Citat:
Ursprungligen postat av
Maharaja79
Ögonblicksbild av sthlm, och vårdens svar:
Äldre släkting, 60 år, behandlats nyligen för cancer. Nu kraftiga covid-19-symtom i snart 3 v. Kontaktar vården. Får inte testa sig. Lessnat, frågar till slut dem: Nähä, men då kan jag åka ut till stugan då, lika gärna? (Annan del av landet). Svar: Ja det bör inte vara några problem.
Jag själv riskgrupp, går ut sällan, måste gå och handla idag. Mkt folk i köpcentret, nästan "som vanligt". Reflekterar över alkisarna på bänken, gamla, tätt ihop, hur har de klarat sig?
Svårt för mig hålla avstånd, mkt mer folk nu än nånsin den senaste månaden, i handeln. Jag har munskydd, ser bara 3 andra personer av ca 200 pers, som har skydd. En kvinna ser att jag blir rädd då hon nästan går nära mig, hon hoppar genast bakåt och säger ursäkta. Liten glimt av medmänsklighet.
Oron sprider sig i kroppen: Har FHMs lugna tonläge gjort att alla dessa människor tror att det är över? Vad händer på sjukhusen om 2 - 3 v, om så här många är ute som vanligt, nu? Kommer vården klara det?
Håll dig isolerad så långt och gott det går. Vi vet inte hur det kommer bli såklart men jag sätter min peng på att övriga Sverige kommer drabbas liknande som Sthlm.
Vården klarar det inte om folk inte skärper sig.