2020-05-07, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Han känns annars som en typisk akademiker som halkat in på den linje som ger mest medial uppmärksamhet - fatalism.

Det är ungefär som forskare som år efter år hävdar att jorden kan gå under inom 10 år p.g.a. växthuseffekten, samtidigt som alla seriösa forskare inom fältet inkl. IPCC pratar om tidsrymder på hundratals år, och mer överblickbara konsekvenser.

Ferguson har ju konsekvent räknat med 10-1000 gånger för många döda i varenda sjukdom sedan millenieskiftet. När felet alltid drar åt samma håll, då är det dags att börja fundera på om felet ligger någon annanstans.

Eftersom så många skulle dö i Corona i hans egna land enligt honom själv, då borde det betraktas som en försvårande omständighet att han sen medveten om detta struntade fullständigt i huruvida han och hans agerande bidrog till flera smittade.

Jag hoppas på en stor medial uppmärksamhet kring hans nonchalanta och egoistiska attityd. Och att han kan titta i stjärnorna för mer bidrag till sin "forskning" som inte tycks vara vatten värd.
Citera
2020-05-07, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Dödsprocenten i Sverige eller dödsprocenten i Stockholm?
Dödsprocenten i Lombardiet eller dödsprocenten i Italien?

Dödsprocenten i sverige.
Citera
2020-05-07, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jo.

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.04.17.20061440v1.full.pdf

Det är inget som helst bevis på immunitet, precis som antikroppar mot HIV inte är ett bevis på immunitet mot HIV.
Citera
2020-05-07, 10:04
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vadharjag
Det händer alla. Det var en läkare som pratade om det på tv innan allt drog igång. Däremot hjälper det nog inte att Corona kräver 2-3 veckors behandling mot brukligt 3-5 dagar.

Respirator patienterna i Sverige blir dock väckta en gång om dagen för att man skall kunna kolla om de helt/eller delvis kan andas utan respirator. Sedan hjälper det nog inte mot mardrömmarna att personalen bär full skyddsutrustning och skulle därmed kunna tas för aliens av en förvirrad och omtöcknad respiratorpatient.
Citera
2020-05-07, 10:04
Medlem
crisscrosss avatar
En lite mer sansad bild av mask eller inte och dilemmat mellan försiktighetsprincip och effektivitetsprincip:
https://theconversation.com/coronavirus-why-you-need-to-wear-a-face-mask-in-france-but-not-in-the-uk-137856
Citera
2020-05-07, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Mer eller mindre direkt proportionellt till andel Mena-invandrare skulle jag säga.
Vi vet ju att de är otroligt överrepresenterade i alla länder (och även bland sjukvårdpersonal som presenterades i en rapport från UK), lockdown eller inte spelar ingen roll.

Kanske, men då borde det innebära att mörkertalet kring döda i covid19 i deras länder borde vara extremt hög. Sedan har alla länder i väst en massa importerade människor ifrån mena, sverige är inte ensam med det.
Citera
2020-05-07, 10:07
Medlem
t.bundys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Men har jag fel i att en mildare variant av viruset nu sprids än det som tog död på så många i Italien?

Och har jag fel i att man på Island hittat flera olika mutationer av viruset?

Är det då inte rimligt anta att Sverige fått en mildare variant? Eller ska man anta att alla varianter är lika dödliga förutom en som är mildare?

Sen säger jag inte att hela Sverige fick en mild variant. Det verkar ju som att den aggressiva varianten kom från Italien till Stockholm där den rätt snabbt tog död på en massa. Det var också någon by, Högsjö, där flera dog, inklusive två i samma familj. Folk säger det är en tillfällighet, men det verkar ju konstigt att det smittats så många i Högsjö och att Skåne klarat sig. Det är inte så att man fått rulla ut äldre och kasta dem i massgravar.

Ja, jag tror Sverige delvis hade tur i att viruset muterade och blev mindre dödligt än vad det var i Italien. Nästa gång har vi kanske inte samma tur.

