2020-05-10, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pejpen
och här tar vår dialog slut. Inser att jag försöker resonera med någon som tyvärr helt saknar koll....

Tips - att kolla upp. Är vården statlig i Sverige?

Ha en fortsatt bra dag och sköt om dig!

Hm ja det finns bara två typer av vård i Sverige.

Statlig och privat.
Citera
2020-05-10, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Ok, de flesta förnekare i tråden har i alla fall hållit ekonomin över allt annat, som små fanbärare. Vi måste låta äldre dö pga ekonomin, har det låtit.

Om du struntar i ekonomin så förstår jag ännu mindre varför vi skulle låta de äldre dö i en okontrollerad smitta... 🤔

Nej det är väldigt få "förnekare" som säger att vi måste låta de äldre dö. Däremot väldigt många "alarmister" som drar upp denna halmgubbar så de har nåt enkelt att argumentera emot.

Jag tror en lockdown hade varit väldigt skadlig för ekonomin. Kanske hade vi legat lika illa till som i princip hela resten av Europa enligt den där rapporten som länkades om vi infört lockdown. Det betyder absolut inte att vi får EUs bästa ekonomi, så jävla svartvitt är det inte.

Och jag tror att smittan är okontrollerad i alla länder. Det har jag trott hela tiden. I mina ögon är jag alarmisten och ni förnekarna.
Citera
2020-05-10, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vadharjag
Fast det är ju inte huvudsakliga argumentet. Det är att smittan inte går att stoppa och att vaccin inte kommer inom rimlig tid. Hade det gått att köpa sig ur det här problemet hade Sverige gladeligen dubblat statsskulden, är jag säker på.

Ahh okej, jag förstår, nu är det inte det huvudsakliga argumentet, när det vi andra sa om att ekonomi ÄNDÅ kommer att bli sk1t verkar mer och mer sannolikt plötsligt, blir det ett annat argument istället...

Skulle vara kul att leta fram gamla citat härifrån från några av de värsta förnekarna när de trummar på om ekonomin, ad nauseam, som ett av de största argumenten för varför vi måste låta äldre dö. Men orkar ej just nu.

Jag har redan citerat Frode Forland, Norges Tegnell idag. Som ger uttryck för en helt annan optimistisk livsåskådning än vad du gör, när han säger att han tror att Norge fortsatt kommer att kunna hålla smittan låg. Anar att han har lite mer kunskap än du, förutom en mer positiv syn.

Sverige kunde ha gjort som övriga Norden. Men var dumsnåla och hänsynslösa och lät folk dö i onödan i covid. Den skammen får vi nog leva med tyvärr.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krosh
Problemet är att vanligt folk utgår från felaktiga premisser. Om ett munskydd t.ex. ger 18% bättre skydd, varför inte använda det? Ja, det låter ju självklart, men det tar inte hänsyn till faktorer som att en del får övertro på dom och börjar besöka sina gamla föräldrar etc. I det enskilda fallet hjälper det vid ett test, men FHM tar hela tiden ett helhetsperspektiv. Social distansering och handtvätt är fortfarande det viktigaste. Och det är faktiskt som Tegnell säger. Det finns inga större studier som visar att det har positiv effekt. Vilket kan tyckas konstigt, men så är det.

Ett återkommande tema här på forumet är att sjukvården minsann har munskydd vilket bevisar att det fungerar. Ja, det fungerar i sjukvården men det är för att man använder sig av munskydd på ett helt annat sätt. För det första så kasseras de efter användning. För det andra så vet personalen om hur man tar av och sätter på sig munskydden utan att kontaminera dom. Om du tar av ett munskydd felaktigt. T.ex. sätter en del av ett finger på insidan av masken och sedan tar på dig munskyddet en timme senare när du ska springa ut på stan igen. Då har du virus som ligger inuti masken och som du andas in hela tiden. En del människor kommer att fixa detta. Sätta på masken rätt och ta av den rätt, köpa in stora mängder masker och kassera dom vartefter. Men dom människorna är inte problemet i första hand, för de är säkert bra med handtvätt och social distansering ifrån första början. Problemet är alla dessa (majoriteten) som slarvar.

Att det skulle vara en majoritet som slarvar i exempelvis Tyskland, tror jag inte på. Men så har de tyska myndigheterna verkligen upplyst om hur man hanterar munskydd också, och att munskydden inte ger något carte blanche att besöka åldriga släktingar. Tidningarna har hjälpt till mycket i upplysningen också. Varför skulle inte vi fatta det här om tyskarna fattar det?

