2020-05-07, 02:49
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svepps
Jag tror att det är anledningen till att man uppmanas att inte använda munskydd; det finns inga munskydd (vården har fått gå utan) och det är pinsamt att erkänna att det faktiskt är livsviktigt att använda munskydd. Att det ska ge falsk trygghet, i call bs! Då tycker jag hellre att bordservering i barerna osar falsk trygghet.

Nej jag orkar inte lyssna mer på dessa människor som vill få oss tro att vi är idioter som inte kan sätta på och ta av oss munskydd. Jag kanske ska passa på och börja strunta i att använda tamponger också, man vet ju aldrig om man läcker ändå. Och för gudskull änvänd inga jävla barnbilstolar till barnen vi vet ju att det leder bara till att vi kör alldeles för fort och våra barn blir knarkare innan de hinner fylla 15 år.

Det är en styrka att kunna erkänna sina svagheter, fler borde lära sig det! Jag ser inte ner på någon som erkänner sina svagheter, tvärtom, kan jag hjälpa dig på något sätt att styrka dig? Det är starkt att erkänna att man inte kan allt - ingen kan det! Vi är en oerhört fin ras, på många sätt, men vi måste tänka om på andra. Stå på dig!
Citera
2020-05-07, 02:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cucciola
Det var i Sydkorea som hundratals personer testade falskt på ett andra Covid 19 test som visade att de återsmittats istället för som sanningen var att det var dött virus som gav falskt resultat. Detta medförde en himla massa oro kring att viruset kunde återaktiverats eller att man inte skulle bli immun. Så Sydkoreas testande har inte fungerat helt perfekt.
Men det är ett högteknologiskt land som har egen tillverkning av testkit och det har inte Sverige. Efterfrågan på testkit har lett till brist som även Sverige drabbats av tills nu när jag tror att man har en större testkapacitet.

Som sagt, sverige har testat mer per capita än vad sydkorea har gjort. PÅ slutet nu så har vi testat mellan 4-5 gånger mer än vad de har gjort.
Citera
2020-05-07, 02:52
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DEF1
Information från 2018. Gemensam virusforskning Sverige - Kina. Undrar hur det gått och var exakt de forskat?

https://uu.se/nyheter-press/nyheter/artikel/?id=10010&typ=artikel

"Start för treårigt projekt
Nu startar nu ett treårigt projekt, i samarbete med ett nationellt institut för kontroll och förebyggande av överförbara sjukdomar i Kina.... Forskarna kommer att leta efter nya smittämnen i både Kina och Sverige, i olika miljöer samt vid olika tidpunkter... .

–... Vi kommer att leta efter okända och kända virus och bakterier hos fladdermöss, gnagare, fästingar och myggor, berättar Åke Lundkvist."

Det känns ju rent spontant som man har en snabel rakt in i det senaste, var tog det samarbetet vägen?
Citera
2020-05-07, 02:59
Moderator
Chantres avatar
Skåne går sin egen väg.

Citat:
Kommuninvånare i Staffanstorp uppmanas av kommunstyrelsens ordförande Christian Sonesson (M) att använda Covid-19 appen som lanserats i Sverige av forskare från Lunds universitet.
Citat:
Enligt Sonesson vill Staffanstorps kommun stötta forskningsprojektet vid Lunds Universitet och bli pilotkommun i landet att använda geografiskt dataunderlag från appen Covid Symptom Tracker i syfte att ta väl underbyggda beslut.
https://www.skd.se/2020/05/06/invanare-uppmanas-anvanda-covid-19-appen/

Känns som att FHM vill ha koll på alla uppgifter själva och portionerar ut valda delar till folket.

Citat:
Men appen är inget för Folkhälsomyndigheten just nu, enligt ett tidigare uttalande från statsepidemiolog Anders Tegnell till SVT. Där säger han att han inte vet vilket mervärde det skulle kunna ge för hur spridningen ser ut. Folkhälsomyndigheten har bra data på plats, gör egna undersökningar med provtagningar och stora studier med slumpmässigt utvalda delar av befolkningen.
Citera
2020-05-07, 03:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det känns ju rent spontant som man har en snabel rakt in i det senaste, var tog det samarbetet vägen?
Ja det kan man verkligen undra.
Har Googlat men hittar inget nytt om forskningen. Den är väl inte klar då?
Citera
2020-05-07, 03:11
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DEF1
Ja det kan man verkligen undra.
Har Googlat men hittar inget nytt om forskningen. Den är väl inte klar då?

Ja jag vet inte. Det är möjligt, men låter helt galet. Hur mycket pengar har man pumpat in i detta?
Citera
2020-05-07, 03:37
Medlem
FejkEmrans avatar
Alla som säger att vi inte har yttrandefrihet i Sverige https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kJVKAB/tre-ryska-lakare-har-mystiskt-fallit-fran-fonster Kul att "ramla" ut från fönster för att man skriver på sociala medier. Misstänker att det inte var särskilt grova inlägg heller. Att kritisera sitt land gör nog majoriteten av alla medborgare i världen nu under pandemin.
Citera
2020-05-07, 03:58
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Ahh, tänkte inte på det. Tack, nu vet jag!
Då var det ändå inte som jag trodde att FHM fingerar siffror för att blidka folk och fä.

