Citat:
Ursprungligen postat av
aw
Grundskolebarn kan inte vara hemma själva, i det generella fallet.
- Menar du allvar?
Jag är införstådd med att elever i årskurs 1 - 3 behöver tillsyn under dagarna (kanske även årskurs 4). Men menar du att elever ända upp till årskurs 9 behöver tillsyn under dagarna? Ifall en elev i årskurs 9 behöver konstant tillsyn under dagarna, så har föräldrarna misslyckats långt tidigare under barnets uppväxt.
Jag är införstådd med att särskolan behöver hålla öppet även för elever i årskurs 4 och uppåt.
Citat:
Ursprungligen postat av
aw
I synnerhet kan de inte ansvara för hemstudier och upprätthållande av social distansering till kompisarna.
- I ett akut-skede så kan man stänga skolan utan att först ha ordnat med hemmastudier. Ifall stängningen blir långvarig, så kan man behöva inrätta ett system med studier på distans.
Citat:
Ursprungligen postat av
aw
30% av arbetsstyrkan inom vård och omsorg har för- eller grundskolebarn, ja.
- Att skolan stänger behöver inte betyda att föräldrarna behöver stanna hemma. Givetvis behöver samhället se till att det finns någon sorts tillsyn för elever i dom lägsta årskurserna, i synnerhet i dom fall som föräldrarna har samhällsviktiga yrken. Så har Danmark och Finland gjort. Sverige skulle utan problem ha kunnat göra som sina grannar. Lösningen är så självklar att jag inte begriper samhällsföreträdare som pratar om att skolan behöver hålla öppet med tanke på föräldrarna.
Ifall man stänger skolan, så borde risken minska för sjukfrånvaro bland vårdpersonal. Barnen smittas i skolan, och i hemmet sprids smittan från barn till föräldrar. Föräldrarna blir hemma med sjukdom, eller tar med sjukdomen till arbetet, och sprider smittan vidare. Därför borde skolan ha stängts.
Citat:
Ursprungligen postat av
aw
Det finns absolut inget som tyder på att barn skulle få bestående men av COVID-19, nej.
Livslång immunitet, nej, men ditt immunförsvar kommer att känna igen viruset och bilda antikroppar omedelbart vid upprepad sjukdom. Det kan innebära skillnaden mellan liv och död, om du får sjukdomen igen som gammal. Så blev det exempelvis vid H1N1, där äldre visade sig ha ett förvånansvärt gott skydd tack vare att de haft asiaten som barn.
- Jag tycker att myndigheterna borde ha skaffat mer kunskap om Covid-19 innan beslutet togs att låga sjukdomen spridas. Jag kan inte längre ha tilltro till någonting som Folkhälsomyndigheten påstår. Folkhälsomyndigheten har haft fel alldeles för mycket. Jag vill gå längre än att säga att Folkhälsomyndigheten har haft fel. Folkhälsomyndigheten har medvetet vilselett folket. Det är en hård anklagelse, men Anders Tegnell och Folkhälsomyndigheten förtjänar hårda anklagelser.