2020-05-07, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dolche
Det är ju just HIV resonemanget som blir relevant om man argumenterar "vänta och se", "låt naturen ha sin gång", "vi får väl se vad som händer". För hur hade det sett ut om vi resonerat så då?

Poängen är att när du inte vet utfallet, så bör du aggera försiktigt och anpassa dig. Bättre att aggera än att reagera.
Men du kan inte jämföra med HIV. Ingen skulle någonsin fundera på flockimmunitet för HIV. Det är en immunförsvarssjukdom där man varken tillfrisknar eller blir immun.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Man kan väl vara både och. Lite balans!
Ja man behöver inte ens kalla sig för något utav det där, inte tillhöra något utav det där.
Räcker långt att bara vara en människa med alla egenskaper människor har " bara vara"

Jag personligen "är" mitt i en pandemi.
Jag tillåter ingen jävel att placera mig i ett fack.
Det är pandemin som tvingar mig att agera, tänka, och sålla bland alla experter och expertis.
Ibland skiter jag i allt runt covid-19. Ägnar mig åt helt andra saker än pandemin.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Den inofficiella överdödligheten i lockdown-länderna drar ifrån. Sverige är fortfarande världsbäst på att räkna döda i COVID-19:

https://www.nytimes.com/interactive/2020/04/21/world/coronavirus-missing-deaths.html

Belgien har ganska bra koll på sina siffror. Eller om det är för att Belgien (till skillnad från Sverige) är väldigt frikostiga med att räkna döda som COVID-19, även när det inte är bekräftat, så deras officiella siffra kan ju även råka inkludera döda utan COVID-19.

Den som yrar om att Sverige snart går om Holland i antal döda/1M kan gå och lägga sig. Hollands överdödlighet är egentligen 100% högre än de officiella siffrorna.

Det är bara ett fåtal länder som har bra koll på sina siffror, inkl. Tyskland och våra Nordiska grannar. Men där är det svårt att bedöma kvaliten, eftersom de har så marginellt få dödsfall i COVID-19 att de har underdödlighet nu när alla sitter inne och glor på Netflix.

Länder som sannolikt egentligen ska ligga ovanför eller jämsides med Sverige på topplistan inkluderar Schweiz, Irland, USA och Ecuador. Den här listan är bara ett mindre urval länder och städer. När det här är över, och siffror för överdödligheten trillar in vid slutet av året, så kommer inte Sverige att vara ens i närheten av toppen.

Håller med dej. Detta även om det också har sina brister, är en betydligt bättre indikation än att bara titta på de offentliga siffrorna över döda i covid19. Som du säger fåtal länder(och städer), men ger en bra indikation på att vi är långt ifrån bland de värsta. Det är ju också en grov uppskattning av antal döda i covid19.

Svårt dock att få fram pålitliga siffror över överdödligheten ifrån fattigare länder. Många länder där har dålig koll på sina invånare.
Citera
2020-05-07, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av assurbanipal999
Hur fan ska man kunna lita på att siffror som presenteras varje dag kan ge en rättvis bild av trend nedåt eller uppåt?

Det är anledningen den här tråden är så splittrad. Det kan man inte. Det är ganska självklart att FHMs mål är att lugna befolkningen och inte berätta den aktuella situationen. Enda sättet att se en trend är att gå 30 dagar och mer tillbaka och kolla trenden där. Som det är nu sprider de ut 2.döda en dag, några dagar med 90, ett par med 100+.
Citera
2020-05-07, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
På vilket vis framstår Sverige som ett u-land i jämförelse med Lombardiet?

Gamla bilar, glest befolkat, låga löner, höga skatter, dåligt med sjukvårdsplatser... Iofs har jag mest varit runt Como-sjön och i Milano.
Citera
2020-05-07, 10:57
Medlem
I dessa tider svänger sig den ena "experten" efter den andra med siffror och påståenden som oftast motsäger varandra eller tom sig själva. Såg nu att fd statsepidemilog Johan Giesecke påstår att alla kommer att bli smittade. Tidigare har även han talat om att vi med största sannolikhet kommer att uppnå en sk flockimmunitet som gör att alla inte blir smittade. Nu säger han också att de vacciner som är på väg att tas fram inte kommer att ha god effekt mot viruset. Av hans resonemang kan man bara dra slutsatsen att alla i riskgrupperna som 70+ m.fl. kommer att avlida inom det närmaste året eftersom han dessutom påstår att ev immunitet kommer att vara mycket kortvarig. Dags att hålla den mannen borta från TV-studion?
Citera
2020-05-07, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Lustigt nog klarar sig de fattiga regionerna i Italien mycket bättre.

Har du ens varit till Lombardiet? I jämförelse framstår Sverige som ett U-land.

