2020-04-21, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Men beror höga siffror en dag alltid på "eftersläpning" jag menar varför i "helvete" kom inte eftersläpningen igår då? Skall man fortsätta med 20 i morgon eller 40 och sedan drämmer man till nästa vecka med 200 avlidna nästa tisdag med kommentarern "man hunnit i fatt". Jag köper inte detta. Folkhälsomyndigheten måste kontakta regionerna för att få en korrekt och snabbafre rapportering.
Sverige har inte bara bäst strategi utan även bäst rapportering av dödsfall, lyssnar du inte på FHM på presskonferenserna?
Citera
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FORVACKSLINGSBAR
Hur tolkar du denna artikel gällande flockimmunitet?

https://emanuelkarlsten.se/04/tegnell-jag-tror-vi-uppnar-flockimmunitet-innan-vaccin/

Den är väl inte vidare svårtolkad. Tegnell säger om flockimmuniteten: "Nej, det är inte ett mål som vi har, vårt mål är att få så lite smittspridning som möjligt för att hälsa och sjukvården ska hinna orka med." Och det var precis det jag skrev tidigare att FHM:s strategi har gått ut på från början.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Haha fattar inte heller varför det där med eftersläpning hit och dit skulle ha någon form av betydelse. Det är väl ändå summa summarum som räknas och för Sveriges del ser det riktigt illa ut.
I förhållande till vad?
(Du menar att du redan nu har facit- imponerad.....!)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NightWatch337
Ja miljoner kommer dö i detta land allena,och den sol inte förstår detta vet jag inte vad jag ska säga till mer. Allt. Ja berättade för folk, vänner,familj etc har slagit in. Allt jag såg när det började i Kina .
Jag röker bara cigaretter ibland.

Många unga helt friska kommer dö
Detta är sanningen. Det borde vara enkelt att förstå för alla! Även ni som inte är synska.

Vi låter smittan härja fritt! God damn it!
Tycker ni alla skall se på THE black plague på Youtube för det är så det kommer se ut här! I mycket nära framtid.

Våra myndigheter gömmer dödstalen! Inte bara för folket för andra länder. Bli inte förvånade när ett annat lands militärer tar sig in här och tar över till slut. Först då,flera miljoner döda senare kanske de kan få bukt med situation Sverige och ställa de ansvariga i krigsrätt för folkmord. Vänta och ni skall alla få se! OM ni klarar er?! Alla måste isolera sig FULLSTÄNDIGT UNDER MÅNGA MÅNADER! DÅ ENDAST KAN MAN ÖVERLEVA DETTA ! Plantera Jan man göra överallt glöm inte det! BUNKRAT upp säckar med ris pasta å annat! Odla potatis å annat. Förbered dig mentalt. Säger inte att det kommer bli enkelt. Men det är enkelt om man sett det jag sett. El kan du låta dig luras av trollfabriken ,A.T,FHM,tidningar MFL DVS alla de som vill att detta ska fortgå! Massdöden har bara börjat! Glöm inte var du hörde detta. Sen. Stat safe!

Man, you need to calm the fuck down. Spark a blunt and read a book or something. Come on man, just after I made a post slamming people for calling other alarmists you have to prove me wrong. Breathe.
Senast redigerad av OUFCompulsive 2020-04-21 kl. 17:59.
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Nyhetsrapporteringen rimmar mycket illa med trådens förnekare som sitter och smeker sig varma över Tengeles svammelförklaringar.
Citat:
Smittskyddsläkare: Restriktioner om inte reglerna följs
Region Stockholms smittskyddsläkare Per Follin anser att restriktioner bör övervägas om inte de riktlinjer som finns efterföljs i högre grad.
– Den avtagande takt av antalet smittade som vi hade hoppats att se den här veckan har uteblivit, säger han i ett pressmeddelande under tisdagen.

https://omni.se/smittskyddslakare-restriktioner-om-inte-reglerna-foljs/a/K3mwjo
Det låter onekligen som att normalitetskramarna kommer att dra på oss oönskad karantän i en nära framtid. Om ni nu är så jävla impade av låt-gå-åtgärderna i Sverige, varför följer ni inte de få direktiv som finns?
Citera
2020-04-21, 17:48
Moderator
-Info-s avatar
Stockholm fortsätter att sätta käppar för hjulet för Anders Tegnell:

Citat:
Smittskyddsläkare Per Follin är oroad över det ökade antalet smittade och uppmanar nu till ökad följsamhet.

”Ökningen av konstaterade fall fortsätter i hela länet. Den avtagande takt av antalet smittade som vi hade hoppats att se den här veckan har uteblivit. Jag ser allvarligt på situationen och vill uppmana invånarna fortsätta att avhålla sig från restaurangbesök, middagar och sammankomster som gör att avståndet på två meter inte upprätthålls. Om inte följsamheten ökar bör restriktioner övervägas”, skriver han i ett pressmeddelande.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Citat:
Smittskyddsläkare Per Follin är oroad över det ökade antalet smittade och uppmanar till ökad följsamhet till Folkhälsomyndigheternas råd och rekommendationer. Annars anser han att restriktioner bör övervägas.

