2020-05-07, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Jag tror mera att det var en olycka att viruset spreds i Kina och Wuhan. Troligast genom någon från labbet där. Kineserna hade väl aningar om att viruset var farligt men kanske inte HUR farligt, Viruset kanske bara förvarades där bland många andra och det skedde någon form av forskning på det.

När det kom fram att viruset var ute så tog partiet till storsläggan för att med alla medel stoppa dess framfart. Partitopparna tog över provinsens ganska lama försök att stoppa viruset och det var då det verkligen blev några vettiga åtgärder..men då var det redan utanför landets gränser.

Det kan sedan ha spritts av en anställd som inte följt säkerhetsrutinerna och som startat smittan.
Forskare reser en del och det kan vara förklaringen till spridningen.

En annan teori kan vara att någon anställd medvetet släppt ut viruset i rent missnöje över sin regering och landets politik. Inte heller det är någon extrem högoddsare.

Att Kina som stormakt planerat att släppa ut viruset och rasera världen och dess ekonomier är betydligt mer osannorlikt och väldigt ologiskt.

Du kan nog ha rätt i det. Men det känns ju ganska troligt att de i Kina på något vis i varje fall kände till tidigt hur farligt viruset var. För att veta det behöver man kanske vara medveten om vilket virus det handlar om och vilken skada det kan orsaka. Något som ingen i Europa eller USA verkade fatta - detta trots att de faktiskt blev varnade av Kina! Så jo olycka känns troligare...
Citera
2020-05-07, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Skönt att se att någon annan är inne på samma spår som jag. Kanske kunde kungahuset våga besöka sjukhusen men som det verkar vill de absolut inte göra detta.
Detta eftersom de inte vill bli smittade.
Ingen i media har tagit upp detta under pandemin att kungahuset gömmer sig precis som kungahusen gjorde under pesten på medeltiden.
Vi förtjänar ett bättre kungahus!

Med tanke på att både kungen och drottningen är 70+ så skall de inte ut och springa bland sjuka.

Prinsessan Sofia hjälper dock till i vården https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jdEjjz/prinsessan-sofia-redo-att-hjalpa-till-i-varden
Citera
2020-05-07, 23:03
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Tanzania och Sverige kör samma strategi.
Tanzania’s gamble: Anatomy of a totally novel coronavirus response
Today, 12:04 PM
Source: https://africanarguments.org/2020/05...irus-response/

Tanzania’s gamble: Anatomy of a totally novel coronavirus response
By Ben Taylor
May 7, 2020
In contrast to most leaders, Magufuli’s main strategies are to limit information, treat fear as the main threat, and keep the economy running.

Chapter One of Tanzania’s experience with the COVID-19 pandemic came to an end in late April. The second half of that month had seen the number of confirmed cases rise to 480, up sharply from the 32 in mid-month. As I wrote at the time, the chance for early containment looked like it had already passed us by.

President John Magufuli had opted not to listen to the global scientific advice. Instead, he had put his trust – and the lives of millions – in the hands of God. And in some odd (and potentially dangerous) “scientific” thinking of his own. And in the belief, shared by some experts, that locking down cities such as Dar es Salaam might do more harm than good.

That was Chapter One. Chapter Two is now being written. And it is being written in the dark...

Spoiler alert. Inom en kort framtid kommer majoriteten av länderna ha samma strategi som Sverige. Men lite senare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Funderar på en sak. Hur långt tycker ni ett land ska gå för att skydda sina äldre äldre och multisjuka?

Jag vill tydligt säga att jag tycker dom ska skyddas men vill veta hur ni tänker.

Ska hela landet stängas och befolkningen sättas i karantän för att skydda våra äldre äldre t.ex?

Tänker mig själv när jag är 80 år. Jag vettefan om jag skulle vela att landet stängs ner och yngre får lida på grund av mina risker. Och jag har personligen hört några äldre människor resonera på samma sätt.

Vad tycker ni?

Då kanske vi ska införa nackskott på pensionsdagen lika gärna? Eller om de som inte vill bidra till samhällets skydd kanske skulle erbjudas aktiv dödshjälp så slipper de eventuellt vara samhället till last framöver och de sparar resurser och ger alla "yngre" mindre utgifter och problem framöver.

Idiot.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av termozen
Rysslands medellivslängd bland män, där det är mest dödlighet, är ju också ynka 62.
Fäjk njus.

Citat:
The Putin Effect: Russian life expectancy surges to 74 years
https://www.awaragroup.com/blog/russian-life-expectancy-surges-to-74-years/
Citera
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
En raserad ekonomi leder till försämrade möjligheter att arbeta förebyggande, hälsobefrämjande, botande och livsräddande under lång tid och kan ta död på många. Jag tycker att det är rimligt att död till följd av hårdare restriktioner räknas in i slutnotan för strategin man väljer och inte bara covid-död. Tycker du inte det?

