2020-05-10, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
När arbetsgivaren uttryckligen förbjuder munskydd på äldreboenden är det inte att skydda de gamla.

Fast nu hoppar du in på ett sidospår. Att det varit brister gällande munskydd inom t.ex. äldrevården har inget att göra med frågan gällande effektiviteten av munskydd för vanliga människor. Den frågan handlar mest om att det inte funnits munskydd som i sin tur handlar om decentraliseringen av samhället. Dvs att regionerna inte klarat av sin roll gällande krisberedskap vilket det varnats om i åratal. Sådana saker ska vara statliga, precis som försvaret men vi har en höger i Sverige som vill privatisera och decentralisera allting. Jag är jävligt road över hur jävla knäpptyst den är nu. Inte minst efter att t.ex. tomhylsan Uffe försökte sig på något kritiskt uttalande som blev helt nedgjort.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Den är inte borttagen. Det är ett avdrag. Många har avsevärt högre lön än avdraget (och sjuklönen) och även om du fick vara hemma med full lön så skulle många gå till jobbet om de kunde.

OK, hade inte riktig koll på hur den funkade. Är en utmaning i så fall, men hoppas de flesta ändå följer råden.
Citera
Medlem
wedonthavetimes avatar
Riktigt härligt att se hur den norska och kloka statsministern Erna Solberg sätter den norska motsvarigheten till FHM på plats när dom skall lipa för att politikerna ej lyssnade på dom.

https://tv.nrk.no/serie/debatten/202005/NNFA51050720/avspiller
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Rätt hit och rätt dit.
Det dör iallafall människor under tiden de tävlar om vem som har rätt.
De bör lägga energin på viruset först och främst, inte tävla om agerandet runt viruset.

Politik när det är som mest dåraktigt.
Dårar som tävlar om politiska lösningar medan viruset härjar fritt.

Det är väl nu politiker ska gå samman världen över och hitta ett botemedel. Inte sitta i startgroparna och invänta guldmedaljen efter fler hundratusen människors död.
Man kommer att glömma bort de döda och prata om länders agerande istället.
Äckliga människor.

Håller med.

Nu har EU avslöjat sig.
När man behöver hjälpa varandra , så i stället blir alla EU-politikerna egoister över en natt,
Man bråkar om skyddsutrustning , tjabbar mot varandra , sluter sig inom sitt eget land , enskilda vet bäst i EU som trollkarlen Tegnell osv.

Plötsligt finns inte EU.

Ja, nu har de visat sina fula trynen bakom EU-masken.
Citera
2020-05-10, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krosh
Jag har inte varit här på ett par veckor p.g.a man blir helt slut över en del personers eviga tjatande om helt ointressanta påstående. Det har inte förändrats.

Jag kan t.ex. inte förstå hur man kan vara så intresserad av detta med Covid-19 att man hänger här hela dagarna och diskuterar men samtidigt inte fattat så basala saker som att man inte kan jämföra dödligheten mellan olika länder. D.v.s. att länder har helt olika sätt att klassificera antalet döda. Det finns många länder som skulle haft en flera ggr högre dödlighet om de klassificerat dödsfall som vissa andra länder gör och vice versa.

Hahahaha jaja Sverige kan ha flest döda per capita när detta är över men det beror isf på att vi mäter bäst i världen- inte har flest döda. Tvärtom kanske tom? Inga döda alls!
Tack för input men nu vet vi vad du tycker och du kan logga ut igen!
Citera
2020-05-10, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pejpen
Jag håller inte med dig om att man inte gjort någonting för att förhindra spridningen. Jag antar att du vill att man skulle gjort mer, men att säga ingenting är ju felaktigt...

Man har inte gjort någonting för att stoppa spridningen. Men däremot en del för att bromsa den. Inte samma sak.

Om man helt bromsar viruset i 6-8 veckor så är viruset i stort sätt utdött. Viruset kan bara bo i människor. Det sitter inte och väntar i ett träd tills folk går ut igen..
Citera
2020-05-10, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Artikeln jag länkade (som du uppenbarligen inte har läst, utifrån ditt svar), visar tydligt på att de städer som gjorde tidig lockdown klarade sig bäst under Spanskan. De fick lägst dödstal. Det finns även andra artiklar som visar på att de även klarade sig bättre ekonomiskt.

Om du hade läst artikeln skulle du även se att forskarna såg bäst resultat av tidig lockdown i en annan kinesisk stad, jämfört med Wuhan, som inte hade tid att förbereda sig, av naturliga orsaker. Gällande covid.