Det man däremot gör är att man röker mer och umgås tätare. De är mer sociala, kindpussas osv.

Hållet inte med om att man klarat sig bättre i Lombardiet. Hur menar du då?

Sen så håller jag inte med om att Sverige är som ett U land jämfört med Lombardiet.
Kanske beror på var man bor i Sverige?

Du för gärna förklara hur du menar.
Citera
2020-05-07, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
I dessa tider svänger sig den ena "experten" efter den andra med siffror och påståenden som oftast motsäger varandra eller tom sig själva. Såg nu att fd statsepidemilog Johan Giesecke påstår att alla kommer att bli smittade. Tidigare har även han talat om att vi med största sannolikhet kommer att uppnå en sk flockimmunitet som gör att alla inte blir smittade. Nu säger han också att de vacciner som är på väg att tas fram inte kommer att ha god effekt mot viruset. Av hans resonemang kan man bara dra slutsatsen att alla i riskgrupperna som 70+ m.fl. kommer att avlida inom det närmaste året eftersom han dessutom påstår att ev immunitet kommer att vara mycket kortvarig. Dags att hålla den mannen borta från TV-studion?

Nja. Du utelämnade lite information. Han sa väl också att 98% kommer inte ens märka att de haft viruset?
Citera
2020-05-07, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dolche
Det är ju just HIV resonemanget som blir relevant om man argumenterar "vänta och se", "låt naturen ha sin gång", "vi får väl se vad som händer". För hur hade det sett ut om vi resonerat så då?

Poängen är att när du inte vet utfallet, så bör du aggera försiktigt och anpassa dig. Bättre att aggera än att reagera.

Precis detta som jag reagerar på med Sveriges strategi. Att man utan att ha någon som helst kunskap bestämmer sig för att flockimmunitet ska utföras. När man inte vet hur denna immunitet ens varar eller om det kommer fler konsekvenser av viruset. Vi vet redan att förloppet inte alls är likt ett vanligt virus, utan det uppträder mycket märkligt med tre stadium redan i början. Finns det fler stadium? Följdsjukdomar? Muterande?

Folkhälsomyndigheten leker faktiskt med liv utan att ha kött på benen för sina hypoteser. Det är vad som är mest skrämmande.
Citera
2020-05-07, 11:00
Medlem
Citat:
Man önskar ju bara att de någon gång i presskonferenserna berättade hur svårt sjuk man kan bli och att rehabiliteringen kan bli väldigt långdragen.

Men istället upprepar man man samma svammel hela tiden i varje presskonferens.

Här några citat från ett fall där en läkare drabbades av Covid-19 och hamnade i respirator.

"Akutläkaren arbetade med de första coronafallen
Den 16 mars sövdes han ner och fick andningshjälp i respirator. Han berättar att tillståndet var kritiskt några gånger, men att han efter 12 dygn kunde väckas.

Flera patienter som varit nedsövda har berättat om obehagliga upplevelser och mardrömslika känslor. Det gällde också för Per Lundström.

– När jag vaknade upp hade jag, liksom många andra, obehagliga minnen. De här obehagliga drömmarna sorteras inte bort som mardrömmar man har på natten, utan minnena finns kvar och känns väldigt verkliga.

Kan leda till hjärnskador
Covid-19 orsakar en väldigt kraftig inflammation i kroppen och en del patienter får även hjärnskador av infektionen vilket att det kan leda till minnesförlust och förändringar av personligheten.
– De patienterna som överlever får en ganska komplex bild av olika skador och det är väldigt individuellt, säger Åsa Landerholm.
De som har fått intensivvård under lång tid får ofta neurologiska skador, så kallade critical illness neuropathy och myopathy, vilket innebär att musklerna skadas, säger hon."

Därtill kommer också en rehabilitering som tar allt från månader till år beroende på skador man har fått.

Det är så hemskt och det är unga personer i arbetsför ålder som drabbas av detta. Många vet inte hur farlig sjukdomen är när Folkhälsomyndigheten har sedan från början hamrat i folks medvetande att sjukdomen är i de flesta fall mild. Man borde berätta även om den andra sidan av myntet för den finns och försvinner inte.

Folk har rätt att veta sanningen och inte Folkhälsomyndighetens drömmar som kan leda till en verklig mardröm för många!

Tack! Ett mycket bra inlägg, som sammanfattar många av mina funderingar.

Media misslyckas ju fullständigt med att belysa följdskador, lidande och trauman.

Jag jobbar fn i coronavården, och jag har haft ett tiotal kollegor som smittats av viruset. Jag har fått en ganska god bild, inte bara av det centrala sjukdomsförloppet, utan också av följdskador och trauman.

