2020-05-07, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dolche
Det är ju just HIV resonemanget som blir relevant om man argumenterar "vänta och se", "låt naturen ha sin gång", "vi får väl se vad som händer". För hur hade det sett ut om vi resonerat så då?

Poängen är att när du inte vet utfallet, så bör du aggera försiktigt och anpassa dig. Bättre att aggera än att reagera.

Men vilka restriktioner förespråkades under HIV-epidemin/pandemin i Sverige. Jag kommer inte ihåg. Hjälp mig i detta.
Citera
2020-05-07, 11:02
Medlem
Merwinnas avatar
https://www.expressen.se/nyheter/kristersson-besoker-sin-sjuka-mamma/

Hemskt tråkigt för Kristersson och ännu mer för hans mamma... Men nu måste jag ändå säga, att en person med Kristerssons inkomst och ställning, borde ha kunnat vidta åtgärder tidigt för att skydda mamman, som en vanlig Svensson ofta inte kan. Som att ta hem mamman och anställa en eller flera privatsjuksköterskor.

Citat:
Ursprungligen postat av sno
Inte jag heller:

Du har fått kritik för att du delar en artikel från den ryska nyhetssajten RT, om Sveriges strategi . Varför delade du den?
Jag tog genast ner den och bad om ursäkt. Det var dåligt av mig att lägga ut något från den källan, även om artikelns innehåll var korrekt.
Svenska myndigheter varnar för att Ryssland kan utnyttja epidemin och splittra samhället. Bör inte du har bättre omdöme?
Jo, det var olämpligt. Men jag står fortfarande bakom innehållet.

:-o

Inte världens bästa omdöme hos denne professor Cecilia Söderberg-Nauclér - din nya idol..

Fast hon har rätt i sak om coronaepidemin. Och jag tycker även att hon har rätt i, att det inte spelar någon roll vilken typ av media man citerar, om själva faktainnehållet i just den artikeln stämmer. Det här är ju som när forum (alla andra utom Flashback) konsekvent plockar bort alla länkar till Nya Tider t.ex.. Fastän artiklarna är sanna och bara återger uppgifter som finns i offentliga handlingar (t.ex. om dömda gärningsmäns ursprung).
Citera
2020-05-07, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaback
Hållet inte med om att man klarat sig bättre i Lombardiet. Hur menar du då?

Sen så håller jag inte med om att Sverige är som ett U land jämfört med Lombardiet.
Kanske beror på var man bor i Sverige?

Du för gärna förklara hur du menar.

Din läsförståelse är under all kritik. Jag skrev att de fattiga regionerna i Italien har klarat sig bättre än rika Lombardiet.

Jag bor i Uppsala. Mina erfarenheter av norra Italien består av alperna, Como-sjön och Milano... Kanske är missvisande? Men jag tycker bilarna är nyare och dyrare, villorna större och exklusivare. Sverige är så torftigt i jämförelse. Men de ekonomiska klyftorna kanske är större där?
Citera
2020-05-07, 11:03
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Lyssnar på P1 morgon och blir full i skratt. Först berättar de att Sverige inte hjälper andra EU-länder. Någon minut senare blir det att EU-länder inte hjälper varandra medan ärkefienderna israeler och palestinier samarbetar.

Alltfler länder i Europa hjälper varandra med skyddsutrustning och vård av corona-patienter. Men Sverige bidrar inte, visar en granskning som Ekot gjort.

Sverige sticker alltså ut. Men på en lista finns Sverige ändå med: Sverige är ett av 18 EU-länder som hjälpt till att flyga hem strandsatta EU-medborgare från utlandet, 1 500 hittills från bland annat Chile, Peru och Tunisien.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7467811
Sverige kör en egen strategi och har gjort det på ett udda sätt (och då menar jag inte strategin i sig) genom att ställa sig vid sidan av. Statsministern har framträtt utan EU-flagga vilket har uppmärksammats i tråden.

Sverige har ett förhållningssätt a la ”von oben” gentemot samarbete inom EU (om saker som även de värsta EU-kritikerna skulle reagera på) med motiveringen ”för krångligt, för dyrt och vi kan bäst själva”. Läs gärna Ylva Nilssons kolumner i Expressen.
Citera
2020-05-07, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Gamla bilar, glest befolkat, låga löner, höga skatter, dåligt med sjukvårdsplatser... Iofs har jag mest varit runt Como-sjön och i Milano.
Milano är en av världens bästa och rikaste städer. Stockholm ser ut som en by i jämförelse.
Man behöver åka dit för att inse det.
Citera
2020-05-07, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Inte jag heller:

Du har fått kritik för att du delar en artikel från den ryska nyhetssajten RT, om Sveriges strategi . Varför delade du den?
Jag tog genast ner den och bad om ursäkt. Det var dåligt av mig att lägga ut något från den källan, även om artikelns innehåll var korrekt.
Svenska myndigheter varnar för att Ryssland kan utnyttja epidemin och splittra samhället. Bör inte du har bättre omdöme?
Jo, det var olämpligt. Men jag står fortfarande bakom innehållet.

:-o

Inte världens bästa omdöme hos denne professor Cecilia Söderberg-Nauclér - din nya idol..

Hon är inte min idol.

