2020-04-21, 21:12
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Kallsing var i kondition som en sjuk 80+

Enligt kändistråden var han en hård festare på det ena och det andra

Källa

Intressant att vi inte längre talar om biologisk ålder utan nu kan plötsligt en 50-åring vara en 80-åring beroende på vad man vill tycka. Låter som att man rättfärdigar att alla som dör, ändå skall dö för deras övervikt etc gjorde dem onyttiga för samhället.
Citera
2020-04-21, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Att Finlands dödstal hoppade upp från 98 till 141 på en dag motsvarar att våra skulle gå upp på en dag från 1795 till 2582 döda. Jag lovar att du skulle se en rubrik isåfall.

Jo men då hade det stått att det är eftersläppning från ålderdomshem och inte en jätterubrik längst upp utan förklaring!
Citera
Medlem
Imnshos avatar
Äntligen någon som tar bladet från munnen!
Citat:
På Folkhälsomyndighetens pressträff presenterade man att så många som 999 obekräftade fall av covid-19 kan gå på varje bekräftat fall – men backade senare från rimligheten i siffran.

Emma Frans, doktor i epidemiologi, kallar det för ”mycket märklig kommunikation” av myndigheten och twittrar:

”I det här läget är det viktigt att vara begriplig.”
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/beskedet-ska-sjudubbla-antalet-tester/

Hon skulle gärna vara ännu skarpare i sin kritik!
Citera
Medlem
"The rapid spread of Spanish flu in the fall of 1918 was at least partially to blame on public health officials unwilling to impose quarantines during wartime. In Britain, for example, a government official named Arthur Newsholme knew full well that a strict civilian lockdown was the best way to fight the spread of the highly contagious disease. But he wouldn’t risk crippling the war effort by keeping munitions factory workers and other civilians home.

According to Harris’s research, Newsholme concluded that “the relentless needs of warfare justified incurring [the] risk of spreading infection” and encouraged Britons to simply “carry on” during the pandemic."

Historien upprepar sig. Man har förfasat sig över hur man kunde låta människor offras och dö under spanska sjukan bara för att de rika satte ekonomin i första hand. Nu är vi där, i Sverige, år 2020.

Please help Sweden!
Citera
Medlem
På en månad har Sverige gått från 21 rapporterade dödsfall i Covid-19 till 1795, en ökning med ca. 85 gånger.

Politikerna måste styra upp denna fruktansvärda katastrof.
Citera
Medlem
Så jävla less på svenska myndigheter och deras brist på initiativ. Jag tycker att ett flertal företag borde ha fått licens att masstillverka testkit för covid-19 sen 6-8 veckor tillbaka.

Har varit sjuk till och från i typ 6 veckor och vill för fan veta vad jag dras med. Tycker aldrig jag blir frisk.
Citera
2020-04-21, 21:14
Medlem
Varför inte vara ärliga?

Sveriges strategi har varit att offra x antal pensionärer, för att slippa en lockdown.

Varför? Jag tror faktiskt inte sverige hade fixat en lockdown rent logistiskt, för få resurser i form av ordningsmakt och andra myndighetsutövande organ.

Tänk er kaoset i utsatta förorterna..
Citera
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Det var länsstyrelsen som ska ha sett såna tecken, inte Region Stockholm.
OK, fel av mig då. Men jag såg ingen info på länsstyrelsens hemsida om corona, som Aftonbladet dillade om.
Citera
Medlem
Tegnell 5 mars: "Jag tror att det värsta nu är över nu"
https://omni.se/tegnell-om-virusfallen-jag-tror-att-det-varsta-nu-ar-over/a/zG1Aq9

Tegnell 6 mars: "Toppen kan vara nådd nu"
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RRpj0A/statsepidemiologen-toppen-kan-vara-nadd-nu

Citera
Medlem
populopiduss avatar
Fortfarande lika många här inne som tycker Tegnell och FHM är helt galna och borde landsförvisas?
Citera
Bannlyst
Vi kan lära av Italien. Hela världen kan lära av Italien.
Anledningen är att Italien är första "pålitliga" land som blivit drabbat allvarligt.
Eftersom detta virus är nytt och det finns i princip INGA som helst säkerheter om denna fiendes egenskaper och vad som händer framöver, så kan man försöka ha stöd från det landet för att lära sig nånting.

