2020-05-10, 13:14
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TJABAXXX
Som jag skrev innan i min tidigare post.
Ett stort misslyckande är vad det är oavsett om det visar sig att flockimmunitet är det bästa valet.
Men man hade behövt stänga ner tidigt för att ta i tu med smittan och rusta sjukvård säbo och sen öppnat upp igen.
Grekland som har samma antal invånare som Sverige har 150 döda något som Sverige kommer upp i på 2 dagar.
Nej du Sverige har gjort fel. De har inte skyddat någon och inte gjort något åt det hela. Slappkukar som styr och retards.

Jag hade faktiskt missat att de inte fick en ökning efter att den grek-ortodoxa kyrkan började prata om att viruset inte kan spridas via vigvatten osv.

Jag är dock osäker på om det svenska folket hade accepterat en så hård nedstängning som Grekland verkar ha gjort (efter den extremt lilla forskning jag har gjort) jag misstänker att vi hade sett liknande demonstrationer som vi ser i USA och Storbritannien men samtidigt så är grekerna unika i sitt sätt att agera så det förvånar mig att de inte har brutit mot vad deras regering säger.

Men i jämförelse med Grekland så verkar det som att vi har agerat fel ja, skulle det dock visa sig att det kommer en andra våg som vi tacksamt nog missar pga hur vi agerar idag så kommer länder som Grekland att tyvärr få ett helvete
Citera
2020-05-10, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Övriga norden kommer få Sveriges siffror också om några månader. Så fort man bryter lockdown ökar det. Och inget land kommer köra lockdown i 1.5 år.
Kommer att få my ass, vem är du som kan se in i framtiden.
Vem har lockdown i 1.5år wtf.
Det tar 5 dagar att få symtom och ytterligare 10 dagar att dö eller att hamna i respiratorvård eller att bli frisk alltså 15 dagar så 1 månad lockdown hade hjälpt enormt och fokuserat på sjukvård och säbo under tiden och utrustat dom med visir och munskydd osv osv.
Citera
2020-05-10, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoyalTrash
Jag har för mig att du gillar FHM och FHM har själva sagt att den absolut största mängden smittspridning sker inomhus. Sedan kan du inte jämföra kvantiteten av folk barnfotbollsmatcher generar jämfört med folk som är i skolan INOMHUS dagligen. Så det blir liksom två fel på en gång där i ditt tänk enligt mig.

Jag säger dock inte att båda sakerna är riskfyllda, men att skola innebär en större smittorisk känns rätt självklart.
Jag gillar FHM, och du har givetvis rätt, smittan sker mestadels inomhus.

Problemet med fotbollsmatcher är att personer från olika skolor och stadsdelar möts. Inte att smittspridningen i sig är stor. Det kan räcka med att en enda person smittas, så har du startat en smittkedja i en ny stadsdel.

Även om skolan är stor, så är det ett mycket begränsat antal personer du umgås med på ett sätt som ger ökad risk. Det är din egen klass, samma personer varje dag, och i första hand barn som du pratar med.

Givetvis kommer barn smitta varandra i någon utsträckning även i skolan. Min poäng är att det är hjärnsläpp att tro att just skolan är problemet, och inte det nära umgänget med andra barn, som man verkar tycka kan fortsätta så länge det sker utanför skolans lokaler.
Citera
2020-05-10, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Att hemmagjorda munskydd inte är standardiserade är en korrekt observation.

Om du tittar noga så ser du att alla länkar kommer från The Lancet-artikeln som är överst i listan.

The best thing you can do to prevent spreading COVID-19 is to wash your hands frequently with warm water and soap for at least 20 seconds. If none is available, use hand sanitizer with a minimum of 60% alcohol base.

Wearing a homemade facial covering/non-medical mask in the community has not been proven to protect the person wearing it and is not a substitute for physical distancing and hand washing.

Medical masks, including surgical, medical procedure face masks and respirators (like N95 masks), must be kept for health care workers and others providing direct care to COVID-19 patients.

Det var inte jag som kom med de rekommenderade länkarna..
Citera
2020-05-10, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Ställde ursprungligen frågan till en annan användare men svar uteblev, använder ditt inlägg för att få spridning på frågeställningen bara, ingen direktkommentar till just dig.

Jag testade nedanstående som kommentar till en annan användare i huvudtråden men svar uteblev så ja tänkte testa denna fråga här i flockimmunitetstråden och se om det ger något.

Antalet döda var ett påstående från användaren om vi skulle försöka uppnå immuniteten utan restriktioner då vi inte skulle kunna skydda de svaga i samhället medans denna väg vi valt endast drabbade ett fåtal av de.

Min naturliga motfråga blev då som följer.

"Får man fråga vilken "exit strategy" Ni har i detta experiment?

Hur länge kommer detta ta alternativt hur ska vi kunna släppa restriktionerna och åter låta de svaga ta del av samhället?

Åsikten att flockimmunitet är enda alternativet motiveras med att det inte går att svälta ut viruset och att vi måste lära oss att leva med det för all framtid, hur kan vi då någonsin släppa våra restriktioner utan att få de 250´döda?

