2020-05-10, 23:16
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CurbinDill
Har slutat konsumera mejeriprodukter i stort sett. Finns det några bra alternativ?

Gå på regelbundna promenader.
Citera
2020-05-10, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
Jo, den största missen var att inte bromsa hårdare i början för att få säkrare rön. Då hade man insett att det var klokt att hålla smittan på en lägre nivå också.

Tror vi kommer få en jäkligt utdragen process med smitta på för hög nivå nu, som slaktar både människor och ekonomi. Norge har mer pejl på läget, även om de skulle få en ökning.

Jo, nu när "anden" är ute ur flaskan får man jobba hårt som fan om man vill ha in honom igen..

Kan mycket väl sluta med att precis alla kommer bli smittade hur vi än gör, jag håller öppet för det och inser att det är en reell möjlighet men, sättet vi gjort det är inte bra.

Att ge upp och blotta magen samtidigt som vi offrar de svaga utan att försöka är ingen bra grund för det nya samhälle vi ska leva i efteråt, att tillsammans kämpa och försöka är däremot enande.
Om resultatet när det är över blir desamma är irrelevant, det är hur vi tar oss dit som betyder något och bygger en stark och moralikt frisk nation.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
När det var som värst i april så hade vi dessa antal döda på söndagsrapporterna;

Sön 5 april - 28 döda
Sön 12 april - 12 döda
Sön 19 april - 29 döda

Medelvärde = 23 döda

De tre senaste söndagarna;
Sön den 26 april = 2 döda
Sön den 3 maj = 10 döda
Sön den 10 maj = 5 döda

Medelvärde = ~6 döda
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Vem säger att det är få döda? Det finns ett stort mörkertal av döda. Folk verka envisas med att tro att alla som dör av covid19 fångas upp i worldometers. Just nu har vi ingen aning om hur många som har dött i respektive land.

Nigerias presidentens stabschef dog i c19 då 17 dödsfall hade registreras i nigeria. Ett land med 200 miljoner invånare. Om man verkligen vill tro att bara 17 vid det tillfället hade dött i c19 och en av dem bara råkar vara stabschefen, så får man väl tro det.

Mörkertalet lär vara som störst i fattiga länder.

Visst finns det ett mörkertal men stormen har uteblivit. Jag uttryckte mig inte om Nigeria utan om Mellanöstern ditt jag räknar Egypt.

Även om det är en diktatur så är det svårt att mörka katastroftillstånd på sjukhus. Detta är inte mina fantasier utan grundare sig på uttalande av forskare/ statsvetare från Beirut och Kairo. Orkar inte leta upp källorna men vill minnas att det ca Det Spiegel, vetenskapspodden P1 bl.a.
Citera
2020-05-10, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CurbinDill
Har slutat konsumera mejeriprodukter i stort sett. Finns det några bra alternativ?

Havrebaserat. Innehåller bra mängder D vitamin

Men inget slår det man får i av det ”animaliska”

Så se till att få i dig från flera håll. Torkade aprikoser, ägg

Googla och bredda din matsedel
Citera
2020-05-10, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Är detta verkligen sanningen bakom Bildts utspel? Skulle vara skoj om det var så......

Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Det är dock olika virus, där av olika namn på viruset som orsakar sjukdomen. Ser inte riktigt vad din poäng är SARS var en hemsk sjukdom som lyckligtvis försvann något vaccin för SARS-CoV hann dock aldrig utvecklas innan dess.

Nu har vi COVID-19 och SARS-CoV-2 som båda är nya och där vi både upptäcker nya symptom och fortfarande väldigt lite data på några långsiktiga effekter av det.
Och de är dessutom inte så fruktansvärt lika som du verkar vilja ge sken av utan genomet matchar enbart någonstans mellan 70-80%.

Vilket du kan läsa om här

https://www.researchgate.net/publication/340082762_Differences_and_similarities_between_Sev ere_Acute_Respiratory_Syndrome_SARS-CoronaVirus_Co V_and_SARS-CoV-2_Would_a_rose_by_another_name_smell_as_sweet
Min poäng är att det finns inga andra virus som delar sin struktur med SARS-COV-2 som SARS-COV och MERS.

Symtomen vid SARS-COV och SARS-COV-2 är liknande.
Citera
2020-05-10, 23:20
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
En peak nåddes vecka 15, det är sant. Men nedgången sedan dess har gått väldigt sakta, till skillnad från andra europeiska länder på den här nivån, vilket är oroande. Risken är då att spridningen fortsätter i Sverige till början av hösten, och då får fart igen.

Nej, feltänk där.. Tar det fart till hösten/vintern igen så är svenskarna bättre skyddade mot omfattande smittspridning. Det är det som är hela grejen med nuvarande strategi.
Citera
2020-05-10, 23:21
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Det blir kul att jämföra roulettforskarna siffror med de som FHM kommer att presentera nästa vecka. Jag skulle kunna tro att de kommer att skilja sig rejält åt.

Ungefär på samma sätt som vetenskap som baseras på empiriska bevis och erfarenheter skiljer sig ifrån matematiska modeller som bygger på skattningar av sannolikheter med stor felmarginal.

Tog ett tag innan jag fattade vad du menade för FHM är ju roulettforskarna. De har ju haft konsekvent fel i tre månader, "glömmer" nollor osv.

I övrigt har jag inget att invända.
Citera
2020-05-10, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Jo, men Sverige är liiite större än Stockholms län.

Din kunskap om Sverige är verkligen imponerande.
Citera
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Fråga är hur länge det skall ta innan yngre fattar att de kanske inte dör direkt.
Men att de kommer vara sjuka väldigt länge. Själv så börjat v10 i morgon.
Fortfarande som en urholkad kokt grönsak, som sover större delen av dygnet.
Man hostar mindre och mindre, men febern kommer och går 9+v senare.
"Intressant" virus.

Tyvärr kommer dom leva i förnekelse ända tills det drabbar dom själva.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Visst finns det ett mörkertal men stormen har uteblivit. Jag uttryckte mig inte om Nigeria utan om Mellanöstern ditt jag räknar Egypt.

Även om det är en diktatur så är det svårt att mörka katastroftillstånd på sjukhus. Detta är inte mina fantasier utan grundare sig på uttalande av forskare/ statsvetare från Beirut och Kairo. Orkar inte leta upp källorna men vill minnas att det ca Det Spiegel, vetenskapspodden P1 bl.a.

Enkel lösning, låt de dö hemma. Många dör hemma.

Jag tog mest upp Nigeria för demonstrera hur uppenbart det är att det finns ett stort mörkertal i många länder.
Citera
2020-05-10, 23:23
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Smittspårning. Har du inte hört talas om det..? .
Det har tagits upp i massor av kommentarer i tråden, men du kanske inte läser kommentaterna utan bara hugger hejvilt.
Jovisst, nog har jag hört talas om smittspårning, men den lyckas inte alltid. Har läst om fall där smittan inte gick att spåra, så bara för att läkarna hittat ett smittillfälle 6 veckor innan insjuknandet så betyder det inte att de hittat det senaste smittillfället. Det verkar sannolikare att de missat ett senare smittillfälle än att inkubationstiden skulle vara 6 veckor.

Viruset sägs ju kunna smitta via ytor. Hur har de kunnat redogöra för alla ytor och föremål barnet ifråga vidrört under sex veckor? Det är omöjligt.
Senast redigerad av outoftheblue 2020-05-10 kl. 23:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in