2020-01-26, 16:49
Medlem
K.Blomkvists avatar
Jag fick en rapport för ett tag sedan:

CITAT:

Coronavirus in China: 23 Million QUARANTINED, 2.8 Million Infected; 112,000 DEAD
MULTIPLE UPDATES SINCE FIRST PUBLISHED . . . SEE BOTTOM -- The outbreak of an alleged new coronavirus in China is completely out of control, and is killing THOUSANDS every day.
SLUT CITAT:

https://halturnerradioshow.com/index.php/en/news-page/news-nation/coronavirus-in-china-20-million-quarantined-2-8-million-infected-112-000-dead

https://halturnerradioshow.com/index.php/en/

Sant eller inte. Kolla upp själv!
Citera
2020-01-26, 16:50
Medlem
Jag har en praktförkylning så nu ska jag ut och nysa i nån mataffär eftersom jag måste handla mat och jag kan helt enkelt bara inte sluta nysa. Och näsan bara rinner. Jag kommer säkert att skrämma slag på några. Men sånt är livet.
Citera
2020-01-26, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
och är alla skyddsmasker slut får man ta hepafiltret från dammsugaren, har börjat känna mig lite förkyld och blir smått orolig.

Haha då ska du prova vara mig just nu, får paket från kina varje vecka o just nu ligger jag dyngsjuk..ont i hela kroppen o värker, feber o allt jävelskap, mått såhär sen i fredags, började krypa i kroppen redan i onsdags..varken voltaren eller coccillana gör skillnad 😭
Citera
2020-01-26, 16:52
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Vi har i alla fall inte sopor liggande på gatorna.

Nja, i de utsatta områdena ökar antalet råttor pga dålig hantering av sopor. Hygienen beror väl på var migranterna kommer ifrån. I Borås Somaliska klanfästen råder troligen "somalisk" hygien vad det nu är.
Citera
2020-01-26, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KLR
Haha då ska du prova vara mig just nu, får paket från kina varje vecka o just nu ligger jag dyngsjuk..ont i hela kroppen o värker, feber o allt jävelskap, mått såhär sen i fredags, började krypa i kroppen redan i onsdags..varken voltaren eller coccillana gör skillnad 😭

Blev sjuk igår. Eller snarare natten till idag.
Citera
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allo-SCT
Finns det någon dagsfärsk uppdatering i mortalitet?

Dödsfall / (dödsfall + tillfrisknade)
Såvitt jag sett så är officiella death raten 4,5 MEN INSATTA tror att den i verkligheten är 10%.
Citera
Medlem
0ldMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist

CITAT:

Coronavirus in China: 23 Million QUARANTINED, 2.8 Million Infected; 112,000 DEAD
MULTIPLE UPDATES SINCE FIRST PUBLISHED . . . SEE BOTTOM -- The outbreak of an alleged new coronavirus in China is completely out of control, and is killing THOUSANDS every day.
SLUT CITAT:

https://halturnerradioshow.com/index.php/en/news-page/news-nation/coronavirus-in-china-20-million-quarantined-2-8-million-infected-112-000-dead

Du tycker inte det skriker lite bluff om det där?
Citera
2020-01-26, 16:54
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist

CITAT:

SLUT CITAT:

ok...tar 10 sekunder att kolla upp. Superljug. Klart. Move on.
Citera
2020-01-26, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Men kan viruset smitta via sopar/matrester eller bara direkt via beröring eller inandning av andras nysningar och hostningar?
Infekterat biologiskt material kan nog smitta i ett par dagar, skulle jag tro.
Citera
2020-01-26, 16:55
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Normalt sett är det så att ju dödligare viruset är desto sämre är det på att sprida sig. Men detta viras har extremt lång inkubationstid och det betyder att det hinner sprida sig innan personen dör.

Ja upp till 14 dagar och viruset sprids under inkubationstiden. Är väl därför Kina har panik o stänger ner transportsystem mm. Verkar rätt kört att hindra spridning utan vaccin om det smittar länge innan offret får tillräckligt allvarliga symptom för att söka vård.
Citera
Medlem
Nu har äntligen UD sagt att man avråder från resor till Kina. Men man borde förbjuda resor till och från Kina och det borde ha gjorts för över en vecka sedan. Nu måste man egentligen avråda från alla utlandsresor.
Citera
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allo-SCT
Finns det någon dagsfärsk uppdatering i mortalitet?

Dödsfall / (dödsfall + tillfrisknade)
Mortaliteten är svår att beräkna när antalet sjukdomsfall ökar så pass snabbt som i detta fall;

Om vi antar att de som dör gör det i snitt X dagar efter att de insjuknat så ska du ta dagens antal dödsoffer och dela med antalet insjuknade för X dagar sedan.

MEN: Såvitt jag vet finns det inga uppgifter om hur många dagar det handlar om. Tar man fel på bara någon dag eller två får man helt fel siffror eftersom antalet insjuknade ökar så snabbt (hittills en fördubbling varannan dag).

Diverse ”experter” har kommit med mycket varierande siffror, från någon enstaka procent upp till tjugo. Jag tror inte bilden klarnar förrän om någon månad eller så.

Själv hamnar jag, efter att ha räknat litet utifrån tillgängliga data, runt 10%, men det är en rätt osäker siffra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in