2020-05-03, 14:26
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Det är ju grejen som flera experter poängterar. Man måste se till det totala antalet döda, sedan även ekonomi för att se om något år minst för att kunna bestämma vilken taktik som var bäst. Man kan ju bara läsa i media i UK att det förekommit en massa mer sk domestic viloence under deras lockdown. Mycket tyder på många fler självmord också. Folk blir desperata.

Det är ju folk som inte kommer dö av corona men dö utav bestämmelser som togs pga corona. Saker som ekonomi kommer ju även ta folks liv i åratal. Självmord, folk som inte vågar uppsöka vården. Dör av cancer som inte längre kan behandlas osv.
Och hur hade det sett ut utan lockdown?

Är övertygad av en ”ofrivillig” och ej kontrollerad nedstängning, skapad utav viruset självt (genom sin närvaro) får avsevärt värre konsekvenser. Det är ju inte så att folk plötsligt blir friska och smittfria i o m att man hade beslutat sig för att inte stänga ner.
Hur många hade vågat uppsöka vården? Hur många canceroperationer hade kunnat genomföras? Hur många verksamheter hade kunna fortgå?

Sverige som knappt har stängt ner, ligger avsides, är relativt glesbefolkat, inte är nån turistmagnet samt har social distansering i ryggmärgen har verkligen inte klarat sig skadefritt ...
Citera
2020-05-03, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Men USAs folkhälsomyndighet har gått ut med rekommendationer om munskydd. Även gett information om hur man tillverkar egna.

I Tyskland är det obligatoriskt att bära munskydd i butiker och lokaltrafik.

https://www.dn.se/nyheter/varlden/plikt-att-bara-munskydd-over-hela-tyskland/

Jag tror inte att amerikaner och tyskar har för vana att hosta och spotta rakt ut.
Bara för att tyskar och amerikaner tar efter kineserna så betyder det inte att munskydds effekt på virussmitta plötsligt är bevisad.

Munskydd är inte godkänd säkerhetsutrustning för det här ändamålet. Om alla har FFP3-masker, visst, men det är fullt möjligt att ”hosta i armvecket” fungerar lika bra som ett munskydd.
Citera
2020-05-03, 14:27
Medlem
madchances avatar
Världens bästa statistik fortsätter att skita ur sig slumptal på helgerna.
Citera
Medlem
Döda i Sverige
3 mars 0
3 april 358 +358
3 maj 2696 +2338
3 juni ?
Citera
Medlem
schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Om man tittar på hur många dödsfall som rapporterats de senaste veckorna så ser det ut så här enl worldometers:

v14 291
v15 498
v16 641
v17 654
v18 485 (innevarande vecka).

dvs det ser ut om att vi peakat i antal rapporterade covid-dödsfall, därmed har vi troligen även peakat antal covid-dödsfall per dödsdag (vecka).

Det som fortfarande är oklart är om vi har peakat även i överdödlighet generellt. Den datan släpar mer.

Denna gångna veckan har haft 3 helgdagar och släpar därav troligen efter en del. Bättre att jämföra med kommande vecka.
Citera
Medlem
Beaver14s avatar
Tusentals människor "motionerar" längs strandpromenaden i Barcelona efter att spanjorerna nu tillåts lämna sina hem för att motionera.

Jag förstår dem efter att ha tvingats sitta inne i sju veckor. Frågan är om det blir en uppsving i spridningen igen nu.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4qwbve/nu-far-spanjorerna-motionera-ute-igen
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solmonstar
Angående frågan strikta restriktioner och antal döda, även om det är lite utanför det ni diskuterar i övrigt,
i många av de länderna med lägre dödstal är ju stora mänskliga katastrofer på ingång.
Svält beräknad tex ta fler liv än corona troligtvis skulle gjort i många länder.
Det kommer ta många många år innan vi vet hur många som dött PÅ GRUND AV CORONA om än inte AV CORONA.

https://www.nytimes.com/2020/04/22/world/africa/coronavirus-hunger-crisis.html

Tycker man ska lagstifta bort svält. Det ska vara dyrt att sprida svält till någon. Likaså arbetslöshet och andra orättvisor. Tänk de som drabbas av extremväder ibland också. Restriktioner på det tack! Kanske lite lockdown på obegränsad tid och helt utan plan efter steg 1. Det vore fint...