Jämfört med förra veckan syns ett fortsatt ökat antal konstaterade fall i södra delarna av länet i Södertälje, Huddinge, Haninge och Botkyrka. Även stadsdelen Enskede-Årsta-Vantör har ökat sedan föregående vecka. I norra delarna av länet är det främst Upplands-Väsby som har en snabb ökningstakt.

https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2020/04/21-april-antal-personer-med-covid-19-per-kommunstadsdel/
Citera
2020-04-21, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag kollade på presentationen av de 185 döda idag. Anders Wallensten kör samma förminsknigstrick som de nu har kört i 3-4 veckor i sträck utan att få en enda fråga om detta:

Antal avlidna per dag.. då har det ju varit helg och nu kommer då .... ett större antal fall in samma dag här ... men egentligen är dom ju utspridda på många dagar bakåt. Som ni ser här.... eehhh dom gröna staplarna som lagts till ovanpå dom rosa... ehh är då dom nya fallen som har tillkommit ... och dom kommer till långt bak i tiden vissa av dom allt eftersom dom rapporteras med fördröjning. Så att då ser man ju också .... men även här har man lagt in det här rullande medelvärdet på den här grafen så även här kan vi se att det ser ut att vara en platå på det här svarta strecket ... som har inträffat och väl antagligen håller i sig. Men alltså .... eftersom det är sådan osäkerhet bakåt så upphör den här svarta kurvam 7 dagar innan.

Så kommenteras 185 personers död i Konungariket Sverige i nådens år 2020. Som statistiktrixande siffror i en graf. Samma "platå" har nu FHM sett i ett antal veckors tid:
6/4 - Det ligger stabilt på knappt 30 om dagen
7/4 - Vi ligger på ett snitt på ca 40 fall per dag
8/4 - Nu ligger vi på 45 eller högre
20/4 - Vi ligger i snitt på 60 fall om dagen
21/4 - Vi har en platå som antagligen håller i sig vid svarta strecket (ca 80 fall om dagen)

Hur länge ska detta få fortgå?

Det som är fascinerande är att det finns folk som köper trixandet, jag förstår ju att dom som går på det där trixandet är livrädda men ändå, kan det finnas nåt annat inblandat också?
Citera
2020-04-21, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSomebody
Det som är fascinerande är att det finns folk som köper trixandet, jag förstår ju att dom som går på det där trixandet är livrädda men ändå, kan det finnas nåt annat inblandat också?
Pengar?
Citera
2020-04-21, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- Jag är inte varm anhängare av Stefan Löfvens regering. Men jag vill inte rikta orättvis kritik mot regeringen, trots att jag tycker illa om den.

Beträffande smittskydd, så lägger jag ansvaret på statsepidemiologen. Jag begär inte att regeringen själva ska besitta kompetens i smittskydd.

Ifall situationen istället hade varit att Anders Tegnell hade begärt att flygtrafiken skulle stoppas från smitthärjade länder, och regeringen hade vägrat, i så fall hade skulden hamnat på regeringen.

Har Anders Tegnell någonsin efterlyst åtgärder mot Covid-19? Har regeringen någonsin sagt nej till Anders Tegnells önskemål?

Löfven är kaptenen han ser isberget framför sig men väljer ändå inte att väja undan trots att katastrofen är runt hörnet. Klart han har ett enormt ansvar om inte största ansvaret. Tegnell kan han sparka eller ska han lyssna på honom tills Sverige har fått 50 -60 tusen döda?
Har en epidemiolog större makt än statsministern så kan vi skippa valen framöver!
Citera
2020-04-21, 17:52
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Stockholm fortsätter att sätta käppar för hjulet för Anders Tegnell:

Det är ju förjävligt att coronan inte lyder Tegnell i vad han säger till fårskocken som lyssnar på honom.

Han riskerar ju att förlora sin nyvunna popularitet om detta fortsätter..
Citera
2020-04-21, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
Considering the fact that we’re giving morphine to our elderly instead of actual treatment because our hospitals have reached their limits — Sweden’s strategy has failed tremendously.
There’s no treatment for covid-19. That’s why we’re having this discussion.
Citera
2020-04-21, 17:54
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSomebody

Jag tror faktiskt inte att folk köper "trixandet" för att de är livrädda. Jag tror att de köper det för att de är bekväma och ovilliga att ta in att världen har förändrats.

Det är liksom bara enklare att tro på det man vill tro på. Och sedan slutar tanken där.

Jag märker att jag själv t.o.m. är benägen till det, och då har jag ändå följt med hyfsat aktivt sedan början av februari. Men det är helt enkelt bara trevligare att tänka sig att man kanske redan om någon månad kommer att kunna resa. Det är trevligare att tänka på att de flesta överlever (dessutom är det ju sant!).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in