Hur ska vi någonsin kunna åldras utan att bli tagna av daga av c19?

Om flockimmunitet fungerar och viruset försvinner pga. svält, varför isolerar vi inte istället de smittade och svälter ut det så?

Tycker jag ser luckor i Ert resonemang, kan Ni utveckla? "

Bra fråga. Betänk att vi får 50000 döda och uppnår flockimmunitet, och ingen vaccin kommer som Giesecke nu funderar kring. Hur länge varar den immuniteten? Ett halvår, ett år? Jag då kommer 50000 döda nästa år igen, kanske något mindre om man har visst skydda ändå, kanske något mer om den tar de som försvagat sina lungor föregående år. Ska vi göra så år efter år, så blir det en miljon döda på 20 år. Medellivslängden kommer sjunka dramatiskt. OK, viruset kanske muterar till en skonsammare variant, men det kanske blir ännu värre? Är det inte bättre då att göra som Kina och Nya Zeeland och utrota viruset. Flockimmunitet är en vansinnig strategi, och kanske bör man fundera på att flytta till ett annat land.
För övrigt gick Sverige om Storbritannien antal döda per miljon invånare senaste veckan, se https://ourworldindata.org/grapher/daily-covid-deaths-per-million-7-day-average?time=2020-03-05..&country=BEL+FRA+ITA+NLD+ESP+SWE+GBR+USA+BRA+N OR. Nu är det bara Belgien som är värre, men detta är nog bara skenbart då Beligen har mindre underskattning än Sverige. Hur har Sverige lyckats med det? Landet befinner sig ju i en avkrok från Europas epicentrum. Det går inte lita på Sverige något mer - uppenbarligen klarar man här inte att hantera stora katastrofer och kriser.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Övriga norden kommer få Sveriges siffror också om några månader. Så fort man bryter lockdown ökar det. Och inget land kommer köra lockdown i 1.5 år.
Det fungerar inte så lille vän.
En postare "Draken55" i tråden gav ut följande länk.
Notera att olika områden når olika smitto-nivå (döds)
och det beroende på när och hur man satte in åtgärder, generellt.
How some cities ‘flattened the curve’ during the 1918 flu pandemic

Social distancing isn’t a new idea—it saved thousands of American lives during the last great pandemic. Here's how it worked.

Philadelphia detected its first case of a deadly, fast-spreading strain of influenza on September 17, 1918. The next day, in an attempt to halt the virus’ spread, city officials launched a campaign against coughing, spitting, and sneezing in public. Yet 10 days later—despite the prospect of an epidemic at its doorstep—the city hosted a parade that 200,000 people attended.
https://www.nationalgeographic.com/history/2020/03/how-cities-flattened-curve-1918-spanish-flu-pandemic-coronavirus/
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2020-05-10 kl. 13:20.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Handlar väl mest om politiska dårar som kritiserar varandras ageranden medan viruset härjar fritt.
Alla sätter sig på höga hästar, klappar sig förnöjt på sina upplåsta magar, rapar, skiter och kastar skit på varandra.

Men håller med Bildt. Sätt grimman lite hårdare på Tegnell. Regeringen skall träda fram och prata mest om viruset och hur det påverkar oss alla, fan inte om vem som agerar bäst medan människor dör.
Vad vill de. Ha beröm för sina insatser innan krisen är över. Vänta på att Gudförklaras.
Jävla dårar alla.

Calle kan ägna sig åt varför EU inte fungerade under krisen istället. Den "fria handeln" som stoppade skyddsutrustning mm. Så han gör lite nytta istället för att blogga, det var länge sedan han gjorde nåt.
Citera
2020-05-10, 13:19
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LukeRhinehart
Detta inlägg är ett fantastiskt exempel på någon form av perverterad patriotism. Att vara stolt över svensk kultur och traditioner kan man inte vara. Fira nationaldagen? Glöm det. Däremot går det alldeles utmärkt att försvara en strategi som tagit kol på över 3 000 svenska medborgare och, inte nog med det, att också hoppas på att länder som valt en annan väg misslyckas.

Det mest tyder på att Sydkoreas sätt att hantera corona är överlägset vad de flesta länder i väst har sysslat med. Antal döda per miljon invånare ligger på ynkliga 5 (för Sverige ligger det på 300) och skadan på ekonomin är relativt begränsad. Samtidigt sitter det en hybristomte i ett av världens mest coronadrabbade länder och tror att koreanerna borde komma på studiebesök till Sverige och inte tvärtom.

Sydkorea kommer åka på små bakslag men de har har kavlat upp ärmarna. I Sverige verkar förlorarmentaliteten sitta i ryggmärgen. Vi tog inte ens fighten och användare som ovan sitter pinsamt nog och tar ut förluster åt andra länder så snabbt det bara går. Sydkorea har nu i över två månader haft kontroll på smittspridningen. Man kan väl vänta tills att det finns siffror på att det stuckit iväg innan man pratar om att strategin är "dömd att misslyckas".
Ja, det är skrämmande hur dessa dårar resonerar. Förnuftsvidrigt.
Citera
2020-05-10, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoyalTrash
Klart jag fattar det och har aldrig påstått det du säger. Däremot verkar de ju ha stängt nattklubbarna nu om man ska tro vad folk skrivit här, och det var nattklubbar i dagsläget vi snackade om.