Det finns inget du har visat som motsats till detta. Att Hong Kongen vissa klarade sig sämre tros bero på helt andra anledningar.

Karantän och lockdown är så man bekämpar farliga smittor. Att låta det spridas fritt har aldrig lett till färre döda. Som vi även nu ser framför våra ögon. Om du inte läst nyheter om de nordiska länderna, så titta på deras dödstal i covid, och jämför med vårt. Och känn historiens vingslag och begrunda Sveriges totala inkompetens och hänsynslöshet gentemot människoliv. 🤮

Jodå, jag läste artikeln, men den väger inte in hur dagens värld ser ut. Att jämföra med Spanska sjukan är inte giltigt då det var 100 år sedan - och av anledningar jag tidigare nämnt. En annan sak att väga in med den är att den förmodligen härstammade från USA, så många kan redan varit immuna mot den mildare variant som först bröt ut.

Det jag skrev om Hongkonginfluensan har bäring i det här fallet. Det är en pandemi i närtid som ger jämförelsen större giltighet och med den är det tydligt att den andra vågen blev långt dödligare än den första för länder som kvävde smittan. Det är det som riskerar att ske i övriga nordiska länder.
Citera
2020-05-10, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Om du inte gillar Fria Tider så kan du läsa det här istället:

https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/economy-finance/ip125_en.pdf

Du kommer bli lika besviken dock...
Jo, men jag besvarade ju även på det. Det var ett tvådelat svar. Dels svarade jag på frågan om någon hade läst på Fria tider. Dels kommenterade jag att EU-kommissionens rapport är idiotisk. Covid-19 har inte direkt stärkt EUs betydelse och så publicerar dom sådant där ovetenskapligt trams.
Citera
2020-05-10, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krosh
Fast nu hoppar du in på ett sidospår. Att det varit brister gällande munskydd inom t.ex. äldrevården har inget att göra med frågan gällande effektiviteten av munskydd för vanliga människor. Den frågan handlar mest om att det inte funnits munskydd som i sin tur handlar om decentraliseringen av samhället. Dvs att regionerna inte klarat av sin roll gällande krisberedskap vilket det varnats om i åratal. Sådana saker ska vara statliga, precis som försvaret men vi har en höger i Sverige som vill privatisera och decentralisera allting. Jag är jävligt road över hur jävla knäpptyst den är nu. Inte minst efter att t.ex. tomhylsan Uffe försökte sig på något kritiskt uttalande som blev helt nedgjort.

Exakt. Det blir krokodiltårar nu när de försöker gråta över sina gamla och sjuka som är smittade.
Citera
2020-05-10, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pejpen
Syftar du kanske på andningsskydd? Munskydd, som ju används av allmänheten i många länder, har inte fullgott skydd mot viruset. Läs gärna mer på WHO´s hemsida.
Vad gäller rekommendationer inom vården så är det en fråga för respektive arbetsgivare att ta beslut om, inte FHM.
Dock så är det NOG en generell brist på kvalitativa mun- och andningsmasker fortfarande inom svensk sjukvård.
WHO
The protection of our frontline health workers is paramount and PPE, including medical masks, [] (i.e. N95 or FFP2 or FFP3 standard or equivalent)
https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/331695/WHO-2019-nCov-IPC_PPE_use-2020.3-eng.pdf

Nog skyddar de, men WHO vill inte att vanligt folk använder dem på grund av att de är bristvara.
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Tankevurpa eller svårt att läsa statistik?

Den högra grafen är totala antal fall per åldersgrupp. Den vänstra beaktar åldersgruppens storlek. Eftersom de äldre är färre till antal blir andelen sjuka högre. Covid tar inte hänsyn till ålder i smittofasen, alla riskerar att bli sjuka. Men då de äldre är färre, blir andelen äldre som blir sjuka högre.

Jaa, du har rätt.. Dock ett utmärkt exempel på hur man kan vilseleda med statistik, utan att ljuga.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iakttagaren-2019
Håller med.

Nu har EU avslöjat sig.
När man behöver hjälpa varandra , så i stället blir alla EU-politikerna egoister över en natt,
Man bråkar om skyddsutrustning , tjabbar mot varandra , sluter sig inom sitt eget land , enskilda vet bäst i EU som trollkarlen Tegnell osv.

Plötsligt finns inte EU.

Ja, nu har de visat sina fula trynen bakom EU-masken.

Det finns väl ingen normalbegåvad människa som ens trodde på detta luftslott från början va?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in