2020-05-10, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TJABAXXX
Med lockdown så stryper du smittan och antal nya fall är väldigt få när du öppnar upp.
Det betyder att du kan smittspåra och hålla nya fall på en bra nivå.

Japp. Än så länge finns bevis för att man kan klara det i flera..... veckor.
Citera
2020-05-10, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Nej det är väldigt få "förnekare" som säger att vi måste låta de äldre dö. Däremot väldigt många "alarmister" som drar upp denna halmgubbar så de har nåt enkelt att argumentera emot.

Jag tror en lockdown hade varit väldigt skadlig för ekonomin. Kanske hade vi legat lika illa till som i princip hela resten av Europa enligt den där rapporten som länkades om vi infört lockdown. Det betyder absolut inte att vi får EUs bästa ekonomi, så jävla svartvitt är det inte.

Och jag tror att smittan är okontrollerad i alla länder. Det har jag trott hela tiden. I mina ögon är jag alarmisten och ni förnekarna.

Hmm jag håller inte med. Min upplevelse av förnekarna är att de flesta har varit som " a dog with a bone ", att de äldre måste dö. Sen har väl argumenten låtit lite olika från olika skribenter, men i grunden har de ju inneburit samma sak. Som jag sa till ngn annan, orkar inte leta just nu men det kommer nog att dras upp en hel del såna gamla goa citat här i tråden sedan framöver.

Ok, så du har argumentet att en lockdown hade varit skadlig alltså, för ekonomin. Jag tror annorlunda. Jag tror att vi, till skillnad från övriga nordiska länderna, riskerar ett långt mer utdraget förlopp och en ekonomi som går på halvfart under mycket lång tid och riskerar skadas ännu mer, än de som gjorde en ganska kort lockdown.
Citera
2020-05-10, 15:52
Medlem
Citat:
Med lockdown så stryper du smittan och antal nya fall är väldigt få när du öppnar upp.
Det betyder att du kan smittspåra och hålla nya fall på en bra nivå.
Som vi gjorde med skidåkarna?
Citera
2020-05-10, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Som vi gjorde med skidåkarna?
Vilka skidåkare? Förklara.
Citera
2020-05-10, 15:53
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krosh
När detta är över... Det är också problemet på det här forumet. Folk räknar med att det plötsligt ska vara över. Ingen vet ens hur länge man är immun. Är det samma immunitetsperiod som för övriga Corona-virus så är vaccin typ meningslöst. Vi kan bara hoppas att vi har längre immunitet än så. Att bli smittad ger alltid bättre immunitet än vaccin dock. Även med vaccin finns det inget som tyder på att vi kommer att bli av med Covid-19. Precis som vi inte blivit av med influensan trots vaccin, och där har man ändå ganska lång immunitet. om alla räknar lika, ja då borde siffrorna bli ungefär lika för alla länder på sikt om de har lika bra sjukvård och samma hälsostatus och åldersfördelning. Detta p.g.a. att i princip alla kommer att få detta förr eller senare.

Du är ju uppenbarligen en av dom inte fattar att statistiken räknas olika. Storbritannien har t.ex. inte ens räknat döda på äldreboende. I flera länder (inte bara Sverige) är det hälften av alla döda.

Fast jag som är en positiv jävel tänker att vi har levt i symbios med virus och bakterier sen urminnes tider och alltid klarat oss. Till och med under digerdöden och spanska sjukan var mänskligheten aldrig i närheten att slås ut helt.

Varför skulle just detta virus omkullkasta hela vår värld? Det är såklart möjligt men inte särskilt sannolikt.
Citera
Medlem
JamesWebbs avatar
Det märks att restriktionerna börjar lättas upp i Europa nu. Det var länge sedan vi hade besökare ifrån andra länder men igår hade gäster ifrån Italien, Frankrike, Finland och Norge.
Citera
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Från AB:

Antalet nya fall av coronasmitta ökar igen i Tyskland, bara dagar efter att förbundskansler Angela Merkel och delstaternas ledare enats om att lätta på vissa restriktioner som införts för att hindra virusets spridning.

