2020-05-07, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
However, the durability of neutralizing antibody responses
188 against SARS-CoV-2 currently remains unknown. Antibodies against HCoV can wane within
189 months after infection, although HCoV re-infection is accompanied by low-level and shortlived virus shedding with only mild symptoms of short duration12 190 pointing towards residual
191 immunity. Cellular immunity has not yet been studied in this context. The extent to which and
192 how SARS-CoV-2 specific humoral or cellular immunity mediates durable protection against
193 reinfection is unknown
but will be one of the critically important fields of research in the
coming months.

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.04.17.20061440v1.full.pdf
Javisst, det är klart att man måste titta mer på det men studien visar ju att man utvecklar en immunitet utöver antikroppar.

Att man sedan kan bli infekterad av ett muterat virus är ju klart.
Citera
2020-05-07, 17:59
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sukp
Har jag sagt att landet är skit? Jag trivs här. Du har blandat dig i en diskussion som du inte verkar veta vad den handlar om.

Diskussionen som du lade dig i handlade om att en användare tyckte Italien låg 20 år före Sverige - vilket den baserat på att området kring Comosjön är representativt för landet, när det i själva verket är ett område för eliten.

Fakta är att landet är underutvecklat inom många områden och det är mer eller mindre konstant politiskt kaos.
Du svarar på din egna fråga (se fetning).

Underutvecklat? Hur då? Saknas det el? Vatten? Vägar? Flygplatser? Hamnar? Industrier? IT? Sjukvård? Tandläkare? Butiker? Bor man i hyddor med jordgolv och halmtak?

Sen var det det där med ”arabland” som jag uppfattade som nervärderande, men det kanske var menat som en hyllning..?

Politiskt kaos? Det är det på flera ställen, t ex i Sverige (vilket jag antar du jämför med ...), allraminst sen SD kom in och rörde om i grytan.
(Är varken SDare eller SD-hatare.)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Det är inget som helst bevis på immunitet, precis som antikroppar mot HIV inte är ett bevis på immunitet mot HIV.
HIV tillhör en helt annan typ av virus.
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Frågeställning

Vi vet att viruset behöver en levande cell för att föröka sig. Hur är det med hönsägg, består det av levande celler som skulle kunna infekteras om äggplockaren är infekterad??
Citera
2020-05-07, 18:02
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Jag oroar mig inte längre. Jag har gett upp.

Tycker jag inte du ska göra. Kollade du ens länken? Den svarta "ormen" visar medelvärdet på 7 dagar och den visar tydligt att vi går nedåt i dödsfall och att det var mkt värre bara för en vecka sedan.

Klart det tar tid, men om några månader kommer du inte minnas att det kanske tog nån vecka extra tills det var rätt få dödsfall. Var samma för Italien och Iran t ex som båda har rätt låga dödsfall nu jämfört med vad de hade en tid.

Vi fixar detta!
Citera
2020-05-07, 18:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Tycker dödssiffrorna gör att man tappar allt mod. Det går ju inte ner och man blir mer och mer deprimerad för varje nedslående dag.

Va? Saknar du förmåga att läsa av enkla diagram?

Det går tydligt ner sen ganska länge, men totala antalet döda kommer aldrig nånsin gå ner, varken i Sverige eller nåt annat land. Det skulle krävs att döda återuppstår, berätta för oss var du sett det ske?
Citera
2020-05-07, 18:05
Medlem
Va fan är det för fel på de ansvariga på många äldreboenden? Lyssnade just på radio om Fruängsgårdens äldreboende i Stockholm där det varit rena massdöden. Ändå har anhöriga inte blivit informerade om hur illa det är. Chefen säger ungefär ”Jag vet inte vad det gagnar att man gör det. Det kanske mer sprider oro än fakta...” Jaha?!? Men det är ju fakta din xxxxxxx Vad konstigt att de blir oroliga?!? Vill hon inte veta om hennes anhöriga exempelvis befinner sig ovetande vid en vulkan som andra vet är på väg att få ett utbrott? Det verkar vara någon jävla sjukdom som allt som har med vård att göra lider av - att inte säga sanningen. I detta fall beror det säkert på pengar (gissar att boendet är privat) och då ska väl allt se bra ut utåt och man anpassar sig till det och inte verkligheten. En läkare uttalade sig att det var för jävligt och att anhöriga måste få avgöra om de vill hämta hem sina släktingar för att skydda dem från att bli smittade. Jag blir förbannad - de äldre är ju som inlåsta i en dödsfälla utan att kunna ta sig därifrån!

