2020-05-03, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Nä, det var inte det som jag skrev.

Jag har inget emot att bli smittad eftersom jag inte tillhör en riskgrupp. Jag är däremot orolig för min far.

För mig hade det inte varit farligare än att sätta mig i en bil, något jag gör dagligen.
Ingen vet inte exakt konsikvenser av covid 19 än. Man kan bli frisk men kan viruset skapa livslånga invalidet. Det kan lägga sig latent och kan vakna när kroppen svag.(hoppas inte)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Skillnad är att det du tar upp är hantering av avfallet.
Här var argument att vi ska låta dom äldsta bli sjuka för att det blir skräpigt om vi försöker skydda dom.

Men det pratades ju om allmänt munskyddstvång.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Jag tycker du skall läsa resultatet av 67 studier i huruvida munskydd hjälper mot virus eller inte. Den är från 2011 men är likväl aktuell idag. Notera även vad dom kom fram till gällande social distansering.
Sedan finns det en studie som gjordes för någon vecka sedan där man konstaterade att munskydd hjälper från att sprida eller att bli smittad av viruset. Den studien ska jag leta upp men du kan hålla till godo med denna studierapport tillsvidare.
https://www.cochranelibrary.com/cdsr/doi/10.1002/14651858.CD006207.pub4/full
Frågan kvarstår om man verkligen behöver totalstopp på smittspridningen. Det viktiga är väl att hålla det på en låg nivå. För det behöver man kanske inte gå det där extra steget. Det verkar ju gå få ner koefficienten under 1 ändå.
Citera
2020-05-03, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Så kan man ju också se på saker.
Är det så du ser på och kommunicerar med dina egna barn? Om du nu är gammal nog att ha det.

Nej, mina barn förstår skillnaden mellan önska något och acceptera något.

Jag önskar inte död på någon, men jag accepterar att vissa kommer att dö. Varje dag. Året runt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Diskussionen gällde, som jag uppfattade det, allmänt bruk på allmän plats.
ok, då diskuterar vi inte samma sak.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Skolstängning kan markant reducera antal smittade och skjuta på förloppet enl. ny studie. Inte så konstigt nu när man först konstaterar att även om barn inte blir lika sjuka som vuxna så är det lika duktiga på att sprida smittan. Dessutom interagerar de med betydligt fler individer under dagen.

Changes in contact patterns shape the dynamics of the COVID-19 outbreak in China
Abstract

Intense non-pharmaceutical interventions were put in place in China to stop transmission of the novel coronavirus disease (COVID-19). As transmission intensifies in other countries, the interplay between age, contact patterns, social distancing, susceptibility to infection, and COVID-19 dynamics remains unclear. To answer these questions, we analyze contact surveys data for Wuhan and Shanghai before and during the outbreak and contact tracing information from Hunan Province. Daily contacts were reduced 7-8-fold during the COVID-19 social distancing period, with most interactions restricted to the household. We find that children 0-14 years are less susceptible to SARS-CoV-2 infection than adults 15-64 years of age (odd ratio 0.34, 95%CI 0.24-0.49), while in contrast, individuals over 65 years are more susceptible to infection (odd ratio 1.47, 95%CI: 1.12-1.92). Based on these data, we build a transmission model to study the impact of social distancing and school closure on transmission. We find that social distancing alone, as implemented in China during the outbreak, is sufficient to control COVID-19. While proactive school closures cannot interrupt transmission on their own, they can reduce peak incidence by 40-60% and delay the epidemic.
https://science.sciencemag.org/content/early/2020/04/28/science.abb8001.full
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ncr04
och vilket slags troll är du? Med tanke på att du spridit desinformation för att förminska problemet med viruset tidigare i den här tråden.

De kommer från regeringens och socialdemokraternas trollfabrik. De ändrar åsikt allt eftersom Löfv**, FHM och Tegn*** gör. Det verkar som de får dagliga uppdateringar om vad som gäller i de ständiga förändringarna i Sveriges Corona-taktik, för ingen annan hänger med.
Citera
2020-05-03, 13:30
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Suck, Flashbacks högerextremister verkar inspirera och inspireras;

https://www.svd.se/fler-forgiftningar-pa-grund-av-virustvatt

Kvinna fick lungskador av att andas in en blandning av klorin och ättika.

Nej, det är inte nyttigt mot viruset vad ni än påstår.

Förmodligen folk som vill stämma amerikanska staten på miljonbelopp genom att tillfoga sig själva skador och sedan skylla på presidenten. Fol i staterna gör vad som helst för att få in pengar.. allt från att ramla medvetet i rulltrappor till att snubbla över någons väska för att sedan stämma personen på miljonbelopp. Kan tänka mig att dessa puckon ser en möjlighet att beskylla trump för sina skador och vill driva rättsprocesser för att få in pengar.
Citera
2020-05-03, 13:30
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
MSB har talat om det här i flera veckor. Vi har i månader haft uppenbara Rysslands troll här i tråden med.

Allt har sitt syfte, ofta grundat i att göra samhället mer instabilt och sprida osäkerhet och propaganda, ofta högerextrem.
MSB? Det är väl en socialdemokratisk operation som leds utav Dan "knulla i Bangkok" Eliasson? Säger sig självt att det som kommer från dem inte är att lita på.
Citera
2020-05-03, 13:31
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av new2011
Ingen vet inte exakt konsikvenser av covid 19 än. Man kan bli frisk men kan viruset skapa livslånga invalidet. Det kan lägga sig latent och kan vakna när kroppen svag.(hoppas inte)

Det finns en rad saker som vi inte vet, däribland konsekvenserna av de olika strategierna som olika länder företar sig. Om Sveriges strategi ger mer lidande och död än andra jämförbara länder i slutändan, har jag fel, om det motsatta gäller har andra fel.

Det är dock åt helvete för tidigt att avgöra i dagsläget.
Citera
Medlem
Om det är Kina som odlat fram viruset för att ha i biologisk krigföring mot USA? Handelskriget tar hårt på Kina. Wuhan ligger skyddat till inne i Kina men är en megastad med avancerade laboratorier och biologiska forskare som ligger i framkant i världen. Kina insåg tidigt att USA:s kärnvapenkapacitet kan man inte ta in på överskådlig tid om någonsin utan harmageddon dessförinnan. Och då råkar kineserna värst ut med sin enorma befolkning. Därför satsade Peking redan på 90-talet på 2 saker: 1) digitaliseringens enorma slagkraft och 2) under tiden digitaliseringen utvecklades skall framtagandet av biologiska vapen förvirra och försinka konkurrenten och underlätta den kinesiska digitala inhämtningen och sedan frånryckningen mot USA.
Det gamla tinande kalla kriget har gått över i det polariska kriget.
Senast redigerad av Stallbackshjonet 2020-05-03 kl. 13:35.
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Frågan kvarstår om man verkligen behöver totalstopp på smittspridningen. Det viktiga är väl att hålla det på en låg nivå. För det behöver man kanske inte gå det där extra steget. Det verkar ju gå få ner koefficienten under 1 ändå.
Varför skulle man inte vilja ha totalstopp på spridningen? Mänskligheten klarade sig alldeles utmärkt utan detta virus, covidproblemen började när viruset dök upp. Det är ingen naturlag att alla människor måste smittas av detta virus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in