2020-04-21, 22:59
Medlem
DikTs avatar
Riktigt skrämmande historia på Rapport idag.

Mannen vars pappa bedömdes redo för palliativ vård isf att få behandling mot Covid 19.
Han hade inte fått träffa en läkare fast han varit sjuk i 3 veckor och fick sin "dödsdom" från distans.
Pappan insisterade på att försöka hjälpa honom och lyckades få personalen att sätta in dropp och nu är pappan på bättringsvägen.

Man får verkligen hoppas att den historien bara var "anekdotisk" och inte är vanlig.
F_n vad förtvivlad jag skulle vara om det gällde någon i min familj.
Citera
2020-04-21, 23:01
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1432531Ze
Usch, undrar hur framtiden kommer bli
Det blir sämre innan det blir bättre sa Stefan.
Och han sa också att det skulle dö några tusen mellan det här sämre och bättre.
Och han sa att du skulle mentalt förbereda dig.
Sedan försvann han som gubben i lådan.

Det brukar finnas ett ljus i slutet av tunneln.
Du får försöka se några små ljusglimtar här och där. Det går.
Senast redigerad av gabrielle2 2020-04-21 kl. 23:04.
Citera
2020-04-21, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av varaive
Med den där logiken kommer man alltid att missleda människor när en kurva planar ut.
Men det kanske det du är ute efter, att vilseleda folk?
Vilken kurva är det som "planar ut" och hur kom du fram till det? Och varför skulle jag vilja vilseleda någon, och hur kom du fram till att jag vill det?
Senast redigerad av VarmaDrycker 2020-04-21 kl. 23:04.
Citera
2020-04-21, 23:03
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det dör 90000 på ett år i genomsnitt. Variationerna är inte särskilt stora, annat än vårvintern kopplat till influensa (och lite överdödlighet under värmeböljan 2018). Bara för dig att undersöka.

Det vet jag, det jag försöker att framlägga är att alla inte kommer att dö av samma saker i år som 2019 eller 2018. Det kommer att bli en klar skillnad i dödsorsaker och det är oavsett fel att räkna med snittet hela året eftersom vi befinner oss i början av epidemin.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Japp.

Ett annat sätt att illustrera:

1. Vi ser på dagens show att FHM uppdaterar dödstal upp till 3 veckor bakåt i tiden.

2. Därmed kan vi betrakta all statistik från 1 april och framåt som värdelös. De har ju inte räknat färdigt än.

3. Låt oss då titta på perioden 20/3 till 31/3. Startpunkten är vald för att vi då hade nått 10 döda totalt och innan dess är det för slumpmässigt. Slutpunkten är vald för att all statistik för april är ofullständig. Låt oss då jämföra det antal döda som rapporterades varje dag, med det antal döda man nu (den 21/4) kommit fram till dog just den dagen.

Tolkning av kolumnerna:
1. Datum
2. Antal döda den dagen enligt färdigräknad statistik från FHM den 21/4
3. Antal dödsfall som rapporterades den dagen av FHM, med den berömda eftersläpningen.
4. Värdet i kolumn 3 minus värdet i kolumn 2.

2020-03-20 10 5 +5
2020-03-21 7 4 +3
2020-03-22 12 0 +12
2020-03-23 11 6 +5
2020-03-24 20 13 +7
2020-03-25 25 22 +3
2020-03-26 29 15 +14
2020-03-27 32 28 +4
2020-03-28 35 0 +35
2020-03-29 39 5 +34
2020-03-30 44 36 +8
2020-03-31 45 34 +11

Slutsats: När man räknat färdigt, tre veckor senare, visar det sig ALLTID att det dog fler den dagen än det antal "nya dödsfall" som presenterades den dagen.

Alltså: Den siffra på 185 nya dödsfall som presenterades idag, den 21/4, är en underskattning av det verkliga antal dödsfall som inträffade idag. Sannolikt dog det >200 idag.

Datakällor:

Excelark på:
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/bekraftade-fall-i-sverige/

Worldometers historik över antal rapporterade dödsfall per dag (som de tar från FHMs dagliga presentation):
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/sweden/

Suck, vad oärlig du är. Låt oss glömma deras data och fokusera på rapporterade fall per dag istället från worldometer. Dessa kommer inte visa effekten att dödsfall trycks bakåt för att skapa en flackare kurva. Om du kör ett 7 dagars medelvärde kommer du märka att kurva växer allt mindre.
Citera
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrandCanyon
Ett såpass smittsamt virus hade aldrig gått att hålla utanför Europa, man ska dessutom veta att kineser i mängder flydde Wuhan i januari. Redan där var det kört.

- Senast då, så borde europeiska smittskyddsmyndigheter ha reagerat. Flygtrafiken borde ha stoppats. Att invånarna flydde Wuhan borde ha varit en kraftig larmsignal för europeiska myndigheter. Taiwan skärpte gränskontrollen redan 31:a december 2019.

Citat:
Ursprungligen postat av GrandCanyon
Smittskyddsmyndigheter borde lära sig exekutiv förmåga efter detta, eftersom man bara stod och tittade på initialt. FHM är sönderakademiserade och vägrade lyssna på alarmerande rapporter som kom, bara för att de inte var peer-reviewed. Så kan man inte jobba med ett nytt virus som sprider sig i världen, då måste man iaktta försiktighetsprincipen.

