Citat:
Ursprungligen postat av
RoyalTrash
Jag har för mig att du gillar FHM och FHM har själva sagt att den absolut största mängden smittspridning sker inomhus. Sedan kan du inte jämföra kvantiteten av folk barnfotbollsmatcher generar jämfört med folk som är i skolan INOMHUS dagligen. Så det blir liksom två fel på en gång där i ditt tänk enligt mig.
Jag säger dock inte att båda sakerna är riskfyllda, men att skola innebär en större smittorisk känns rätt självklart.
Jag gillar FHM, och du har givetvis rätt, smittan sker mestadels inomhus.
Problemet med fotbollsmatcher är att personer från olika skolor och stadsdelar möts. Inte att smittspridningen i sig är stor. Det kan räcka med att en enda person smittas, så har du startat en smittkedja i en ny stadsdel.
Även om skolan är stor, så är det ett mycket begränsat antal personer du umgås med på ett sätt som ger ökad risk. Det är din egen klass, samma personer varje dag, och i första hand barn som du pratar med.
Givetvis kommer barn smitta varandra i någon utsträckning även i skolan. Min poäng är att det är hjärnsläpp att tro att just
skolan är problemet, och inte det nära umgänget med andra barn, som man verkar tycka kan fortsätta så länge det sker utanför skolans lokaler.