Eller så får vi människor leva på egen risk. Det kan vara farligt ibland.....
Citera
2020-05-03, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Det finns en rad saker som vi inte vet, däribland konsekvenserna av de olika strategierna som olika länder företar sig. Om Sveriges strategi ger mer lidande och död än andra jämförbara länder i slutändan, har jag fel, om det motsatta gäller har andra fel.

Det är dock åt helvete för tidigt att avgöra i dagsläget.

Sverige visar ingen flexibilitet med sin strategi trots allt verkligheten bevisar brister på strategin. Även ett ettåring ändrar sin gp strategi när de ramlar på rumpan och gör ont .
Sverige kramar hård sin strategi trots överdödlighet.
Strategin är enkel. När verklighet inte passar strategins modellering anpassar verkligheten till Strategin. Att förneka och manipulera verkligheten kan inte gå hur som helst.
Snart finns det ingen garderob kvar för att gömma liken.
Exempel:
Trots att Sverige har Europas minsta sjukvård kapacitet släpper smittspridningen free.
Sedan prioteras bort många människor att få vård och lämnas sin öde hemmet och äldrevården. Man kunde ta mänskligare strategi för att rädda så många människoliv som möjligt med hjälp av tillgängliga behandling metoder.
Citera
2020-05-03, 14:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Hoppas att trenden håller i sig. Det är bättre att hålla koll veckovis än på varje dag.

Lägg där till att vi testar allt fler nu för varje vecka.

Helt klart en intressant trend.

v.16 670 avlidna rapporterade

v.17 558 avlidna rapporterade

v.18 485 avlidna rapporterade

enligt. platz.se
Citera
2020-05-03, 14:29
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Om jag måste välja då ger jag min andningsskydd hellre till vårdpersonalen än går omkring med den när jag ska till jobbet.

Om något är en bristvara då måste man prioritera rätt.

Munskydd hjälper inte och FfP3 behövs i vården.

Det är en löjlig tanke att man ens skulle överväga att tära på resurser när det inte är absolut nödvändigt.

Om du har munskydd på dig så skyddar du andra från dig och tar inte resurser från vården. Du resonerar som en iskall egoist.
Citera
2020-05-03, 14:29
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Är det verkligen så? Låter helt galet i mina öron att Sverige så här tidigt i pandemin har så höga dödssiffror.
https://www.statista.com/statistics/1104709/coronavirus-deaths-worldwide-per-million-inhabitants/
Citera
2020-05-03, 14:30
Medlem
Dopaminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Ok. Hur långt vill du ta detta? Nästa års influensa? Vilka övriga sjukdomar? Hör aldrig någon skrika sig hes över de tusentals människoliv som influensa A och B lägger den sista droppen på för att avsluta, varje år...?

Jag gillar inte heller att ha människor inpå mig 24/7. Men jag har styrt mitt liv så jag slipper det. Ett tips till alla. Ni har ingen aning om vad för smittor ni utsätts för dagligen. Det syns varken med ögat eller i massmedia. Det finurliga är att kroppen lär sig detta och bekämpar det. Håller med om att man bör vara försiktig med sådant vi inte fått koll på ännu. Men hysteri är något helt annat. Rädda människor är väldigt farliga människor.

Det du gapar om är inskränkning av människors frihet. Det är en slippery slope, och de flesta anser nog att ett liv utan frihet är inget liv värt att leva. Det finns en anledning till att kommunis-partier har 1-siffrigt politiskt stöd.
Nu är det så att gränsen dras vid en bekräftad pandemi där det saknas immunitet och vaccin. Utöver det har vi nu också en bekräftad överdödlighet och en halvt kollapsad sjukvård.

Att sjuka och gamla behöver oroa sig för att smittas av yngre rörliga asymptomatiska när de handlar mat är en inskränkning på sårbara människors rörelsefrihet. En grupp som är relativt stor i det här landet.

Vad är inskränkningen av rörelsefrihet om vi hävdar masktvång för besök i mataffären?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in