2020-05-02, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Viruset sprids med utandningsluften om man är smittad

Ja men då ska du vara väldigt nära. Och det ska du inte vara i dessa tider. Stå inte och andas på folk, hur jävla svårt ska det vara?

Och nej SÅ enkelt sprids inte detta Coronavirus. Det är inte Ebola det här. Det krävs en viss tid du ska exponeras för viruset. Det finns ju otaliga exempel på familjer som lever nära där bara en av familjemedlemmarna fått Covid-19 och inte partnern trots att de levt ihop i veckor så nej... det krävs en del för att du ska få smittan.
Citera
2020-05-02, 23:25
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vadharjag
Jag har en fråga. Laghänvisning?

Offentlig rätt genomsyras av en rad principer. Dessa principer likställs med rättskällor.
Principerna kommer till uttryck i dom flesta lagar som har med offentlig förvaltning att göra men förekommer även inom redovisning och associationsrätt mfl.

Principen kommer till uttryck i artiklarna 168.1, 169.1 och 169.2, och 191 i EUF-fördraget bl.a. men detta är bara några av många exempel där tankesättet används.

Läs här för en kort sammanfattning:

https://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/l%C3%A5ng/f%C3%B6rsiktighetsprincipen

Mvh: jur kand Testonio
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Som jag nämde innan, Googla. Det var inte jag som sa att det är obefintiligt och noll, det var du lilla vän.

Helt enkelt för att det är i princip o%

Vad är det i det du inte fattar ärligt talat? Herregud.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Absolut. Där är garanterat ett av problemen inom äldrevården som måste lösas i framtiden.

Att de som jobbar där träffar alldeles för många är en annan sak.
Outbildad personal med dåliga rutiner en tredje.
Dåliga anställningsvillkor som gör att du inte kan vara hemma vid "minsta lilla" en fjärde.

Finns hur mycket som helst här att förändra.

Jag tycker FHM snack om att de har gjort allt för skydda dem, och att det är ett stort misslyckande. Det har de sagt så länge nu, men det klingar så falskt. För vad har de gjort? I princip ingenting. Deras syn på att skydda dem verka bestå att inte göra något, och då de erkänner misslyckande så fortsätter de inte göra något, de försöker aldrig rätta till det.

Jag stödjer sveriges linje, förutom att de kunde ha gjort jävligt mkt mer för de i riskgrupperna, och då inte bara de på äldreboenden, utan även andra.
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ja Italienarna har ju misslyckats fatalt med precis allt. En kollapsad sjukvård. Ett enormt högt dödstal bland den egna sjukhuspersonalen, en ekonomisk krasch utan dess like och en fullständig kollaps på allt.

Jag förstår att de borde ha gjort nånting annorlunda.

Men det var nog svårt. Som för alla andra länder. Handlar nog väldigt mycket om hur mycket smitta man fick in i landet från början vad det verkar snarare än vilka åtgärder man inför.

De har själva gått ut och sagt att de reagerade alldeles försent med starka restriktioner. De varnade andra europeiska länder att göra samma misstag som de själva gjorde
Citera
2020-05-02, 23:26
Medlem
16 fall från fredag till Lördag och nu läste jag 11 nya fall bara under lördagen. Börjar avta hoppas jag.
Citera
2020-05-02, 23:26
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Även om det har planat ut och smittspridningen minskar så lär antal bekräftade fall öka om de kommer testa 100 tusen i vecka.

Jo det handlar ju mycket om just antal test. Sedan var det ju inte så betryggande att läsa om att man dolt antal dödsfall inom äldrevården. Man testar inte ens. Det är illa. Trodde Sverige var bättre än det. Att redovisa rätta siffror även om det är illa. Men i överlag får man hoppas att det är mest rätt åtminstone på dödsfall. Där verkar det som sagt planar ut.
Citera
2020-05-02, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Så munskydd fungerar bara i vården enligt Ulf-Utredaren?

Det fungerar där du är väldigt nära en annan person. Vilket du är inom vården. Och där du dessutom är EXTRA utsatt av smittan.

På random person på stan har det ju ingen effekt överhuvudtaget. Det förstår vem som helst. Du slipper svälja en skalbagge när du cyklar, det är väl allt.
Citera
2020-05-02, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obbelito
Bronx har ~ 1 418 000 invånare
1 418 000 x 0.025 = 35 450.

Det har alltså dött fler i Bronx än i hela New York (24 368) ?

Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Källa?

https://gothamist.com/news/coronavirus-statistics-tracking-epidemic-new-york
https://imgur.com/a/amRNoWl
Citera
2020-05-02, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KanghastanArticuno
16 fall från fredag till Lördag och nu läste jag 11 nya fall bara under lördagen. Börjar avta hoppas jag.

Nej! Det är förbjudet att ha någon som helst form av framtidshopp på flashback. Må skit.
Citera
2020-05-02, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KanghastanArticuno

Dödsfallen är inte så jätte intressant, sedan så är det helg, så de kommer ta igen det på måndag.
Citera
2020-05-02, 23:29
Bannlyst
Citat:
Ja men då ska du vara väldigt nära. Och det ska du inte vara i dessa tider. Stå inte och andas på folk, hur jävla svårt ska det vara?

Och nej SÅ enkelt sprids inte detta Coronavirus. Det är inte Ebola det här. Det krävs en viss tid du ska exponeras för viruset. Det finns ju otaliga exempel på familjer som lever nära där bara en av familjemedlemmarna fått Covid-19 och inte partnern trots att de levt ihop i veckor så nej... det krävs en del för att du ska få smittan.

Seriöst sluta ljug.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in