I Sydkoreas huvudstad Seoul stängs nu nattklubbar igen, efter att flera nya fall av covid-19 konstaterats.

mEn deT är ju bÄtTRe atT ha t0tAL l0ckDoWn!!!

Ni som har skrikit efter lockdown kanske inser nu att det inte hade fungerat.

Mrd 8-10 dagars inkubationstid så lär de som insjuknar nu efter 2 dagar ha smittats INNAN restriktionerna lättat..inte på grund av "kosläppet" du är för tidigt ute för att bli trovärdig..Du borde insett detta innan du kastade dig på tangentbordet..
Citera
2020-05-10, 15:54
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Ja vad tror du händer när man bryter dessa människors rutiner och börjar behandla dem som kärnkraftsavfall utan att de har nån aning om varför?

Det finns vissa boenden där man kan hälsa på sina anhöriga genom ett plexiglas men detta rekommenderas inte på demensboenden då själva situationen är farlig för den demente.
Så det är bättre att döda de dementa med kinasmittan än att skrämma upp dem med ett munskydd? Det säger mycket om din agenda...
Citera
2020-05-10, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag tycker att det säger, att svenska folket (inte alla, men många) tar viruset mer på allvar än Tegnell och Löfven för. De låter bli att springa i affärer och på restauranger, fastän dessa är öppna. Bland annat. Sedan vill man såklart inte göra några större investeringar, som att köpa ny bil, om man inte vet om man kommer att ha jobbet kvar om ett halvår. Eller ens om man kommer att vara i livet. Eller de pengarna som bilen skulle ha kostat, kanske sparas för att man ska kunna ha mamman hemma, eller hyra in en privat nanny, ifall skolorna och daghemmen stänger. Sådana saker. Jag tycker att det visar att vi är ett klokt folk.

Sedan är det synd att hela nationalekonomin ska bygga på tillväxtprincipen - men så måste det ju inte vara. Och det kanske blir slut på det efter det här, också.

Det är klart att Corona påverkar Sveriges ekonomi och vår skuldsättning. Men att påstå att det skulle gå SÄMST för just Sverige som tillhör de länder i EU som har MINST statsskuld är inget annat än löjeväckande. Vem tror på det?

Italienare kanske drömmar om det när de själva hade över 100% statsskuld redan innan Coronan? De som kritiserade oss så för vårt sätt att sköta smittbekämpningen.. haha..

Sverige har klarat sig själv utan att varken få eller be om hjälp av någon.

Sverige hjälpte andra EU-länder genom att ge deras medborgare skjuts hem när de var strandsatta.

Frankrike tackade genom att konfiskera våra ansiktsmasker..
Citera
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Fast det sa han inte det. Han sa att det ser väldigt olika ut och att dt4 inte går att anger generella regler utan att detta är något som cheferna bestämmer. Det är alltid chefernas uppgift - inte Tegnells.
Det är klart det går. Cheferna har ingen kompetens att bedöma smittskydd. Från dag ett skulle FHM beordrat munskydd för alla inom hemtjänt och äldreboenden. Enkelt.
Citera
Medlem
Citat:
Vilka skidåkare? Förklara.
Från Italien. Dom så så få till antal så man i Aftonbladet kunde följa vilka dom smittat. Se hur det gått.
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Bara för att du inte förstår betyder inte att det är vilseledande.

Jag åsyftar den bild som förmedlas till TV-tittarna som inte har en möjlighet att läsa det finstilta under den presenterade grafen. Grovt vilseledande, helt i medveten propagandistisk anda.

https://i.imgur.com/Bre9FWW.jpg

https://www.svtplay.se/video/26707761/nyheter-direkt/presstraff-om-coronaviruset?start=auto
Senast redigerad av LeeVan 2020-05-10 kl. 15:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in