2020-05-07, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Så siffrorna är ren lögn som redovisas varje dag på presskonferensen? Och att tjeckerna ljuger om sina?
Berätta, vad är det för fel på dig?

Länder rapportera in väldigt annorlunda, det är ett fakta. Vilket gör den statistiken helt opålitlig. Annars får du förklara varför sverige skulle ha en högre dödsprocent än många andra, vilket du inte kan. Sverige är nog ett av få länder som faktiskt rapporterar in någorlunda pålitliga siffror. Det handlar inte om ljuga, det handlar om en rad andra faktorer, så som att de flesta länder bara registrera de som dör på sjukhus och då måste läkaren ringa in det, och vissa anger dödsorsaken som lunginflammation etc.

https://www.nytimes.com/interactive/2020/04/21/world/coronavirus-missing-deaths.html

Här har du en liten förtitt på mörkertalet kring de döda olika länder.

Sverige har en överdödlighet på 24%, UK 65%.
Citera
2020-05-07, 17:18
Medlem
Soterns avatar
Tycker dödssiffrorna gör att man tappar allt mod. Det går ju inte ner och man blir mer och mer deprimerad för varje nedslående dag.
Citera
2020-05-07, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Tycker dödssiffrorna gör att man tappar allt mod. Det går ju inte ner och man blir mer och mer deprimerad för varje nedslående dag.

Då tittar du inte tillräckligt noga.
Citera
2020-05-07, 17:19
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Sverige drar ifrån ytterligare:

https://ourworldindata.org/grapher/total-covid-deaths-per-million?tab=chart&year=2020-05-04&time=2020-03-12..&country=Europe+SWE+USA+OWID_WRL

Häja svärje!

Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
https://ourworldindata.org/grapher/total-covid-deaths-per-million?tab=chart&year=2020-05-04&time=2020-03-12..&country=SWE+SMR+BEL+ESP+ITA

Ja fan det ser bättre och bättre ut

Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel

Sedär, en till som gillar att jämföra sig med dom som är sämst i klassen. Säkert en framgångsrik samhällsmedborgare.

Lurar ingen utom möjligtvis dig själv.

Ja för att sätta Sverige i jämförelse med ett av världens största länder plus hela världen tillsammans plus hela Europa tillsammans ör ju jävligt relevant... Lurar tyvärr många...
Citera
2020-05-07, 17:20
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvantskallen
Tyvärr måste jag säga emot dig där. Min nu mera avlidne mor, död i lungcancer, hamnade på ett kommunalt korttids/äldreboende pga av platsbrist på regionsjukhuset. Hon var i ett palliativt skede och skulle naturligtvis ha legat inne på en palliativ avdelning men trots familjens protester så skickades hon dit. Under de ca två dygn hon befann sig där så fick hon varken morfin, syrgas eller annan viktig medicin (det var semestertid, personalen som jobbade saknade delegation samt att det bara fanns en sköterska som rullade runt på flera boenden och hade svårt att hinna med).
Förutom ångesten hon upplevde (hon var klar i huvudet) så hade hon svåra smärtor och hennes tillstånd försämrades mycket snabbt. Andra dygnet fick familjen ringa efter en ambulans som i ilfart körde henne till sjukhuset igen där hon lades in på en palliativ avdelning. Hon avled 3 dagar senare.

Vi vill gärna tro att den svenska äldrevården är god men verkligheten är en annan.
Detta hände innan Coronapandemin så jag vågar knappt föreställa mig vilka tragedier som nu sker i tysthet på äldreboendena.

Vad tragiskt, beklagar verkligen!

Jag kan bara svara för hur det är på det boendet som jag arbetat. Vi skickar in covid-sjuka när de får svårigheter och blir så pass sjuka att det inte går att hantera med de resurser som finns på plats. Ett flertal av de gamla har vårdats på sjukhus och kommit tillbaka till vårdboendet. De flesta som kommit tillbaka har tillfrisknat.

De som varit så pass illa däran innan har, i samråd med anhöriga, fått en palliativ vård och somnat in på boendet. Jag kan tänka mig att det varierar mycket mellan olika boenden, kommunala/privata osv. Tyvärr handlar det även om vilken typ av ledning man har.
Citera
2020-05-07, 17:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Länder rapportera in väldigt annorlunda, det är ett fakta. Vilket gör den statistiken helt opålitlig. Annars får du förklara varför sverige skulle ha en högre dödsprocent än många andra, vilket du inte kan. Sverige är nog ett av få länder som faktiskt rapporterar in någorlunda pålitliga siffror. Det handlar inte om ljuga, det handlar om en rad andra faktorer, så som att de flesta länder bara registrera de som dör på sjukhus och då måste läkaren ringa in det, och vissa anger dödsorsaken som lunginflammation etc.

https://www.nytimes.com/interactive/2020/04/21/world/coronavirus-missing-deaths.html

Här har du en liten förtitt på mörkertalet kring de döda olika länder.