Jag vet inte om du har sett Event201, det är en övning på många timmar men mycket lärofull om hur enbart ekonomin ska överleva för att rädda världen, finns på tuben och mycket intressant.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Så enligt dig är t.ex. Sydkorea, Kina och sydeuropa mästare på social distansering jämfört med Sverige?
Sorry, jag köper inte det.
Är det något land, som redan från början, har "social distansering" som normaltillstånd så är det väl Sverige.

Ja förnekarna blandar alltid korten.
När Italien var som värst hette det: "Vi kommer aldrig drabbas, för vi bor inte tillsammans med familjen, vi pussas inte, vi kramas inte, vi är social distansierade per default".

Och sen kom Spanien och man sa samma sak. Och sen kom andra och man sa samma sak.

Men nu är det omvänt.
Svenskar pussar och kramas hela tiden. De har hunnit flytta tillbaka till päron och plötsligt är de jättenära varandra när de träffar okända.

"Förnekarnas underbara värld"
Citera
2020-05-07, 23:04
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Då kanske vi ska införa nackskott på pensionsdagen lika gärna? Eller om de som inte vill bidra till samhällets skydd kanske skulle erbjudas aktiv dödshjälp så slipper de eventuellt vara samhället till last framöver och de sparar resurser och ger alla "yngre" mindre utgifter och problem framöver.

Idiot.

Öm tå? Nej jag tycker nackskott vore dåligt. Klart vi ska skydda våra äldre. Skriver jag ju i mitt inlägg om du läser det igen och andas.
Citera
2020-05-07, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Så du vidhåller att c:a 100 länder har fler döda än Sverige (om vi ska vara ett genomsnittsland)?!
Trots att du inte har något alls att backa upp detta med (eftersom det naturligtvis är helgalet).
Pinsamt att slänga ur sig sådana "tvärsäkra" dumheter.
Jaja ska lämna dig i fred nu.

Fattar du inte att det inte går att använda 200 länders data från exempelvis Worldometer? Alla rapporterar olika, alla befinner sig i olika faser i epidemin. Säger inget.
Citera
2020-05-07, 23:05
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Ny rapport: Viruset har muterat – till aggressivare variant.

Nya ”Spike D614G” – mer smittsamt än coronaviruset som först spreds från Wuhan

Forskare:
✓ ”Oroande”
✓ Johan Giesecke skeptisk
✓ Tegnell: Brist på data

De har den muterade i USA och vi hade den gamla i Sverige i februari. Tyvärr är mutationen i en gen (S) som är viktigt för antikropparna. I värsta fall så kommer det en ny våg som är mycket värre än den första. I bästa fall blir man immun mot båda och den nya ger en mildare sjukdom.

Jag fantasigissar att det inte har någon större betydelse.
Citera
2020-05-07, 23:05
Medlem
Pantheraduss avatar
Citat:
Dina siffror verkar lite kassa? 115 är väl maxsiffran i Sverige i antal döda på ett dygn. Avrundar du till 200 blir det lite väl häftigt.

Italiens högsta på ett dygn är 919.

115 x 6 = 690

Siffror dit och siffror hit. Helst vill man ju inte veta... Men Italien har nästan testat dubbelt så många per capita än Sverige.

Testar man fler, så får man fler som avlidit, av Covid 19?

Sverige testar 14 000 per 1 M och Italien 39 000 / 1 M.

Så hade Sverige testat lika mycket som Italien, så hade det varit fler som avlidit per dygn. Vi kommer troligen få se mer tillförlitlig statistik framöver... (Mortaliteten går ju att jämföra med tidigare år, och genomsnitt) Eller skall vi fråga krematorierna hur mycket extra jobb de har nu?
Citera
2020-05-07, 23:06
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Funderar på en sak. Hur långt tycker ni ett land ska gå för att skydda sina äldre äldre och multisjuka?

Jag vill tydligt säga att jag tycker dom ska skyddas men vill veta hur ni tänker.

Ska hela landet stängas och befolkningen sättas i karantän för att skydda våra äldre äldre t.ex?

Tänker mig själv när jag är 80 år. Jag vettefan om jag skulle vela att landet stängs ner och yngre får lida på grund av mina risker. Och jag har personligen hört några äldre människor resonera på samma sätt.

Vad tycker ni?

Orka. Det finns 230 länder du kan analysera redan nu. Se vilka länder som lyckats bäst med att skydda äldre och fråga vad dom gör.

Vi andra kan använda hjärnan för att gissa vad dom gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in