Intressant, Västra Götaland har t.ex en kritisk situation vad gäller narkosmedel, i alla fall i vissa delar av regionen. Men man verkar lyckas med att hanka sig fram än så längre.

Bra att veta är att Worldometer nu börjat med 7 dagars rörligt medelvärde för de olika länderna vad gäller officiella fall och dödsfall.
Sverige har en nedåtgående trend både vad gäller officiell bekräftade fall och dödsfall, även om det går långsammare än i många lockdown länder. UK, som lyckas göra nästan allt fel, har iof en klar nedgång i antalet dödsfall, men inte beträffande officiellt rapporterade fall.
Dessutom kan man nu se hur situationen ser ut även på county nivå i vissa delstater i USA.
Citera
2020-05-07, 05:07
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Man har sett att 83 procent i en kohort hade utvecklat CD4+-celler efter infektion:

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.04.17.20061440v1.full.pdf

However, the durability of neutralizing antibody responses
188 against SARS-CoV-2 currently remains unknown. Antibodies against HCoV can wane within
189 months after infection, although HCoV re-infection is accompanied by low-level and shortlived virus shedding with only mild symptoms of short duration12 190 pointing towards residual
191 immunity. Cellular immunity has not yet been studied in this context. The extent to which and
192 how SARS-CoV-2 specific humoral or cellular immunity mediates durable protection against
193 reinfection is unknown
but will be one of the critically important fields of research in the
coming months.

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.04.17.20061440v1.full.pdf
Citera
2020-05-07, 05:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cucciola
ag tycker också att det är skrämmande med Covid 19 och undrar hur allt ska gå, men jag tycker inte att FHM eller regeringen har gjort ett dåligt jobb. Om lång tid när pandemin ebbat ut är det lättare att utvärdera vad man kunde gjort bättre, men det kommer alla länder att göra.

Regeringen och FHM har väl inte gjort något jobb alls egentligen. Löfven har gått och gömt sig och Tegnell svarar alltid a det inte finns något vi kan eller bör göra.

Smittan ska aldrig komma till Sverige
smittan sprids inte från människa till människa
symtomfria smittar inte
barn smittar inte
munskydd hjälper inte
osv

Allt har hela tiden gått ut på att vi inte behöver göra något eller inte kan göra något.
Citera
2020-05-07, 06:24
Medlem
Lyssnar på P1 morgon och blir full i skratt. Först berättar de att Sverige inte hjälper andra EU-länder. Någon minut senare blir det att EU-länder inte hjälper varandra medan ärkefienderna israeler och palestinier samarbetar.

Alltfler länder i Europa hjälper varandra med skyddsutrustning och vård av corona-patienter. Men Sverige bidrar inte, visar en granskning som Ekot gjort.

Sverige sticker alltså ut. Men på en lista finns Sverige ändå med: Sverige är ett av 18 EU-länder som hjälpt till att flyga hem strandsatta EU-medborgare från utlandet, 1 500 hittills från bland annat Chile, Peru och Tunisien.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7467811
Citera
2020-05-07, 06:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valsu
Jag läste några av hans "arbeten". Det verkar mer vara skolpresentationer av andras forskning, mer än att det skulle vara resultat av hans egen forskning.
De fält han presenterar har heller ingen relevans till mikrobiologi, infektionssjukdomar och epidemiologi.
Och han den andra snubben i videon har tydligen endast gått en teaterutbildning.

Tror att du har att göra med en s.k "uppmärksamhetssökande individ", mer än att han skulle vara en expert.
Han är definitivt intelligent men han läser från ett manus. Studera hur hans ögon rör sig till hans högra sida.
Han har slängt in några vetenskapliga namn på receptor som t.ex ACE-2, men verkar för övrigt inte ha någon detaljkunskap eller vidare detaljer om vilka mekanismer som skulle göra viruset till luftburet HIV. Han gör en egen tolkning av fynd av läkare/forskare, men är inte läkare eller forskare själv.

Bästa titeln han kan få är väl "influencer" eller nyhetsdiskuterare. De behövs väl de med antar jag.

Vilken av dem menar du? Stefan till vänster i bild är filosof och har ingen medicinsk utbildning. Om du menar "experten" till höger så har han en PhD i ett helt annat ämne så han bör kunna läsa vetenskapliga rapporter. Han har just påbörjat en läkarutbildning/medicinsk utbildning och folk med lite kunskap bör man kanske lyssna på med viss skepsis samtidigt som de kommer in med ett öppet sinnelag och ännu inte har blivit indoktrinerade av det akademiska etablissemanget.

Annan källa är t.ex denne "red pill machine gun". Mycket intressant person, kandiderar till Senaten. https://youtu.be/5I46oFxp5L0
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in