2020-01-26, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Och så importerade Kina sopor också. Har inte riktigt förstått varför. Varför ska de underlätta USAs konsumism, för det är den ekonomin vi är inne i nu? Första gången jag läste om sopberg var någon amerikansk publikation om New York på 70-talet. (Ja, jag är så gammal). Och har följt frågan sedan dess. Tyckte skiten exploderat de senaste 5 åren. Så fort man köper det minsta lilla så har man ett privat sopberg.

Wangs film från 2014. Plastic China ( handlar om Kinas import av sopor)blev en hit i Kina. Den förbjöds. Kineser blev arga och Xi stoppade importen.

https://youtu.be/rKEbGYTbLdg

https://youtu.be/905jWbfmDnU
Senast redigerad av svensk0kina 2020-01-26 kl. 00:56. Anledning: Till
Citera
2020-01-26, 00:54
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Notmyguru
Ja, men det är ju också i Kina där spridningen är utom kontroll.
Det är orimligt att tro att liknande isolerings- och kontrollåtgärder kommer att bli aktuella här.

Svininfluensan var en pandemi som även drabbade Sverige. Folk gick till jobbet precis som vanligt.
Du säger det, du ... ... svenskar har invaggats i en falsk trygghet och tror på fullaste allvar på Sverigebilden och att vi är oövervinnliga. Undrar f*n om inte kineser och nordkoreaner har bättre koll på bristerna i sitt land jämfört med oss.
Citat:
Svensk sjukvård skulle få extremt svårt att klara spridning av nya smittan
Citat:
Även om de svenska smittexperterna ger lugnande besked just nu är läget osäkert. Det är mycket vi inte vet.

Det finns inget antiviralt medel som hjälper och inget vaccin. Larmen om krisen på svenska sjukhus har knappast undgått någon. Vårdsektorn går på knäna redan nu. Om den nya smittan – mot förmodan – får stor spridning här blir påfrestningen extrem. ”Om vi får hit sådana smittor... Det skulle bli ett inferno.” säger Björn Olsen.
https://www.expressen.se/halsoliv/kronikorer/anna-basen/svensk-sjukvard-skulle-fa-extremt-svart-att-klara-spridning-av-nya-smittan/
Citera
2020-01-26, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikLarsson99
Israel har fått en grabbar!

Nu är det lite som ”koskitbingo”, vilket land blir nästa där skiten hamnar?
Citera
2020-01-26, 00:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Valrosten
Typisk råttan i pizzan story. En kompis till en vän har sett att...

Snacka om troll.
Pizza med fladderråtta... en specialitet på Wuhans marknader tydligen!
Citera
2020-01-26, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
kineserna spottar, rapar och tvättar inte händerna
dessutom vet de inte vad en kylkedja är när det gäller livsmedel.

lyssna här denna kille fick Tom lära kinesiska läkare att tvätta händerna

https://www.youtube.com/watch?v=lk5XkhUKMDM&feature=youtu.be

Klart sevärd video om kinesiska myndigheternas hantering av situationen och ja, kineserna har en lång väg och gå när det gäller basala hygienritualer. Men mitt inlägg syftade mer på att belysa våra egna brister och att vara sjuk på jobbet eller gå runt snuvig bland folk. Väldigt vanligt beteende bland svenskar.
Citera
2020-01-26, 00:57
Medlem
HenrikLarsson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BummingAround
Nu är det lite som ”koskitbingo”, vilket land blir nästa där skiten hamnar?
Kan inte Afrika få en också, men det är väl ingen som vill åka ner dit.
Citera
2020-01-26, 01:00
Medlem
JeffDaviss avatar
Vilka är idiotierna som köper slut på munskydden här i Sverige? Om de är så rädda för ett virus på andra sidan jorden borde de väl redan ha munskydd hemma kan man tycka?
Citera
2020-01-26, 01:02
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Vilka är idiotierna som köper slut på munskydden här i Sverige? Om de är så rädda för ett virus på andra sidan jorden borde de väl redan ha munskydd hemma kan man tycka?

Icke-svenskar gissar jag. Är väl snart 3 miljoner här.
Citera
2020-01-26, 01:03
Medlem
Undrar om Löfven säger i nån TV- intervju om några veckor ”vi såg det inte komma”
Citera
2020-01-26, 01:03
Medlem
Portugal kanske har sin första koskit:
https://www.noticiasaominuto.com/pais/1400931/primeiro-caso-suspeito-de-coronavirus-em-avaliacao-em-portugal
Citera
2020-01-26, 01:04
Medlem
Havremopedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duffie
Liter inte alls på dom siffrorna, dödsoffren möjligen men inte antal smittade.

Litar inte alls på dessa siffror, omöjligt. - Flera källor bekräftar tusentals smittade, inte bara 1400 st. Och vissa säger 89 cured.. falsk info. dom försöker hålla locket på.

Inom 1-2 veckor får ni se, WHO kommer komma ut med global emergency.

Detta är en BWM virus som inte har sett dess like. Väldigt aggressiv.
Citera
2020-01-26, 01:05
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Jag såg tidigare under dagen en video där 5 män i hasmat-dräkter täckte över 4 kroppar på trottoaren med en gråtande mindre folksamling omkring. De var liksom mitt i händelsen videon hade börjat filmats så jag vet inte om det rörde sig om flertalet självmord eller om det faktiskt är viruset som härjar.

Hursomhaver, delade videon med flera vänner. Skulle in på den igen och användaren hittades inte
Var det i Beijing? Jag såg en video som berättade att nu har det nått Beijing och fyra personer var täckta med sängtäcken på gatorna. Kort film. Om det är sant är det skrämmande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in