Det centrala sjukdomsförloppet kan vara 3-6 veckor. Under denna tid försvagas muskulaturen, inkl andningsmuskulatur. Genomtänkt rehab och långsam tillbakagång till normalt liv är det som gäller.

Särskilt krävande är återhämtningen för respiratorpatienter, som dras med liggsår och psykiska trauman, förvirring, ångest och overklighetskänslor, efter lång och krävande nedsövning.

En coronapatient kan vakna upp efter en månad och tror att det den förlorat ett par dagar.

Att komma tillbaka till verkligheten är bara det ett arbete.

Det finns också gravida som vårdas pga corona och snittas, varefter barnet skiljs från både fadern och modern. Det går inte att tänka sig hur det känns, att vårdas på coronaavdelning och vet att ens nya bäbis förs iväg direkt, till okänd vårdpersonal.

Och så har vi de palliativa patienterna, som i stort sett dör ensamma, utan anhöriga, omgivna av vårdpersonal som knappt har tid. De palliativa avdelningarna kan inte ta emot smittsamma patienter, så i värsta fall ligger människor och dör på coronaavdelningar, under ovärdiga förhållanden.

Det finns ingen närkontakt, inga tända ljus, ingen själ någonstans. Ingen vill uppleva det.

Med tanke på det enorma lidandet, följdsakdor, virusets komplexitet, den ringa kunskapen om viruset, smittsamheten, de långa sjukskrivningarna, det ovärdiga döendet och osäkerheten, känns tidigt ingripande och hårda samhällsåtgärder som självklara.

Men vi har tappat bollen för länge sedan.

Vad kommer Sveriges strategi att kosta, i människoliv, i lidande, och i pengar?

Det går inte att gissa.
Citera
2020-05-07, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roxyn
Precis detta som jag reagerar på med Sveriges strategi. Att man utan att ha någon som helst kunskap bestämmer sig för att flockimmunitet ska utföras. När man inte vet hur denna immunitet ens varar eller om det kommer fler konsekvenser av viruset. Vi vet redan att förloppet inte alls är likt ett vanligt virus, utan det uppträder mycket märkligt med tre stadium redan i början. Finns det fler stadium? Följdsjukdomar?

Folkhälsomyndigheten leker faktiskt med liv utan att ha kött på benen för sina hypoteser. Det är vad som är mest skrämmande.

Att man utan att ha någon som helst kunskap bestämmer sig för att flockimmunitet ska utföras.

Exakt så är det. Hur lång tid ska det ta innan vi alla förstår att FHM inte förstår?

Ingen är expert på detta virus.
Citera
2020-05-07, 11:01
Medlem
Citat:
Man önskar ju bara att de någon gång i presskonferenserna berättade hur svårt sjuk man kan bli och att rehabiliteringen kan bli väldigt långdragen.

Men istället upprepar man man samma svammel hela tiden i varje presskonferens.

Här några citat från ett fall där en läkare drabbades av Covid-19 och hamnade i respirator.

"Akutläkaren arbetade med de första coronafallen
Den 16 mars sövdes han ner och fick andningshjälp i respirator. Han berättar att tillståndet var kritiskt några gånger, men att han efter 12 dygn kunde väckas.

Flera patienter som varit nedsövda har berättat om obehagliga upplevelser och mardrömslika känslor. Det gällde också för Per Lundström.
– När jag vaknade upp hade jag, liksom många andra, obehagliga minnen. De här obehagliga drömmarna sorteras inte bort som mardrömmar man har på natten, utan minnena finns kvar och känns väldigt verkliga.

Kan leda till hjärnskador
Covid-19 orsakar en väldigt kraftig inflammation i kroppen och en del patienter får även hjärnskador av infektionen vilket att det kan leda till minnesförlust och förändringar av personligheten.
– De patienterna som överlever får en ganska komplex bild av olika skador och det är väldigt individuellt, säger Åsa Landerholm.
De som har fått intensivvård under lång tid får ofta neurologiska skador, så kallade critical illness neuropathy och myopathy, vilket innebär att musklerna skadas, säger hon."

Därtill kommer också en rehabilitering som tar allt från månader till år beroende på skador man har fått.
Det är så hemskt och det är unga personer i arbetsför ålder som drabbas av detta. Många vet inte hur farlig sjukdomen är när Folkhälsomyndigheten har sedan från början hamrat i folks medvetande att sjukdomen är i de flesta fall mild. Man borde berätta även om den andra sidan av myntet för den finns och försvinner inte.

Folk har rätt att veta sanningen och inte Folkhälsomyndighetens drömmar som kan leda till en verklig mardröm för många!

Förändrad personlighet, hjärnskador, nervskador och permanent nedsatt lungfunktion... Låter inte som något man borde låta hela befolkningen smittas av, oavsett hur fort eller långsamt det går.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in