2020-05-07, 10:44
Medlem
Artikeln: "60,000 Missing Deaths:
Tracking the True Toll of the Coronavirus Outbreak"
These numbers undermine the notion that many people who have died from the virus may soon have died anyway.

Tyskland, Danmark, Norge <0
Sverige <100

Denmark announced a nationwide lockdown on March 11, before it had registered a single confirmed death. Norway announced a lockdown the next day, with just one confirmed death. In comparison to neighboring Sweden, which never implemented a national lockdown, Norway and Denmark have each recorded fewer than 500 Covid-19 deaths. Sweden has tallied over 2,500.

In Sweden, for example, a high mortality rate among men aged 80 and older accounted for the largest increase in deaths, suggesting that the overall numbers understate the severity of the outbreak for older people in particular.
https://www.nytimes.com/interactive/2020/04/21/world/coronavirus-missing-deaths.html
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2020-05-07 kl. 10:46.
Citera
2020-05-07, 10:45
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Tar det 30 dagar att kolla i dödsregistret?

Många olika siffror florerar, är det en mätning utifrån verkliga personer med antikroppar eller en uppskattning utifrån andra saker.
Nej men det kan ta den tiden att dö efter man fått diagnos. FÖrmodligen kan det ta lika låg tid för en läkare att registrera en död.
Citera
2020-05-07, 10:46
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Nu finns det bra mycket mer än svart eller vitt.
Höger eller vänster. Sött eller surt. Natt eller dag. Allt eller inget.
Blir så jävla trött på människor som skapar fack och placerar människor i fack.

Nu menar jag inte dig personligen men den här pandemin har inte enbart känslostyrda eller rationellt styrda människor.
Vem avgör vem som är vad utav detta.
Är rationalitet svaret på allt.
Varför ens säga så? Personligen ser jag inte på människor på det sättet.

Man kan väl vara både och. Lite balans!
Citera
2020-05-07, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
En jobbig jävel

Detta är en gammal grej, som jag såg först idag.

Efter att ha följt Tegnell i 2 månader ser jag vissa tydliga, knepiga karaktärsdrag.

Att Tegnell kan vara tydligt arrogant, att han är en kantig maktmänniska och att han kan vara en jobbig jävel på jobbet, det har jag gissat för länge sedan.

Om han inte har respekt för en professor som vill samarbeta under nationell kris, då kan ni tänka er hur liten respekt han har för gräsrötter, tex debattörerna här på flashback, och de stolpskott som tatuerar hans nylle på armen...

Professor Cecilia Söderberg ville ta ett snack med Tegnell, och han slängde på luren, som hon säger.
https://youtu.be/OjqPcv-SP9M
Jag är inte ett dugg förvånad.

Inte jag heller:

Du har fått kritik för att du delar en artikel från den ryska nyhetssajten RT, om Sveriges strategi . Varför delade du den?
Jag tog genast ner den och bad om ursäkt. Det var dåligt av mig att lägga ut något från den källan, även om artikelns innehåll var korrekt.
Svenska myndigheter varnar för att Ryssland kan utnyttja epidemin och splittra samhället. Bör inte du har bättre omdöme?
Jo, det var olämpligt. Men jag står fortfarande bakom innehållet.

:-o

Inte världens bästa omdöme hos denne professor Cecilia Söderberg-Nauclér - din nya idol..
Citera
2020-05-07, 10:47
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Har de inte det redan? Jag menar utifrån presskonferenserna varje dag kl. 14:00...

Tänkte inte på det...

Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Den som lever få se. Kan bli omvänt också. Medans ”resten” av världen fortfarande håller på med viruset har vi gått vidare.

Ja men det är just det...
Citera
2020-05-07, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Nej men det kan ta den tiden att dö efter man fått diagnos.
Förklara hur i relation till dödsorsaksregistret?

(Begravningslag (1990:1144)):
[K4]2 § Vid dödsfall i Sverige skall bevis om dödsfallet (dödsbevis) och intyg om dödsorsaken utfärdas utan dröjsmål.

Beviset och intyget skall utfärdas av läkare. Denne får inte vara make, barn, förälder,syskon eller på något annat sätt närstående till den avlidne. Lag (1991:496).
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/begravningslag-19901144_sfs-1990-1144

Dödsorsaksregistret
Vid varje dödsfall i Sverige ska ett dödsbevis och ett dödsorsaksintyg fyllas i av läkare. Dödsbeviset ska lämnas till Skatteverket och i vissa fall till Polisen. Dödsorsaksintyget ska skickas till Socialstyrelsen.
https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/register/alla-register/dodsorsaksregistret/
Citera
Medlem
Mr-skalmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Det som var litet intressant som jag snappade upp nånstans igår var att antingen Sanna Marin eller vad-hon-heter social.o.hälsoministern uttryckligen sade att det inte finns någon rekommendation som avråder allmänheten från munskydd, och att det är fritt för var och en att fatta sina egna beslut.