Och ändå har nästan inte jävel dött här?

What? Vad skriker alla som vill ha massmord om? Det dör en skvätt mer än vanligt. ja, statistik är densamma.
Citera
2020-05-07, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av assurbanipal999
Hur fan ska man kunna lita på att siffror som presenteras varje dag kan ge en rättvis bild av trend nedåt eller uppåt?

Det går givetvis inte.....jag inväntar i lugn och ro SCB's statistik över totalt antal avlidna, och jämför den med tidigare år, och gör man den jämförelsen vid årets slut, får man en uppfattning om "överdödligheten i år. Jag tror på en ganska låg siffra vid det tillfället, ett par/max 5000, och har argument för det.
Citera
2020-05-07, 10:10
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Kanske, men då borde det innebära att mörkertalet kring döda i covid19 i deras länder borde vara extremt hög. Sedan har alla länder i väst en massa importerade människor ifrån mena, sverige är inte ensam med det.
Nä vi är inte ensamma men jämför dödstalen i Norden jämfört med antal invandrare i varje land så blir det ganska slående (kan naturligtvis vara en slump och inte bero på det men jag tror att det gör det)
Citera
2020-05-07, 10:12
Medlem
Den inofficiella överdödligheten i lockdown-länderna drar ifrån. Sverige är fortfarande världsbäst på att räkna döda i COVID-19:

https://www.nytimes.com/interactive/2020/04/21/world/coronavirus-missing-deaths.html

Belgien har ganska bra koll på sina siffror. Eller om det är för att Belgien (till skillnad från Sverige) är väldigt frikostiga med att räkna döda som COVID-19, även när det inte är bekräftat, så deras officiella siffra kan ju även råka inkludera döda utan COVID-19.

Den som yrar om att Sverige snart går om Holland i antal döda/1M kan gå och lägga sig. Hollands överdödlighet är egentligen 100% högre än de officiella siffrorna.

Det är bara ett fåtal länder som har bra koll på sina siffror, inkl. Tyskland och våra Nordiska grannar. Men där är det svårt att bedöma kvaliten, eftersom de har så marginellt få dödsfall i COVID-19 att de har underdödlighet nu när alla sitter inne och glor på Netflix och gösslar sin diabetes.

Länder som sannolikt egentligen ska ligga ovanför eller jämsides med Sverige på topplistan inkluderar Schweiz, Irland, USA och Ecuador. Den här listan är bara ett mindre urval länder och städer. När det här är över, och siffror för överdödligheten trillar in vid slutet av året, så kommer inte Sverige att vara ens i närheten av toppen.
Senast redigerad av aw 2020-05-07 kl. 10:20.
Citera
2020-05-07, 10:13
Medlem
t.bundys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Det går givetvis inte.....jag inväntar i lugn och ro SCB's statistik över totalt antal avlidna, och jämför den med tidigare år, och gör man den jämförelsen vid årets slut, får man en uppfattning om "överdödligheten i år. Jag tror på en ganska låg siffra vid det tillfället, ett par/max 5000, och har argument för det.

Hade 100 000 i Sverige dött så hade det varit en brakskit i rymden på gränsen till att man bör vara orolig? så 3 papp? är svenska folket riktigt riktig i skallen? nej.
Citera
2020-05-07, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Exakt. Att det blir enstaka med 30 dagars fördröjning handlar ju om att man kollar i dödsregistret om nån dör inom 30 dagar efter diagnos, vilket man också förklarat öppet.

Ja och så "effektivt" system har i princip inget annat land. I de flesta länder så har de andra system, så som att läkaren måste ringa in det, och/eller det räcker inte med att de har covid19 för det ska registreras som dödsorsaken utan man kanske anser att lunginflammation är dödsorsaken etc. Det lär också finns bra många fler som dör hemma utomlands, i synnerhet utanför väst.

Frågan är om sverige inte överrapporterar. Många av de som har covid19 och dör, skulle ha dött hursomhelst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in