2020-05-10, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
För övrigt gick Sverige om Storbritannien antal döda per miljon invånare senaste veckan, se https://ourworldindata.org/grapher/daily-covid-deaths-per-million-7-day-average?time=2020-03-05..&country=BEL+FRA+ITA+NLD+ESP+SWE+GBR+USA+BRA+N OR. Nu är det bara Belgien som är värre, men detta är nog bara skenbart då Beligen har mindre underskattning än Sverige. Hur har Sverige lyckats med det? Landet befinner sig ju i en avkrok från Europas epicentrum. Det går inte lita på Sverige något mer - uppenbarligen klarar man här inte att hantera stora katastrofer och kriser.

Du verkar blunda för de riktiga dödssiffrorna. England den högsta överdödligheten av alla.

https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps/
Citera
2020-05-10, 13:25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Iakttagaren-2019
30 milj arbetslösa på 331 milj invånare blir 9,1 % arbetslösa.
Arbetsförmedlingen i Sverige räknar med 14 % arbetslöshetshet i september i Sverige !!
Du behöver gå över ån ......

Det är 30 miljoner som förlorat jobbet i usa pågrund av lockdown.
Citera
2020-05-10, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honeyfly
jag siar inte om framtiden utan ser till hur det förhåller sig idag. Och resultatet är en katastrof!
med ett lågt räknat snitt på 30 döda per dygn så kommer vi att ha upp mot 6,000 döda i augusti.
så långt kan jag sträcka mig i att prata om framtiden, den ser bedrövlig ut och med nuvarande strategi eller vad man ska kalla det för så kommer den att skörda många liv helt i onödan.

Men du kan inte påstå när du har sprungit 22km av 43 att du har vunnit. Eller någon annan har förlorat. Är du med i loppet ser du inte resultatet innan alla har kommit i mål.
Citera
2020-05-10, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Att säga att det inte hjälper att stänga ned skolor, är som att säga att kondomer ej påverkar spridningen av HIV.

Förstår ej hur människor kan vara så jävla dumma att de inte fattar att nedstängning stoppar.
De som säger motsatsen måste vara sönderknarkade, totalt schizo, eller psykopater som vill sprida skiten.

Förstår inte hur du kan vara så jävla dum att du tror det är det dom menar... Smittspridningen på skolorna har konstaterats vara marginell och det är därför inte försvarbart att stänga skolorna med tanke på vilka konsekvenser det får. Alla besluta har för och nackdelar, hur jävla svårt kan det vara att förstå?
Citera
2020-05-10, 13:27
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Fast i den här tråden är folk fullständigt besatta av att stänga skolan.

- Det är inte konstigt. När det pågår en epidemi, så är det en instinktiv reaktion att vilja skydda barnen i första hand. Barnen är värdefulla.

Beträffande Covid-19, så löper barnen mindre risk än andra att bli allvarligt sjuka. Men likväl borde skolan ha varit den första verksamheten att stänga för att förebygga osynlig smittspridning. Covid-19 är ju lömsk, eftersom sjukdomen först sprids osynligt, för att sedan slå till hårt mot vissa individer. Ifall skolan stängs, så stoppar man smittkedjor som når sig fram till riskgrupperna. Det enklaste exemplet är skolelever vars föräldrar arbetar inom äldreomsorgen. Att Covid-19 har letat sig in på svenska ålderdomshem är inte det minsta förvånande.

Citat:
Samtidigt som de inte har några problem med att ungarna spelar fotboll ...

- Lagsporter låter som en ytterst olämplig verksamhet under pågående epidemi. Idrott är förvisso bra för hälsan, men barnens hälsa kollapsar inte av man tar en paus med lagsporter. Det finns andra former av fysisk aktivitet som inte kräver att man träffas i grupp.

Citat:
... eller träffar kompisar istället, och utsätts för precis samma risk att få COVID-19 den vägen istället.

- Föräldrarna behöver begränsa barnens sociala kontakter.

