Citat:
Ursprungligen postat av
Sharm0ta
Nej, du tänker rätt men det blir för komplicerat för de enkelspåriga förnekarna att förstå tankegången. Om du inte hade ett munskydd i vägen skulle viruset naturligtvis hamna i din hals. Om du var sjuk skulle virusen hamna på insidan av ditt munskydd, de eventuella virus du får på fingrarna för att du rättar till munskyddet skulle utrotas av de eviga tvätta händerna-kampanjerna.
Den ”falska tryggheten” idioterna pratar om är ju bara fria fantasier, varenda gång jag ser någon med munskydd på stan blir jag påmind om att det pågår en pandemi, de utan munskydd riskerar dock att vagga in en i en falsk trygghet. Hur man än vrider på saken är munskydd ett plus i kombination med andra åtgärder och jag kan för mitt liv inte förstå vad poängen är med att gå över lik för att dissa munskydden?

Problemet är att vanligt folk utgår från felaktiga premisser. Om ett munskydd t.ex. ger 18% bättre skydd, varför inte använda det? Ja, det låter ju självklart, men det tar inte hänsyn till faktorer som att en del får övertro på dom och börjar besöka sina gamla föräldrar etc. I det enskilda fallet hjälper det vid ett test, men FHM tar hela tiden ett helhetsperspektiv. Social distansering och handtvätt är fortfarande det viktigaste. Och det är faktiskt som Tegnell säger. Det finns inga större studier som visar att det har positiv effekt. Vilket kan tyckas konstigt, men så är det.
Ett återkommande tema här på forumet är att sjukvården minsann har munskydd vilket bevisar att det fungerar. Ja, det fungerar i sjukvården men det är för att man använder sig av munskydd på ett helt annat sätt. För det första så kasseras de efter användning. För det andra så vet personalen om hur man tar av och sätter på sig munskydden utan att kontaminera dom. Om du tar av ett munskydd felaktigt. T.ex. sätter en del av ett finger på insidan av masken och sedan tar på dig munskyddet en timme senare när du ska springa ut på stan igen. Då har du virus som ligger inuti masken och som du andas in hela tiden. En del människor kommer att fixa detta. Sätta på masken rätt och ta av den rätt, köpa in stora mängder masker och kassera dom vartefter. Men dom människorna är inte problemet i första hand, för de är säkert bra med handtvätt och social distansering ifrån första början. Problemet är alla dessa (majoriteten) som slarvar.