Har själv en släkting på ett äldreboende, just där har de dock varit ärliga från början - självklart finns smittan där (antar att deb finns överallt nu).
Citera
2020-05-07, 18:05
Medlem
Imnshos avatar
Hur är läget nu när det gäller spridning och dödsfall? Tycker det är svårt att få en riktig bedömning av läget.

Har vi nått en platåfas, och att vi t.o.m. är förbi? I Stockholm vs övriga delen av landet? Gällande dödsfall? Gällande smittade?

Hur många är smittade enligt modellerna? Läste tidigare nåt om att 30% skulle vara smittade i Sthlm i början av maj, stämmer det? Hur är det i övriga landet?

Många frågor men få svar.

Kanske behöver vi nån till kändis som offrar sitt liv i flockimmunitetens tjänst, precis som Alsing. Lasse Kronér mådde ju tjyvtjockt här om dagen, kanske är han nästa man att åka in i kuvösen och sedan logga in hos Sankte Per.
Citera
2020-05-07, 18:06
Medlem
Löfven vill tillsätta coronakommission när krisen är över. SVT
Citera
2020-05-07, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Du svarar på din egna fråga (se fetning).

Underutvecklat? Hur då? Saknas det el? Vatten? Vägar? Flygplatser? Hamnar? Industrier? IT? Sjukvård? Tandläkare? Butiker? Bor man i hyddor med jordgolv och halmtak?

Sen var det det där med ”arabland” som jag uppfattade som nervärderande, men det kanske var menat som en hyllning..?

Politiskt kaos? Det är det på flera ställen, t ex i Sverige (vilket jag antar du jämför med ...), allraminst sen SD kom in och rörde om i grytan.
(Är varken SDare eller SD-hatare.)

Antar att du försöker vara rolig genom dina missförstånd, alternativt har du läs- och skrivsvårigheter när du konstant missförstår eller tolkar inte sådant som inte skrivits. Landet är inte rakt igenom skit för att det är underutvecklat - det ligger utvecklingsmässigt runt 20 år efter Sverige, men det innebär inte att Sverige var skit för 20 år sedan eller Italien är det idag.

Södra Italien är som ett arabland och där bor inte jag, av just den anledningen.

Sveriges politiska kaos är ingenting jämfört med Italiens. Det regerande partiet har en komiker som partiledare. Säger en hel del.
Citera
2020-05-07, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Tror inte riktigt på InfoWars som källa. InfoWars ser konspirationer i varje gathörn och också här naturligtvis.

New York Times?

Citat:
A New Coronavirus Threat to Children
Here’s what we know about the mysterious and frightening ailment that doctors are seeing in a small but growing number of very young Covid-19 patients.

https://www.nytimes.com/2020/05/06/health/kawasaki-disease-covid-coronavirus-children.html?utm_medium=email&utm_source=Campaign Monitor_Editorial&utm_campaign=LNCH%20%2020200507% 20%20%20SM+CID_49f949ce7343e239bf511a16ff81810f
Citera
2020-05-07, 18:08
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blygdben
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Har man som patient något att säga till om när det gäller vilka vårdinsatser som ska göras tro?
Kan man skriva ett brev där det står att man inte vill ha livsuppehållande åtgärder eller är det endast läkare och anhöriga som har sista ordet?
Jag antar att man som patient inte har något att säga till om. Det skulle möjligtsvis klassas som aktiv dödshjälp isåfall.
Om inte Sverige är HELT annorlunda än alla andra utvecklade länder i väst så har man som myndig och tillräknelig patient generellt alltid rätt att vägra vård.

Om man är orolig över något speciellt är det alltid bra att diskutera det med vårdpersonal. Ännu bättre om man kan göra det innan det blir aktuellt.
Man kan också skriva ett "vårdtestamente" eller "vårdvilja" (vet inte vad terminologin är i Sverige och googla kan ni göra själva). Och dylika kan vara ganska så specifika om man vill. Det är också bra att berätta för anhöriga hur man ser på saker.

Och man kan alltid ändra sig.

Tidigare i pandemi-förloppet var jag ganska negativt inställd till respiratorvård för egen del (jag hade tittat på statistiken och läst en del om PICS, som avhandlats i tråden det senaste dygnet) - allt annat, ja tack!, men inte respirator.
Nu börjar kunskapen om hur man respiratorvårdar CoVID19 bli bättre, så jag börjar ompröva min inställning en liten smula.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in