Citat:
Ursprungligen postat av
Maharaja79
Artikeln jag länkade (som du uppenbarligen inte har läst, utifrån ditt svar), visar tydligt på att de städer som gjorde tidig lockdown klarade sig bäst under Spanskan. De fick lägst dödstal. Det finns även andra artiklar som visar på att de även klarade sig bättre ekonomiskt.
Om du hade läst artikeln skulle du även se att forskarna såg bäst resultat av tidig lockdown i en annan kinesisk stad, jämfört med Wuhan, som inte hade tid att förbereda sig, av naturliga orsaker. Gällande covid.
Det finns inget du har visat som motsats till detta. Att Hong Kongen vissa klarade sig sämre tros bero på helt andra anledningar.
Karantän och lockdown är så man bekämpar farliga smittor. Att låta det spridas fritt har aldrig lett till färre döda. Som vi även nu ser framför våra ögon. Om du inte läst nyheter om de nordiska länderna, så titta på deras dödstal i covid, och jämför med vårt. Och känn historiens vingslag och begrunda Sveriges totala inkompetens och hänsynslöshet gentemot människoliv. 🤮
Jodå, jag läste artikeln, men den väger inte in hur dagens värld ser ut. Att jämföra med Spanska sjukan är inte giltigt då det var 100 år sedan - och av anledningar jag tidigare nämnt. En annan sak att väga in med den är att den förmodligen härstammade från USA, så många kan redan varit immuna mot den mildare variant som först bröt ut.
Det jag skrev om Hongkonginfluensan har bäring i det här fallet. Det är en pandemi i närtid som ger jämförelsen större giltighet och med den är det tydligt att den andra vågen blev långt dödligare än den första för länder som kvävde smittan. Det är det som riskerar att ske i övriga nordiska länder.