2020-01-25, 05:15
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Ta det lugnt. Det var ironi. Att fler kommer att dö behöver man inte vara raketforskare för att förstå. Frågan är i vilken utsträckning.
Okej, det är lugnt. Ber om ursäkt. Tagga gärna ner på ironin då tråden är full av idioter som låter likadant, förutom att de är allvarliga.
Citera
2020-01-25, 05:15
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Ta en titt på denna timeline och dra en slutsats.
Siffrorna en vecka bakåt var 62. I förrgår var antalet 639. Den senaste officiella siffran jag hittar idag är fördubblad = 1 307. Jag är helt övertygad om att vi redan idag är uppe i lika många fall som Sars gav totalt, vilket var 8,096. Något stort är på gång, vare sig alla Baghdad Bobs vill det eller ej.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:2019-nCoV_Cases.svg#/media/File:2019-nCoV_Cases.svg

Ja, visst. Jag har också märkt av detta. Att det totala antalet sjuka i Coronaviruset redan är uppe i det totala antalet sjuka i SARS. Sars-epidemin varade i drygt 6 månader, den självdog alltså.

Det finns mera fakta om saken här:
https://www.thescottishsun.co.uk/news/5204007/coronavirus-outbreak-epidemic-scotland-patient-infected-sars/

Dr.Guan professor i infektionssjukdomar säger också detta i artikeln ovan:

Citat:
He said: "I have experienced so much and never felt scared. Most [viruses] are controllable, but this time I am scared."
Senast redigerad av Hegamon 2020-01-25 kl. 05:19.
Citera
2020-01-25, 05:17
Medlem
Otäckt se dessa militärer med sköldar. Ger mig vibbar att man tänker slå ner folk om det blir uppror.
Alltså stackars människor om det är så illa.
https://youtu.be/03k7F3ygNAQ?t=462
(för många år sen följde jag den s.k. blood-head-skandalen i Hunan. Sjuka människor som försökte få rätt mot myndigheterna slogs bara ner brutalt).
Citera
2020-01-25, 05:22
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ta en titt på denna timeline och dra en slutsats.
Siffrorna en vecka bakåt var 62. I förrgår var antalet 639. Den senaste officiella siffran jag hittar idag är fördubblad = 1 307. Jag är helt övertygad om att vi redan idag är uppe i lika många fall som Sars gav totalt, vilket var 8,096. Något stort är på gång, vare sig alla Baghdad Bobs vill det eller ej.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:2019-nCoV_Cases.svg#/media/File:2019-nCoV_Cases.svg

Vid influensaepidemier brukar man säga antalet labratoriebekräftade fall utgör mindre än 10% av det verkliga antalet. Så lär garanterat vara fallet nu också. Har lite svårt att tro att ens alla kineser som drabbas av lindrig sjukdom beger sig till sjukhus. Uppenbarligen ökar smittspridningen mycket snabbt, men än så länge är det inga mängder som dör. SARS spreds mycket långsammare, men var otroligt mycket mer dödligt. Å andra sidan så lär denna epidemi ställa till mycket större problem än SARS pga smittsamheten. Dödligheten verkar dessutom vara såpass hög att om det blir en pandemi av detta så kommer oerhört många stryka med. Nåt vaccin existerar inte och de antivarala mediciner som man räknat med att kunna använda vid influensapandemier funkar inte.
Senast redigerad av fernebo 2020-01-25 kl. 05:31.
Citera
2020-01-25, 05:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
2 av klippen verkar vara på sommaren... Symptomen för viruset är influensaliknande. Man ramlar inte ihop och dör.................
det kan man visst göra vid kraftig lunginflammation och hög feber.
Citera
2020-01-25, 05:26
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Ja, visst. Jag har också märkt av detta. Att det totala antalet sjuka i Coronaviruset redan är uppe i det totala antalet sjuka i SARS. Sars-epidemin varade i drygt 6 månader, den självdog alltså.

