2020-01-26, 01:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Vilka är idiotierna som köper slut på munskydden här i Sverige? Om de är så rädda för ett virus på andra sidan jorden borde de väl redan ha munskydd hemma kan man tycka?
Roliga är att dom knappt har skyddseffekt. Kan dock vara bra på en person som är smittad då denne inte hostar och nyser vilt omkring sig, men då lär väl personen inte använda den längre. Det är av förebyggande och egoistiska skäl folk köper munskydden.
Citera
2020-01-26, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Vilka är idiotierna som köper slut på munskydden här i Sverige? Om de är så rädda för ett virus på andra sidan jorden borde de väl redan ha munskydd hemma kan man tycka?

Möjligen något liknande som det som händer i USA beskrivs i klippet man tömmer lagren där i landet och skickar ut till Kina för och täcka deras enorma behov av ansiktsskydd ?

https://m.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=lk5XkhUKMDM
Citera
2020-01-26, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duffie
Liter inte alls på dom siffrorna, dödsoffren möjligen men inte antal smittade.

Smittade vet ingen hur många de är. Det här är siffrorna över DIAGNOSTISERADE och döda. Smittade kan vara hur många som helst av vilka brukar en stor del självläka. Folk har kanske inte ens symptom men ändå vara smittsamma. Så nej, alla smittade kommer aldrig att registreras utan antalet smittade kommer att vara uppskattningar. Det här ska vara siffror där de tagit prover på folk som visar smitta samt de som de tagit prover på och dött på grund av smittan.

För att sortera det hela.

1. Smitta kan omfatta hur många som helst. Man tar inte prover på alla kineser. Alltid en uppskattning. Inte exakt.
2. Konstaterade/diagnostiserade är sådana som kommit till vården och man tagit prover på som visar smitta. Exakta siffror.
3. Döda som man genom prover visar har varit smittade av viruset. Exakt med liten variation.

Så antalet smittade är alltid en uppskattning. Antalet diagnostiserade/fastställda/konfirmerade vad man nu vill kalla det är exakta siffror för man vet vilka som visat smitta i prover. Resten visar symptom men har typ klassisk snuva, säsongsinfluensa eller liknande.

Döda vet man också rätt så exakt pga man tagit prover. Det kan dock hända att en person med smitta får hjärtattack och kolavippar och doktorerna får problem att bestämma sig hur de ska skriva dödsattesten. Människan hade kanske överlevt viruset om hjärtattacken inte slagit till. Är det hjärtattack eller virus som är boven och ska in i attesten?

Om det blir virus eller hjärtattack kan bero på det politiska klimatet. Men blir det för många hjärtattacker i statistiken en kort tid då blir det frågor om det. För många hjärtattacker i kombo med virus leder till omdefinition av diagnosen för virussjukdomen och man lägger till hjärtattack orsakad av virus som eventuell slutstation. Viktig info för får man in en bekräftad diagnos på en influensavariant som kan orsaka hjärtattack då förbereder sig vården för att hantera det och dödstal minskar. Det brukar vara en kommitté som bestämmer hur definitionen av en diagnos ska se ut men vården kan vara uppmärksam redan innan om de kopplar ihop smittor och vad som händer med patienterna. Det kräver viss volym för att de ska få den erfarenheten.
Citera
2020-01-26, 01:11
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Roliga är att dom knappt har skyddseffekt. Kan dock vara bra på en person som är smittad då denne inte hostar och nyser vilt omkring sig, men då lär väl personen inte använda den längre. Det är av förebyggande och egoistiska skäl folk köper munskydden.

Just för att de inte har någon skyddseffekt så är det så jävla idiotiskt. Sen är detta virus (än så länge) inte farligare än många virus vi har omkring oss i Sverige hela tiden.

Kan det vara munskyddsföretagen som spridit ut ett falskt rykte om viruset?
Citera
2020-01-26, 01:14
Medlem
För er ”virusnördar” så rekommenderas Agenda free tv (youtube) @lookner kör inatt igen, han täcker upp bra
Citera
2020-01-26, 01:16
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Var det i Beijing? Jag såg en video som berättade att nu har det nått Beijing och fyra personer var täckta med sängtäcken på gatorna. Kort film. Om det är sant är det skrämmande.

Önskar jag kunde svara på det. Var vid sidan av en väg i en liten stadskärna. 1 ambulans och ett grönt militärfordon fångades på videon.