Ja. Men de hade ju "besegrat" viruset.. Sen öppnade de nattklubbarna och simsalabim var viruset tillbaka. Nu stänger de klubbarna igen - men någon gång måste de ju öppna igen.

In the meanwhile kommer sexandet och hånglandet fortsätta någon annanstans.

För du tror väl inte att folk slutar sexa bara därför att det finns ett virus i landet/världen?

Om du tror det: fråga de som riskerade att få HIV några årtionden sedan..
Citera
2020-05-10, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Jag hade faktiskt missat att de inte fick en ökning efter att den grek-ortodoxa kyrkan började prata om att viruset inte kan spridas via vigvatten osv.

Jag är dock osäker på om det svenska folket hade accepterat en så hård nedstängning som Grekland verkar ha gjort (efter den extremt lilla forskning jag har gjort) jag misstänker att vi hade sett liknande demonstrationer som vi ser i USA och Storbritannien men samtidigt så är grekerna unika i sitt sätt att agera så det förvånar mig att de inte har brutit mot vad deras regering säger.

Men i jämförelse med Grekland så verkar det som att vi har agerat fel ja, skulle det dock visa sig att det kommer en andra våg som vi tacksamt nog missar pga hur vi agerar idag så kommer länder som Grekland att tyvärr få ett helvete
Att det kommer en andra våg visst men det kanske hinner komma ett bromsmedel till dess ingen kan förutse framtiden corona kanske blir mildare osv osv. Lockdown i Grekland det betydde inte att man inte fick gå ut och rasta hunden eller ta en promenad. Vafan kan man inte vara hemma 1 månad för att sen leva nästan som vanligt så är det illa. 2 dagar tar det i Sverige för att komma upp i antal döda som grekland har.
De låter folk bli smittade utan att veta konsekvenser efter att man har haft det tex skadade lungor problem med balllen osv osv ingen visste vad som hände med kroppen efter att man har haft corona men vi kör på.
Och ja kyrkan var emot lockdown de ville ha öppet men de fick stänga ner. Där bestämmer andra inte jag du företagen utan de som bryr sig om människoliv.
Senast redigerad av TJABAXXX 2020-05-10 kl. 13:28.
Citera
2020-05-10, 13:22
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Inget land bör prata om något annat lands agerande, inte så här tidigt, eller jo ett lands agerande bör diskuteras och det är Brasiliens, men absolut vi är inte i mål än men vissa saker har Tegnell faktiskt haft rätt om så han bör kanske inte vara helt tyst.
Rätt hit och rätt dit.
Det dör iallafall människor under tiden de tävlar om vem som har rätt.
De bör lägga energin på viruset först och främst, inte tävla om agerandet runt viruset.

Politik när det är som mest dåraktigt.
Dårar som tävlar om politiska lösningar medan viruset härjar fritt.
Det är väl nu politiker ska gå samman världen över och hitta ett botemedel. Inte sitta i startgroparna och invänta guldmedaljen efter fler hundratusen människors död.
Man kommer att glömma bort de döda och prata om länders agerande istället.
Äckliga människor.
Citera
2020-05-10, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Bra fråga. Betänk att vi får 50000 döda och uppnår flockimmunitet, och ingen vaccin kommer som Giesecke nu funderar kring. Hur länge varar den immuniteten? Ett halvår, ett år? Jag då kommer 50000 döda nästa år igen, kanske något mindre om man har visst skydda ändå, kanske något mer om den tar de som försvagat sina lungor föregående år. Ska vi göra så år efter år, så blir det en miljon döda på 20 år. Medellivslängden kommer sjunka dramatiskt. OK, viruset kanske muterar till en skonsammare variant, men det kanske blir ännu värre? Är det inte bättre då att göra som Kina och Nya Zeeland och utrota viruset. Flockimmunitet är en vansinnig strategi, och kanske bör man fundera på att flytta till ett annat land.
För övrigt gick Sverige om Storbritannien antal döda per miljon invånare senaste veckan, se https://ourworldindata.org/grapher/daily-covid-deaths-per-million-7-day-average?time=2020-03-05..&country=BEL+FRA+ITA+NLD+ESP+SWE+GBR+USA+BRA+N OR. Nu är det bara Belgien som är värre, men detta är nog bara skenbart då Beligen har mindre underskattning än Sverige. Hur har Sverige lyckats med det? Landet befinner sig ju i en avkrok från Europas epicentrum. Det går inte lita på Sverige något mer - uppenbarligen klarar man här inte att hantera stora katastrofer och kriser.

Vi hade fler döda förra veckan ja. Men totalt har UK mer. De har 32000 döda. De har inte 10ggr så stor befolkning.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in