tråden. Spanskan beskrivs väl som lite av ett undantag, som blev riktigt elakt i andra vågen... Vi kan hoppas på snällare Corona. Men då är det nog inte förrän tidigast kanske nästa år det blir snällare, tror jag.

Även om det skulle bli en "nästan" lika elak våg i höst vore väldigt farligt för oss, med vår låga immunitet och iom att vården är rätt sliten, nu. Och vi har sett hur vår testkapacitet, planeringsförmåga, osv, har varit helt inadekvat i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in