Det finns mera fakta om saken här:
https://www.thescottishsun.co.uk/news/5204007/coronavirus-outbreak-epidemic-scotland-patient-infected-sars/

Dr.Guan professor i infektionssjukdomar säger också detta i artikeln ovan:
Det märkliga är att folk inte verkar förstå problemet när de jämför död/smittad med antalet kineser i världen. Då ser smittspridningen extremt medioker ut.

Nu är det nog så att siffrorna inte speglar smittspridningshastigheten, utan snarare testhastigheten. Ju fler man testar, desto visar sig vara smittade. Hur ser mörkertalet ut?
Citera
2020-01-25, 05:26
Medlem
lunginflammation i ålder över 30 är och måste behandlas, alla vet och måste förstå det,
Citera
2020-01-25, 05:29
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Vid influensaepidemier brukar man säga antalet labratoriebekräftade fall utgör mindre än 10% av det verkliga antalet. Så lär garanterat vara fallet nu också. Har lite svårt att tro att ens alla kineser som drabbas av lindrig sjukdom beger sig till sjukhus. Uppenbarligen ökar smittspridningen mycket snabbt, men än så länge är det inga mängder som dör. SARS spreds mycket långsammare, men var otroligt mycket mer dödligt. Å andra sidan så lär denna epidemi ställa till mycket större problem än SARS pga smittsamheten.
Ja, exakt. Om miljoner blir smittade tillkommer helt andra problem förutom de redan smittade. När samhällsapparaten inte kan kontrollera situationen eskalerar alla andra problem i samma takt.
Citera
2020-01-25, 05:31
Medlem
Kina bygger ett helt nytt sjukhus som är operationellt inom sex dagar.
Lite kul jämfört med Karolinska och diverse andra katastrofprojekt. Om liknande kris skulle hända i Sverige skulle jag tippa på sex månader, även med oändliga resurser.

https://edition.cnn.com/asia/live-news/coronavirus-outbreak-hnk-intl-01-25-20/index.html
Citera
2020-01-25, 05:31
Medlem
Citat:
Ja, exakt. Om miljoner blir smittade tillkommer helt andra problem förutom de redan smittade. När samhällsapparaten inte kan kontrollera situationen eskalerar alla andra problem i samma takt.

Ja sjukvården håller på att kollapsa i det drabbade området och det kommer att bli brist på alla varor ganska snart. Då kommer folk att försöka fly därifrån. Hela samhället kollapsar och smittan sprids som en löpeld. Detta kan vara domedagen.
Citera
2020-01-25, 05:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Vid influensaepidemier brukar man säga antalet labratoriebekräftade fall utgör mindre än 10% av det verkliga antalet. Så lär garanterat vara fallet nu också. Har lite svårt att ens alla kineser som drabbas av lindrig sjukdom beger sig till sjukhus. Uppenbarligen ökar smittspridningen mycket snabbt, men än så länge är det inga mängder som dör.

Här är en som är upprörd över att verkliga siffrorna inte visats. https://gnews.org/zh-hans/84585/

För min del tar jag de offentliga siffrorna med en stor nypa salt. Det kan mycket väl vara ett större utbrott som nu tystas ner. Och i så fall kommer kinesiska militärer slå ner alla som försöker få upprättelse.

(som jag skrev förut har jag följt vad som hände i Henan blood-head scandal).
Citera
2020-01-25, 05:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Men hur många har dött i västvärlden hittills? Är det en person?

Vi vet ju inget om dödsfallen i Kina och om de fick adekvat vård, om de var storrökare med förstörda lungor eller fattiga försäljare som försvagats av att stå i kylan på en kall marknad tex.

Ingen har dött utanför Kina än. Senaste statistiken. 41 döda.

Coronavirus outbreak: 1,297 cases confirmed in China

At least 1,297 cases of the novel coronavirus have been confirmed in China, including 10 in Hong Kong, Macao and Taiwan, the National Health Commission said on Saturday.

It added that the death toll from the virus has risen to 41, while 38 patients have been cured.

https://www.cgtn.com/special/Battling-the-novel-coronavirus-What-we-know-so-far-.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in