Man kan vända på det sista du säger också, och säga att dom som inte klarar av att sköta ett mundskydd, förmodligen är samma personer som redan idag inte klarar av att hålla distansen, tvätta händerna o.s.v.. D.v.s. en försumbar mängd i det stora hela.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leira
Man har inte gjort någonting för att stoppa spridningen. Men däremot en del för att bromsa den. Inte samma sak.

Om man helt bromsar viruset i 6-8 veckor så är viruset i stort sätt utdött. Viruset kan bara bo i människor. Det sitter inte och väntar i ett träd tills folk går ut igen..

Nä, det har du rätt i. Men de flesta inser att det inte går att få viruset att "försvinna". Jag vet inte om du har den uppfattningen, men det är försent för det, tyvärr. Nu måste vi hantera det så gott det går.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iakttagaren-2019
Håller med.

Nu har EU avslöjat sig.
När man behöver hjälpa varandra , så i stället blir alla EU-politikerna egoister över en natt,
Man bråkar om skyddsutrustning , tjabbar mot varandra , sluter sig inom sitt eget land , enskilda vet bäst i EU som trollkarlen Tegnell osv.

Plötsligt finns inte EU.

Ja, nu har de visat sina fula trynen bakom EU-masken.

Haha jag har hånskrattat åt det länge nu- en dag in i pandemin så raserade EU som att det aldrig ens existerat. Där fick vi som inte är blinda och dumma i huvudet bekräftat vilket värdelöst, pengadränerande luftslott det är.
Citera
2020-05-10, 15:23
Medlem
Citat:
Ok, de flesta förnekare i tråden har i alla fall hållit ekonomin över allt annat, som små fanbärare. Vi måste låta äldre dö pga ekonomin, har det låtit.

Om du struntar i ekonomin så förstår jag ännu mindre varför vi skulle låta de äldre dö i en okontrollerad smitta... 🤔
Ju mer förnekare inser att ekonomi fuckas upp för Sverige desto större chans att han är beredd att stänga ner samhället även i 2 år. Det är helt ok att låta en massa folk dö. Men det är totalt oacceptabelt att förlora pengar för snåle svenne.
Citera
2020-05-10, 15:24
Medlem
Citat:
Ahh okej, jag förstår, nu är det inte det huvudsakliga argumentet, när det vi andra sa om att ekonomi ÄNDÅ kommer att bli sk1t verkar mer och mer sannolikt plötsligt, blir det ett annat argument istället...

Skulle vara kul att leta fram gamla citat härifrån från några av de värsta förnekarna när de trummar på om ekonomin, ad nauseam, som ett av de största argumenten för varför vi måste låta äldre dö. Men orkar ej just nu.

Jag har redan citerat Frode Forland, Norges Tegnell idag. Som ger uttryck för en helt annan optimistisk livsåskådning än vad du gör, när han säger att han tror att Norge fortsatt kommer att kunna hålla smittan låg. Anar att han har lite mer kunskap än du, förutom en mer positiv syn.

Sverige kunde ha gjort som övriga Norden. Men var dumsnåla och hänsynslösa och lät folk dö i onödan i covid. Den skammen får vi nog leva med tyvärr.

Det blir underbara månader framöver när vi kan vältra oss i hur rätt vi hade. Jag ska nog hitta några gamla kommentarer och smeta det i ansiktet på de dumma förnekarna.
Citera
2020-05-10, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
WHO
The protection of our frontline health workers is paramount and PPE, including medical masks, [] (i.e. N95 or FFP2 or FFP3 standard or equivalent)
https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/331695/WHO-2019-nCov-IPC_PPE_use-2020.3-eng.pdf

Nog skyddar de, men WHO vill inte att vanligt folk använder dem på grund av att de är bristvara.

Så är det säkert, det tror jag också. Det finns inte i nuläget i tillräcklig volym.
Men man pratar ju om "munskydd" i allmänna termer, som om det bara finns en sorts skydd. FFP2/N95 är bra om de används på korrekt sätt. Men de är också engångsmasker vad jag förstår. FFP3 är väl ett andningsskydd, med högre skyddsförmåga än de andra.
Att säga åt allmänheten att ta en näsduk e.d över näsa/mun och intala dem att det är bra ur smittsynpunkt, är direkt olämpligt.
Citera
2020-05-10, 15:28
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Grundskolebarn kan inte vara hemma själva, i det generella fallet.

- Menar du allvar?

Jag är införstådd med att elever i årskurs 1 - 3 behöver tillsyn under dagarna (kanske även årskurs 4). Men menar du att elever ända upp till årskurs 9 behöver tillsyn under dagarna? Ifall en elev i årskurs 9 behöver konstant tillsyn under dagarna, så har föräldrarna misslyckats långt tidigare under barnets uppväxt.