Och du byter ämne.
Citera
2020-05-07, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Att man utan att ha någon som helst kunskap bestämmer sig för att flockimmunitet ska utföras.

Exakt så är det. Hur lång tid ska det ta innan vi alla förstår att FHM inte förstår?

Ingen är expert på detta virus.

Att man tror på rysk propaganda som sprids på nätet, sprider det vidare och i sin egenskap som "professor" KRÄVER att få prata med den som representerar ett mer kritisk förhållningssätt till Putins anhängare och lägger på luren.

Det är sådana DU skulle vilja se i ledningen på VHM..

Du som säger dig jobba inom vården :-o
Citera
2020-05-07, 11:06
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Tack! Ett mycket bra inlägg, som sammanfattar många av mina funderingar.

Media misslyckas ju fullständigt med att belysa följdskador, lidande och trauman.

Jag jobbar fn i coronavården, och jag har haft ett tiotal kollegor som smittats av viruset. Jag har fått en ganska god bild, inte bara av det centrala sjukdomsförloppet, utan också av följdskador och trauman.

Det centrala sjukdomsförloppet kan vara 3-6 veckor. Under denna tid försvagas muskulaturen, inkl andningsmuskulatur. Genomtänkt rehab och långsam tillbakagång till normalt liv är det som gäller.

Särskilt krävande är återhämtningen för respiratorpatienter, som dras med liggsår och psykiska trauman, förvirring, ångest och overklighetskänslor, efter lång och krävande nedsövning.

En coronapatient kan vakna upp efter en månad och tror att det den förlorat ett par dagar.

Att komma tillbaka till verkligheten är bara det ett arbete.

Det finns också gravida som vårdas pga corona och snittas, varefter barnet skiljs från både fadern och modern. Det går inte att tänka sig hur det känns, att vårdas på coronaavdelning och vet att ens nya bäbis förs iväg direkt, till okänd vårdpersonal.

Och så har vi de palliativa patienterna, som i stort sett dör ensamma, utan anhöriga, omgivna av vårdpersonal som knappt har tid. De palliativa avdelningarna kan inte ta emot smittsamma patienter, så i värsta fall ligger människor och dör på coronaavdelningar, under ovärdiga förhållanden.

Det finns ingen närkontakt, inga tända ljus, ingen själ någonstans. Ingen vill uppleva det.

Med tanke på det enorma lidandet, följdsakdor, virusets komplexitet, den ringa kunskapen om viruset, smittsamheten, de långa sjukskrivningarna, det ovärdiga döendet och osäkerheten, känns tidigt ingripande och hårda samhällsåtgärder som självklara.

Men vi har tappat bollen för länge sedan.

Vad kommer Sveriges strategi att kosta, i människoliv, i lidande, och i pengar?

Det går inte att gissa.

Kan inte säga annat än,

som de säger på engelska,

Thank You for your service!

blir väl Tack för din insats! på svenska, wow!
Citera
2020-05-07, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dolche
Det är ju just HIV resonemanget som blir relevant om man argumenterar "vänta och se", "låt naturen ha sin gång", "vi får väl se vad som händer". För hur hade det sett ut om vi resonerat så då?

Poängen är att när du inte vet utfallet, så bör du aggera försiktigt och anpassa dig. Bättre att aggera än att reagera.

Om vi skulle ha haft lockdowns för hiv i väntan på vaccin, så skulle vi fortfarande ha lockdowns.

Vad man har gjort när det gäller hiv är att utvecklat medicin som kontrollera smittan, och givetvis ska man satsa på att utveckla både medicin och vaccin emot covid19, det ska man inte vänta med. Vilket man inte heller gör.
Citera
Medlem
Citat:
Nja. Du utelämnade lite information. Han sa väl också att 98% kommer inte ens märka att de haft viruset?

Jo, jag såg det och det är ett bevis på att han motsäger sig själv. Han säger samtidigt att personer 70+ troligtvis blir vårt sjuka som jag tolkar som att man märker av sjukdomen. Visst är väl mer än 2% av befolkningen över 70 år?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Din läsförståelse är under all kritik. Jag skrev att de fattiga regionerna i Italien har klarat sig bättre än rika Lombardiet.

Jag bor i Uppsala. Mina erfarenheter av norra Italien består av alperna, Como-sjön och Milano... Kanske är missvisande? Men jag tycker bilarna är nyare och dyrare, villorna större och exklusivare. Sverige är så torftigt i jämförelse. Men de ekonomiska klyftorna kanske är större där?

Området kring Comosjön är inte särskilt representativt för Italien. Det är som en Riviera där uppe med många rika kändisar. George Clooney har ett hus där, bl.a.
Citera
Avstängd
Citat:
Hållet inte med om att man klarat sig bättre i Lombardiet. Hur menar du då?

Sen så håller jag inte med om att Sverige är som ett U land jämfört med Lombardiet.
Kanske beror på var man bor i Sverige?

Du för gärna förklara hur du menar.

Det är smutsigt knep att fortsätta trycka ner Sverige. Arbetslösa som aldrig varit i Lombardiet säger ständigt att Sverige är ett U-land i jämförelse. Det finns inget land i världen som får Sverige att framstå som ett U-land.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in