Noterade också att en mindre K-affär (mostvarande ICA) här i centrum hade engångsmasker till salu vid kassan.

Här kom ju också en skarp rekommendation till hem- och äldrevården om att använda munskydd redan för länge sedan.

Jag misstänker att vi inte i Finland kommer att få ett masktvång någonstans, men möjligen en mycket stark rekommendation för kollektivtraffik och vårdinrättningar (när väl besök igen blir tillåtna).

Ser en minoritet med munskydd (mestadels engångs) i lokala affärer och på gatan. Däremot gör nog många som jag och har en tubhalsduk eller bandana till hands hela tiden.

Personligen tror jag inte Folkhälsomyndigheten här i Sverige kommer varken rekomendera eller tvinga folk till att ha munskydd, efter man gjort sin utredning. Man gick ut tidigare och sa något i stil med ” här i Sverige ska man stanna hemma om man har symptom så då behöver man inte springa runt med munskydd”.

//Skalman
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nu-lugnar-du-dig
Regeringen och FHM har väl inte gjort något jobb alls egentligen. Löfven har gått och gömt sig och Tegnell svarar alltid a det inte finns något vi kan eller bör göra.

Smittan ska aldrig komma till Sverige
smittan sprids inte från människa till människa
symtomfria smittar inte
barn smittar inte
munskydd hjälper inte
osv

Allt har hela tiden gått ut på att vi inte behöver göra något eller inte kan göra något.

Men suck. Det är ingen som har varit så kategorisk som det du skriver ovan - man har aldrig talat om Covid 19 på det sättet utan försökt/försöker avgöra vad som är mest troligt, vad som är bäst att lägga resurser på o.s.v. Det är ju ett nytt och okänt virus det handlar om.
Istället för att exempelvis påstå att man har sagt att "barn smittar inte" så kan du väl lyssna på det som verkligen sägs, nämligen att barn troligtvis inte är lika smittsamma som vuxna eftersom de får mildare sjukdom med färre symtom som kan sprida smitta.
Istället för att påstå att man sagt "munskydd hjälper inte" så kan du lyssna på det man säger om att nyttan med munskydd är tveksam vad det gäller folk på stan och att man har varit tvungna att prioritera dem som behöver bristvaran allra mest.
Att FHM omvärderar saker allt eftersom de och forskarna i världen lär sig mer är inte ett tecken på svaghet utan ett tecken på att man hela tiden försöker göra det man tror är rätt. Det är inte svart eller vitt. Men du tror det du vill tro och jag tror på att man försöker göra så gott man kan för ett långsiktigt hållbart resultat.
Citera
2020-05-07, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Om man nu räddar några liv? Det vet vi ju inte ännu. De kanske dör efter sommaren istället.

Och dessa liv ska staplas på de som far illa eller dör under och efter en lockdown, av andra skäl. Som att personer med cancer inte screenas i tid, eller att den som är rädd för smitta drar sig för att gå till akuten när det hugger till i bröstet, eller att vaccinationsprogram för mer allvarliga sjukdomar inte går på full fart. Den här listan kan göras flera sidor lång, och det blir många tragiska människoöden på sista raden.

Den som tror att det här är en enkel fråga om att rädda liv eller inte, den har inte helhetsbilden klar för sig. Den har valt bort de svårare delarna av hur det här hänger ihop, för att göra valet enkelt för sig.

Du kan inte jämföra flockimmuntiet för HIV. Det går bara inte.

Det är ju just HIV resonemanget som blir relevant om man argumenterar "vänta och se", "låt naturen ha sin gång", "vi får väl se vad som händer". För hur hade det sett ut om vi resonerat så då?

Poängen är att när du inte vet utfallet, så bör du aggera försiktigt och anpassa dig. Bättre att aggera än att reagera.
Citera
2020-05-07, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av t.bundy
Ja i Italien där tre generationer bor ihop så smittar man nog den tredje generationen om det är lockdown så alla tvingas ihop.

Lustigt nog klarar sig de fattiga regionerna i Italien mycket bättre.

Har du ens varit till Lombardiet? I jämförelse framstår Sverige som ett U-land.

Det man däremot gör är att man röker mer och umgås tätare. De är mer sociala, kindpussas osv.
Citera
2020-05-07, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer

Det man däremot gör är att man röker mer och umgås tätare. De är mer sociala, kindpussas osv.

Jag bor i Lombardiet. Vad finns det här som gör att Sverige framstår som ett U-land?

Skulle säga att norra Italien ligger runt 20 år efter Sverige och många andra EU-länder i utveckling. Södra ska vi inte tala om.
Senast redigerad av sukp 2020-05-07 kl. 10:56.
Citera
2020-05-07, 10:53
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer

På vilket vis framstår Sverige som ett u-land i jämförelse med Lombardiet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in