Föräldrarna får förklara för barnen att vissa smärtsamma uppoffringar är nödvändiga för att stoppa smittspridningen. Man får förklara att det inte bara handlar om barnens egna hälsa, utan om att skydda Farmor och Farfar. Jag tror att barnen accepterar uppoffringarna, under förutsättning att barnen ser att dom inte är ensamma om att göra uppoffringarna. Men ifall barnen ser att andra samhällsmedborgare struntar i att ta ansvar, så kommer barnen givetvis att ha invändningar mot att behöva bära bördan ensamma.

Citat:
Så det är bara larv.

- Är det?

Skolan är en verksamhet som kan stängas snabbt, utan allvarliga kortsiktiga konsekvenser för samhället.

Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Ja nu ska dom utreda om man kan ge föräldrar vite om dom håller barnen hemma.

- Det skulle vara bättre ifall samhällets företrädare kunde ägna sig åt att jaga föräldrar som behandlar barnen illa.

Citat:
I en pandemi borde det inte ens vara någon fiskussion om man får det men i sverige, orosanmälan, vite och hot om att få gå om skolan.

- Ifall skolan skulle stänga under en period, så skulle man inte behöva bekymra sig om att vissa elever halkar efter övriga elever. Att stänga skolan skulle alltså åstadkomma rättvisa.

Ifall skolan skulle stänga, så skulle det behöva ordnas någon sorts tillsyn under dagtid för dom yngsta eleverna, åtminstone i dom fall som föräldrarna har samhällsviktiga yrken.

Citat:
Men att inte smitta andra är rekommendationer som ör frivilliga.

- Anders Tegnell har ägnat sin kraft åt att tillrättavisa skolor som har bett elever stanna hemma för att förebygga smittspridning. Hur hade det varit ifall Anders Tegnell istället hade ägnat sig åt att försöka stoppa epidemin?
Citera
2020-05-10, 13:28
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Jag gillar FHM, och du har givetvis rätt, smittan sker mestadels inomhus.

Problemet med fotbollsmatcher är att personer från olika skolor och stadsdelar möts. Inte att smittspridningen i sig är stor. Det kan räcka med att en enda person smittas, så har du startat en smittkedja i en ny stadsdel.

Även om skolan är stor, så är det ett mycket begränsat antal personer du umgås med på ett sätt som ger ökad risk. Det är din egen klass, samma personer varje dag, och i första hand barn som du pratar med.

Givetvis kommer barn smitta varandra i någon utsträckning även i skolan. Min poäng är att det är hjärnsläpp att tro att just skolan är problemet, och inte det nära umgänget med andra barn, som man verkar tycka kan fortsätta så länge det sker utanför skolans lokaler.

Jag tycker du har många bra poänger, men reagerade bara eftersom jag ändå inte tror kvantiteten smittorisk kan komma i närheten av skolans miljö för de andra sakerna du jämförde med.

Och bara för att barn oftast träffar samma personer i klassrummet (om man nu endast ska nämna klassrummet) så träffar de även andra utanför skolan i t ex hemmet eller på fotboll eller kompisar, som kanske smittade dem så de drar in det i klassrummet inomhus där smittorisken blir störst pga miljön och tiden de spenderar där på liten yta inomhus med många personer.

Så det blir lite allt eller inget oavsett hur vi vrider och vänder på det.
Citera
2020-05-10, 13:30
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Ja. Men de hade ju "besegrat" viruset.. Sen öppnade de nattklubbarna och simsalabim var viruset tillbaka. Nu stänger de klubbarna igen - men någon gång måste de ju öppna igen.

In the meanwhile kommer sexandet och hånglandet fortsätta någon annanstans.

För du tror väl inte att folk slutar sexa bara därför att det finns ett virus i landet/världen?

Om du tror det: fråga de som riskerade att få HIV några årtionden sedan..
Men nog borde t o m en sån som du förstå skillnaden mellan ohemult promiskusiöst gruppsexande och en mysig tęte-ā-tęte på tu man hand i sängkammaren..?
Citera
2020-05-10, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Rätt hit och rätt dit.
Det dör iallafall människor under tiden de tävlar om vem som har rätt.
De bör lägga energin på viruset först och främst, inte tävla om agerandet runt viruset.