Italien gick i total lockdown över hela landet den 9 mars. Till den dagen hade störst antal döda på ett dygn varit 133.
Den 4 maj har det redan bestämts att landet öppnas upp igen (vilket har återigen noll att göra med Sveriges strategi. Det vet alla förutom idioter, men bäst att skriva det ändå).

Ifall siffrorna skulle farligt peka uppåt igen är det redan bestämt att man tar hårdare restriktioner och ytterligare en lockdown kan genomföras igen. Det beror helt på hur det blir under fas 2.

Under denna tid har det dött väldigt många människor. Idag är det officiellt 25 tusen som har dött. Det är den siffran vi utgår ifrån, även om vi vet att det finns mörkertal. Än idag dör det ca 500 personer i Italien. Viktigt att påpeka att i Italien dör ca 80% av personer i norra Italien. Och speciellt i Lombardiet. Från Rom och neråt är det inte många fall. Notera dock att lockdown görs även i dessa delar av landet (föreställ er Lombardiet=Stockholm och Resten av Italien=Resten av Sverige. Glöm dock inte att: Resten av Italien nedstängt = Resten av Sverige icke nedstängt ).

Den första frågan man ställer sig är varför det fortfarande dör så många människor i Italien. Hur kan så många dö om landet har varit i lockdown i nästan 2 månader? Regimtrogna jublar förstås och säger att det beror på att lockdown inte ger effekt. Man man är van med deras fulspel. Så det är klart de skulle säga nåt sånt. De trixar ju med allt. Deras försök till hjärntvätt finns ju även här på FB. De är oärliga helt enkelt.

Jag vet ingenting. Jag är inte expert. Det enda jag har, hoppas jag, är sunt förnuft.
I min värld existerar INTE ett annat sätt än att stänga in folket hemma för att minska antal personer som smittas och dör.
Eventuella naiva motsägelser som att "Nä men det beror på att de inte följer förbud" är förstås ganska skrattretande med tanke på att det är helt omöjligt att ett land som förbud ska ha folk som är mindre försiktiga än ett land som Sverige tex där det inte finns några förbud. SÅ förnekare som har en sån invändning kastar förstås sten i huset. Enda jag kan komma på är att detta virus är otroligt smittsamt och aggressivt.

Min slutsats är att, eftersom man vidtagit de hårdaste åtgärderna och då det fortfarande är det väldigt många som dör, så ät det i princip totalt kört för Sverige. Är på bra humör, har varit ute på restaurang och ätit middag, för det finns ju inga förbud. Men måste ändå konstatera att det är totalt kört för Sverige. Totalt. Ledsen för det. Lycka till alla.
Citera
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Ögonblicksbild av sthlm, och vårdens svar:

Äldre släkting, 60 år, behandlats nyligen för cancer. Nu kraftiga covid-19-symtom i snart 3 v. Kontaktar vården. Får inte testa sig. Lessnat, frågar till slut dem: Nähä, men då kan jag åka ut till stugan då, lika gärna? (Annan del av landet). Svar: Ja det bör inte vara några problem.

Jag själv riskgrupp, går ut sällan, måste gå och handla idag. Mkt folk i köpcentret, nästan "som vanligt". Reflekterar över alkisarna på bänken, gamla, tätt ihop, hur har de klarat sig?

Svårt för mig hålla avstånd, mkt mer folk nu än nånsin den senaste månaden, i handeln. Jag har munskydd, ser bara 3 andra personer av ca 200 pers, som har skydd. En kvinna ser att jag blir rädd då hon nästan går nära mig, hon hoppar genast bakåt och säger ursäkta. Liten glimt av medmänsklighet.

Oron sprider sig i kroppen: Har FHMs lugna tonläge gjort att alla dessa människor tror att det är över? Vad händer på sjukhusen om 2 - 3 v, om så här många är ute som vanligt, nu? Kommer vården klara det?

Håll dig isolerad så långt och gott det går. Vi vet inte hur det kommer bli såklart men jag sätter min peng på att övriga Sverige kommer drabbas liknande som Sthlm.

Vården klarar det inte om folk inte skärper sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in