Problemet var att allt var på kinesiska. Användaren, texten, kommentarerna. Translate rörde till det duktigt så jag fick ingen mer info av de 256 kommentarer förutom en massa gråtande och bedjande emojis.

Jag är 110% säker på att viruset inte kommer ifrån någon jävla fladdermus eller råtta. Det är utsläppt med vilje eller av misstag.

Jag har sett 40+ videos från vad jag antar är olika delar av provinserna så råder det kaos, nästintill anarki på flera ställen.

Sen får man ställa sig frågan:

Svininfluensan var klassad som en pandemi och skrämselpropagandan prydde löpsedlarna. Det är väldigt tyst om detta i jämförelse kan jag tycka.

Om bara 1400 smittats och 40 dött - varför stänger man skolorna till 17 februari, barrikaderar varenda väg med berg av grus och beväpnade vakter samt att affärerna är helt tomma. Man borde väl ändå fylla på med förnödenheter?

Den ekonomiska smällen pga av detta borde och är nog astronomisk. Inte bara hur synen på Kina var innan utan hur den blir nu. Allt detta för ett "milt virus" som bara smittat 1400?

Jag har sett siffror från 100.000 - 3 miljoner och 150.000 döda.

Jag tror sanningen ligger någonstans i mitten. Typ 200 000 smittade och runt 20 000.döda.
Citera
2020-01-26, 01:17
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jango-fett
Skulle du verkligen gå till jobbet om det är en pandemi som även drabbar Sverige? Riskera sitt liv för att inte få sparken pfft.

Man tar barnen ur skolan och skiter i jobbet ett par månader medan man chillar i stugan. Folk dör som flugor i Kina
Håller helt med. Livet är viktigast. Speciellt folk med barn borde tänka som du. Jobbet, vilket jobb om det inte finns en marknad kvar?
Citera
2020-01-26, 01:20
Medlem
Hexen666s avatar
Vissa spekulerar i att Kina medvetet släppt ut viruset för att stävja protesterna i Hong Kong. En intressant synvinkel kan jag tycka
Citera
2020-01-26, 01:21
Medlem
0ldMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Önskar jag kunde svara på det. Var vid sidan av en väg i en liten stadskärna. 1 ambulans och ett grönt militärfordon fångades på videon.

Problemet var att allt var på kinesiska. Användaren, texten, kommentarerna. Translate rörde till det duktigt så jag fick ingen mer info av de 256 kommentarer förutom en massa gråtande och bedjande emojis.

Jag är 110% säker på att viruset inte kommer ifrån någon jävla fladdermus eller råtta. Det är utsläppt med vilje eller av misstag.

Jag har sett 40+ videos från vad jag antar är olika delar av provinserna så råder det kaos, nästintill anarki på flera ställen.

Svininfluensan var klassad som en pandemi och skrämselpropagandan prydde löpsedlarna. Det är väldigt tyst om detta i jämförelse kan jag tycka.

Om bara 1400 smittats och 40 dött - varför stänger man skolorna till 17 februari, barrikaderar varenda väg med berg av grus och beväpnade vakter samt att affärerna är helt tomma. Man borde väl ändå fylla på med förnödenheter?

Den ekonomiska smällen pga av detta borde och är nog astronomisk. Inte bara hur synen på Kina var innan utan hur den blir nu. Allt detta för ett "milt virus" som bara smittat 1400?

Jag tror sanningen ligger någonstans i mitten. Typ 200 000 smittade och runt 20 000.döda.
Posta gärna länk till videon. Vill se!
Citera
2020-01-26, 01:21
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:

Tror samma. Att en av tio smittade dör. Och att det här är spritt, förmodligen av misstag. Vaccin-företagssatsning på börsen är nog en bra affär. Men något vaccin kan inte finnas ännu mot WuHan-influensan.
Citera
2020-01-26, 01:22
Avslutad
Citat:

Att avgränsa spridningen tidigt är förmodligen billigare än att hela landet avstannar. Snabb handling är bra och inget uppseendeväckande enligt mig. 1400 är väl ändå bekräftade fall? Tänk alla som snörvlar hemma utan att besöka farbror Doktorn. Smittade lär vara fler. Tror dock inte på många fler dödsfall. Säg max 100. Alla misstänkta dödsfall testas ju.
Citera
2020-01-26, 01:23
Medlem
Slutar dom äta levande mat och saker som rör på sig när dom stoppar det i käften så löser det nog sig, kineser är vidriga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in