Sverige har en överdödlighet på 24%, UK 65%.

Igen, påstår du att FHM ljuger?
Citera
2020-05-07, 17:21
Medlem
Aktiva rökare en aning skyddade enligt denna mastodontstudie från UK. Största som genomförts så här långt enligt dem själva.

We found some evidence of increased
risks in former smokers. In current smokers
there was a slight protective effect, which
was removed when fully adjusted for
ethnicity. The risks
associated with
smoking have been disputed, with
increased risks initially reported, but some
more recent reports finding that smokers
are underrepresented in those with
more severe disease, and a potential protective
mechanism for nicotine has been
suggested
9,49: smoking prevalence was
lower than expected among hospitalised
patients in China, France and the USA.

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.05.06.20092999v1.full.pdf+html
Citera
2020-05-07, 17:22
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern

Italien låg på en platå i flera veckor med fall och döda innan det börjar vända nedåt. Men jag håller med, man vill ju så klart att det ska vända snabbare.
Citera
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Jag har inte sett äldrevården hantering av corona, men jag jobbar själv på två coronaavdelningar, där säkerhet och rutiner är minst sagt bristfälliga. Om inte ens coronavården på sjukhus är tajt, hur ska man begära att de eftersatta äldreboendena ska fungera? Det slarvas väl och skarvas överallt.

Ja, när det gäller timvikarier så har det slarvats rejält. Det är ledningens ansvar att se till att säkerställa bemanning och kohortvård, och tyvärr var äldreomsorgen redan innan i en kris.
Citera
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Ja för att sätta Sverige i jämförelse med ett av världens största länder plus hela världen tillsammans plus hela Europa tillsammans ör ju jävligt relevant... Lurar tyvärr många...

Jag jämför med genomsnittet i USA, Europa samt hela världen.

Vågar påstå att det är jävligt relevant.
Citera
2020-05-07, 17:23
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Decemberregn
Ja, alltså jag hade lite dålig koll på siffrorna, men det är över hundra iaf, men "increasing number" är förekommande i rapporterna. Skrapade ihop några artiklar.

www.vrt.be 30 april
"Crisis centre responds to Kawasaki disease concerns - several cases in Belgium in recent DAYS"

Connexion 30 april
"France warns of child illness that may be Covid-linked"

25 bekräftade fall i Parisområdet som behövde sjukhusvård - under de två senaste veckorna

Cnn 7 maj
"Dozens more children hospitalized in New York with rare symptoms"

Ur artikeln: 64 children hospitalized in New York.

Busniess insider 6 maj
"What to know about Kawasaki disease, a rare condition in children that doctors worry is linked to coronavirus"
Ur artikeln: Some 100 children in six European countries [...] have recently been hospitalized with symptoms that seemed similar to Kawasaki disease"

Det oroande i det hela är att fallen ökar, och detta under kort tid. Samtidigt som en väldigt låg procent av befolkningarna faktiskt haft/har Covid-19, (om nu denna "nya" sjukdom har koppling med coronaviruset)

Länk: https://www.theguardian.com/society/2020/apr/29/more-cases-of-rare-syndrome-in-children-reported-globally
Citera
2020-05-07, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Din läsförståelse är under all kritik. Jag skrev att de fattiga regionerna i Italien har klarat sig bättre än rika Lombardiet.

Jag bor i Uppsala. Mina erfarenheter av norra Italien består av alperna, Como-sjön och Milano... Kanske är missvisande? Men jag tycker bilarna är nyare och dyrare, villorna större och exklusivare. Sverige är så torftigt i jämförelse. Men de ekonomiska klyftorna kanske är större där?

Ahh sorry. Missförstod.
Ja. Jag tror att fattigdom påverkar väldigt mycket i detta.
På flera sätt. Allt från hur man bor och lever. Till sämre hälsa mm
Och vad jag vet om är Italien är att det finns enorma klyftor mellan rika och fattiga. Och Italien har en ganska så hög andel fattiga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in