Politik när det är som mest dåraktigt.
Dårar som tävlar om politiska lösningar medan viruset härjar fritt.
Det är väl nu politiker ska gå samman världen över och hitta ett botemedel. Inte sitta i startgroparna och invänta guldmedaljen efter fler hundratusen människors död.
Man kommer att glömma bort de döda och prata om länders agerande istället.
Äckliga människor.

Det är ju du och likasinnade journalister som gör detta till en tävling. Titta på Finland, titta på Sydkorea, titta på Nya Zeeland.. istället för att titta på ditt egna land och dess förutsättningar.

Det dör och kommer att dö folk i virus. Har alltid gjort det. Kommer alltid att göra det.

Det samarbetas mer än någonsing för att hitta ett vaccin. Forskare har varit otroligt generösa och icke ego. Men det kommer att ta år.
Citera
2020-05-10, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittbena
Ja den svenska avsaknaden av åtgärder kan enkelt forklaras: man har monterat ned samhället till den grad att det helt inte finns praktisk möjlighet att införa några åtgärder överhuvudtaget.

Om man skulle isolera smittades tex, var skulle de bo, vem skulle komma med mat och se till dem 3gge per dag, testa dem osv. Dessa personer finns inte. Och det finns inga tester.

Typ, lite så är det ju faktiskt. Vi blev tagna med byxorna nere vad gäller förmåga att hantera en sån här händelse. Och byxorna är långt ifrån uppe i nuläget.
Det ligger ju en oerhörd utmaning i pandemins natur, oavsett förberedelsenivå. Alla länder påverkas ju otroligt hårt. De som låst ner har utmaningar, vi som varit mer öppna har våra utmaningar. Vilket blir bäst i slutändan?
Jag tycker vi hanterat en del saker mindre bra, men i det stora hela, med tanke på förutsättningarna, tycker jag ändå att vi valt en väg som är bra. Missförstå mig inte nu, att jag VILL att massa äldre människor ska dö. Det är det sista jag vill. Varje liv som avslutas i förtid är en tragedi.
Men samtidigt går det inte att lösa situationen på ett optimalt sätt. Alla val har sitt pris. En lockdown och stängda skolor skulle fått effekter på vårdpersonal, vilket skulle riskerat sämre vård --> fler döda.
Hur man vänder sig i detta så har man arselet bak. Alla vi med synpunkter på hur det hanteras får se till att ta vårt personliga ansvar. Det är väl det bästa vi kan göra i nuläget.
Citera
2020-05-10, 13:33
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Calle kan ägna sig åt varför EU inte fungerade under krisen istället. Den "fria handeln" som stoppade skyddsutrustning mm. Så han gör lite nytta istället för att blogga, det var länge sedan han gjorde nåt.
Det kan jag personligen tycka att ska lämnas åt sidan under pandemin.
De kan ta de jävla EU frågorna efteråt.
Citera
2020-05-10, 13:34
Medlem
Hur många döda idag?

Senaste söndagar
29 mars +5
5 april +28
12 april +12
19 april +29
26 april +2
3 maj +1
Citera
2020-05-10, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Carl Bildt har börjat surna till på Tegnell och tycker att han ska kliva av sina höga hästar.
Tycker att regeringen med " viss skärpa" borde säga åt Tegnell att sluta recensera och kritisera andra länders agerande under pandemin.
( expressen)
Men Tegnell och regeringen kommer förmodligen att galoppera vidare i sin lilla hage.
Och gamle hingsten Stefan står i ett hörn och äter hö för det mesta.
Travar fram mellan varven och gnäggar.

Är det inte så att det är media som ställer frågor till Tegnell om andra länders val? Han går väl inte aktivt ut och säger att andra gjort fel? Tycker det är trist när man väljer att framställa saker på ett sätt som inte är korrekt. Men jag vet på vilket forum jag befinner mig på så jag tuggar i mig det. Men det är trist...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in