- Folkhälsomyndighetens agerande är pinsamt raktigenom. På något sätt så ansåg dom sig ha tillräcklig kunskap om sjukdomen för att kunna ta beslutet att viruset är harmlöst. Har Folkhälsomyndigheten någon gång under förloppet gjort något försök att hejda Covid-19?

Citat:
Ursprungligen postat av Copernicus
Löfven är kaptenen han ser isberget framför sig men väljer ändå inte att väja undan trots att katastrofen är runt hörnet. Klart han har ett enormt ansvar om inte största ansvaret. Tegnell kan han sparka eller ska han lyssna på honom tills Sverige har fått 50 -60 tusen döda?

- Det är hög tid att avskeda Anders Tegnell. Men nu är det för sent att stoppa massdöden. Massdöden pågår för fullt i detta nu.

Redan innan krisen, så borde regeringen ha sett över Folkhälsomyndighetens uppdrag. Hur mycket arbete har ägnats att förebygga epidemier, jämfört med könsidentiteter?

Citat:
Ursprungligen postat av populopidus
Fortfarande lika många här inne som tycker Tegnell och FHM är helt galna och borde landsförvisas?

- Ja!
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Är det inte märkligt att inte en enda svensk journalist ställt den mest uppenbara frågan?

Frågan har ställts till folkhälsomyndigheten vid två presskonferenser av journalister. Dem undviker att svara på detta med svarer: "detta har vi inte en klar modell över"
Citera
2020-04-21, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Att inte respektera kunskap och erfarenhet är en betydligt större galenskap oavsett om du delar hans slutsatser eller ej

Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Ok så du föredrar okunskap före kunskap och oerfarenhet framför erfarenhet. Bra då vet vi

Hoppsan...………

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nya-antikroppstestet-baserat-pa-osakert-underlag

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sifferfadas-fran-folkhalsomyndigheten-backar-om-coronasiffra-i-stockholm
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Är det inte märkligt att inte en enda svensk journalist ställt den mest uppenbara frågan?

Det är mycket märkligt och jag har aldrig sett sådan blyghet från journalister i Sverige. Även om de inte är jättevassa annars så brukar det nog kunna komma några kritiska frågor om andra ämnen. Men gällande Corona är.det väldigt tyst från media gällande kritiska frågor. Jag vet inte varför! Det är ett mysterium. Har försökt fråga Aftonbladet chatt, de svarar inte på det. Ngn gång har jag sett dem svara snäsigt till ngra andra läsare att de absolut ställer kritiska frågor.. men inte sett det hända.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Jag är i alla fall väldigt tacksam att denna tråd inte är representativ för det svenska folket. Det hade skrämt skiten av mig om vi hade haft så många okunniga harhjärtan som så sturskt och framåtlutat basunerade ut den ena vanföreställningen efter den andra, bara för att dölja sin rädsla och inkompetens inför sig själva.

I nån mån är det bra att de har ett dockhus här på Flashback där de kan leka experter, så att de inte går ut och gör skada någonstans där det faktiskt kan ha betydelse.

Nattis och jag önskar er alla en god immunitet!
Av detta drar jag slutsatsen att du är expert på immunitet mot virus. Skönt att vi har en sådan här, som kan förklara för oss stackars okunniga.
Citera
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karpus
Utmärkt med lite kritik till min tes. Varmt tack!

Så mycket riktigt, på Karolinska meddelade man för snart en vecka sedan att "Över 80% överlever intensivvården".
Länk: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/over-80-procent-overlever-intensivvarden

Det var denna sensationella nyhet som gav mig en besvärad rynka i pannan. Kunde detta verkligen stämma? Hur gick det ihop med volymen döda och Socialstyrelsens allt ivrigare försäkringar om att IVA hade ledig kapacitet?

FHM:s siffror från ikväll:
Intensivvårdade: 1.158 st
Avlidna: 1.765 st

Låt oss anta att vi INTE är världsunikt bäst ever på Corona-IVA. (80% överlevnad).
Vi antar istället att vi ligger i den globala mittfåran och levererar 50% överlevnad.

I så fall överlevde 50% av 1.158st intensivvårdade hittills, och 579st avled.
Hittills har det avlidit 1.765 varav 579 på IVA. Det betyder att 1.186st har avlidit på annan plats.
Så tack vare din källkritik har vi nu en mildare slutsats att foga till min tidigare hårdare slutsats.

7 av 10 avlidna nekades IVA (vid 50% överlevnad)
9 av 10 avlidna nekades IVA (Vid 80% överlevnad)

Den signifikanta frågan som skapat min rynka i pannan är dock:
-Hur många av de avlidna har nekats IVA trots god prognos till överlevnad OCH ledig kapacitet på IVA?
Ja.
Ser man på C19.se, så ser man hur kurvan för smittade följer logaritmiskt. Men inte kritiskt vårdade. Konstigt?
Citera
2020-04-21, 23:05
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Mig får du aldrig tyst på! Jag kommer vara på er alarmister tills jag dör! Och du ska inte beklaga dig över att folk är ute på torget när du själv är ute!

Dubbelmoral så det sjunger om det!

Du som har kollen är det mindre som dör nu än tidigare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in