Citat:
Ursprungligen postat av
Blygdben
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Har man som patient något att säga till om när det gäller vilka vårdinsatser som ska göras tro?
Kan man skriva ett brev där det står att man inte vill ha livsuppehållande åtgärder eller är det endast läkare och anhöriga som har sista ordet?
Jag antar att man som patient inte har något att säga till om. Det skulle möjligtsvis klassas som aktiv dödshjälp isåfall.
Om inte Sverige är HELT annorlunda än alla andra utvecklade länder i väst så har man som myndig och tillräknelig patient generellt alltid rätt att vägra vård.
Om man är orolig över något speciellt är det alltid bra att diskutera det med vårdpersonal. Ännu bättre om man kan göra det innan det blir aktuellt.
Man kan också skriva ett "vårdtestamente" eller "vårdvilja" (vet inte vad terminologin är i Sverige och googla kan ni göra själva). Och dylika kan vara ganska så specifika om man vill. Det är också bra att berätta för anhöriga hur man ser på saker.
Och man kan alltid ändra sig.
Tidigare i pandemi-förloppet var jag ganska negativt inställd till respiratorvård för egen del (jag hade tittat på statistiken och läst en del om PICS, som avhandlats i tråden det senaste dygnet) - allt annat, ja tack!, men inte respirator.
Nu börjar kunskapen om hur man respiratorvårdar CoVID19 bli bättre, så jag börjar ompröva min inställning en liten smula.