Jag är införstådd med att särskolan behöver hålla öppet även för elever i årskurs 4 och uppåt.

Citat:
I synnerhet kan de inte ansvara för hemstudier och upprätthållande av social distansering till kompisarna.

- I ett akut-skede så kan man stänga skolan utan att först ha ordnat med hemmastudier. Ifall stängningen blir långvarig, så kan man behöva inrätta ett system med studier på distans.

Citat:
30% av arbetsstyrkan inom vård och omsorg har för- eller grundskolebarn, ja.

- Att skolan stänger behöver inte betyda att föräldrarna behöver stanna hemma. Givetvis behöver samhället se till att det finns någon sorts tillsyn för elever i dom lägsta årskurserna, i synnerhet i dom fall som föräldrarna har samhällsviktiga yrken. Så har Danmark och Finland gjort. Sverige skulle utan problem ha kunnat göra som sina grannar. Lösningen är så självklar att jag inte begriper samhällsföreträdare som pratar om att skolan behöver hålla öppet med tanke på föräldrarna.

Ifall man stänger skolan, så borde risken minska för sjukfrånvaro bland vårdpersonal. Barnen smittas i skolan, och i hemmet sprids smittan från barn till föräldrar. Föräldrarna blir hemma med sjukdom, eller tar med sjukdomen till arbetet, och sprider smittan vidare. Därför borde skolan ha stängts.

Citat:
Det finns absolut inget som tyder på att barn skulle få bestående men av COVID-19, nej.

Livslång immunitet, nej, men ditt immunförsvar kommer att känna igen viruset och bilda antikroppar omedelbart vid upprepad sjukdom. Det kan innebära skillnaden mellan liv och död, om du får sjukdomen igen som gammal. Så blev det exempelvis vid H1N1, där äldre visade sig ha ett förvånansvärt gott skydd tack vare att de haft asiaten som barn.

- Jag tycker att myndigheterna borde ha skaffat mer kunskap om Covid-19 innan beslutet togs att låga sjukdomen spridas. Jag kan inte längre ha tilltro till någonting som Folkhälsomyndigheten påstår. Folkhälsomyndigheten har haft fel alldeles för mycket. Jag vill gå längre än att säga att Folkhälsomyndigheten har haft fel. Folkhälsomyndigheten har medvetet vilselett folket. Det är en hård anklagelse, men Anders Tegnell och Folkhälsomyndigheten förtjänar hårda anklagelser.
Citera
2020-05-10, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Hahahaha jaja Sverige kan ha flest döda per capita när detta är över men det beror isf på att vi mäter bäst i världen- inte har flest döda. Tvärtom kanske tom? Inga döda alls!
Tack för input men nu vet vi vad du tycker och du kan logga ut igen!

När detta är över... Det är också problemet på det här forumet. Folk räknar med att det plötsligt ska vara över. Ingen vet ens hur länge man är immun. Är det samma immunitetsperiod som för övriga Corona-virus så är vaccin typ meningslöst. Vi kan bara hoppas att vi har längre immunitet än så. Att bli smittad ger alltid bättre immunitet än vaccin dock. Även med vaccin finns det inget som tyder på att vi kommer att bli av med Covid-19. Precis som vi inte blivit av med influensan trots vaccin, och där har man ändå ganska lång immunitet. om alla räknar lika, ja då borde siffrorna bli ungefär lika för alla länder på sikt om de har lika bra sjukvård och samma hälsostatus och åldersfördelning. Detta p.g.a. att i princip alla kommer att få detta förr eller senare.

Du är ju uppenbarligen en av dom inte fattar att statistiken räknas olika. Storbritannien har t.ex. inte ens räknat döda på äldreboende. I flera länder (inte bara Sverige) är det hälften av alla döda.
Citera
2020-05-10, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pejpen
Så är det säkert, det tror jag också. Det finns inte i nuläget i tillräcklig volym.
Men man pratar ju om "munskydd" i allmänna termer, som om det bara finns en sorts skydd. FFP2/N95 är bra om de används på korrekt sätt. Men de är också engångsmasker vad jag förstår. FFP3 är väl ett andningsskydd, med högre skyddsförmåga än de andra.
Att säga åt allmänheten att ta en näsduk e.d över näsa/mun och intala dem att det är bra ur smittsynpunkt, är direkt olämpligt.
Jag använder alltid munskydd när jag handlar inte för att skydda mig själv utan de andra om jag skulle vara smittad.

Framför allt skydda personalen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in