Citat:
Jodå, jag läste artikeln, men den väger inte in hur dagens värld ser ut. Att jämföra med Spanska sjukan är inte giltigt då det var 100 år sedan - och av anledningar jag tidigare nämnt. En annan sak att väga in med den är att den förmodligen härstammade från USA, så många kan redan varit immuna mot den mildare variant som först bröt ut.
Det jag skrev om Hongkonginfluensan har bäring i det här fallet. Det är en pandemi i närtid som ger jämförelsen större giltighet och med den är det tydligt att den andra vågen blev långt dödligare än den första för länder som kvävde smittan. Det är det som riskerar att ske i övriga nordiska länder.
Det jag skrev om Hongkonginfluensan har bäring i det här fallet. Det är en pandemi i närtid som ger jämförelsen större giltighet och med den är det tydligt att den andra vågen blev långt dödligare än den första för länder som kvävde smittan. Det är det som riskerar att ske i övriga nordiska länder.
För sista gången: ingenting i det du har länkat beskriver det du säger. Ingenstans där står att något land har kvävt Hongkong-sjukan, med dåliga följder. Smoldering betyder inte smothering, kolla upp i engelsk ordbok.
Det du länkade till, (ja jag läste själva forskningsartikeln bakom din wikipedialänk
), beskriver ingenting om länders olika åtgärder öht. De beskriver förändringar i viruset självt, asymptomatiska smittare, kvarvarande immunitet från "Aseaten" (smitta tio år tidigare) osv. Står ingenting öht alls, att läsa om olika länders åtgärder, där. Det jag länkat dig visar att forskare entydigt pekar på att de städer i USA som gjorde lockdown under Spanskan, klarade sig bättre. Det står ingenting om att nån immunitet bidrar. Inget. Och det skulle de ha nämnt i så fall, då det bl.a. är en forskare från Harvard med. Det fullkomligt vällde in folk som hemvände från Första Världskriget, så det är visst relevant. Annars skulle inte forskarna ha pratat i artikeln just om vad vi kan lära oss från tidigare pandemi.
Du får ursäkta men det är för pinsamt låg nivå på debatt med dina inlägg, så kommer lämna det därhän nu. Ha en bra dag.